Czerwony smok na testach redakcji agrofakt.pl! Nowy Massey Ferguson 9S.425 przetestowany w trudnych warunkach!

Przygotowanie stanowiska pod uprawę ziemniaka to nie lada wyzwanie. Głęboka uprawa to idealne warunki na przeprowadzenie testów maszyn z dużym obciążeniem. Tym razem mieliśmy przyjemność przetestować największy model ciągnika ze stajni Massey Ferguson, model 9S.425. Maszyną towarzyszącą był wymagający agregat Horsch Tiger AS o szerokości 5 metrów.
Pogoda sprzyjała do prowadzenia prac. Lekki wiatr, słonecznie, temperatura w granicach 11°C. Klasa bonitacyjna gleby w miejscu testów to w przeważającej mierze to mocna IV, miejscami przechodząca w III a także V. Biorąc pod uwagę głębokość pracy agregatu na poziomie 35 cm, śmiało można stwierdzić, że mimo trudnych warunków, czerwony smok sobie poradził.
Spis treści
Profil gospodarstwa, w którym testowano Massey Ferguson 9S.425
Test w warunkach polowych udało się przeprowadzić dzięki uprzejmości właścicieli gospodarstwa o profilu produkcji roślinno-zwierzęcej, zlokalizowanego w województwie opolskim, należącym do państwa Suchorzewskich oraz dealera Massey Ferguson – Agropol Jarych. Właściciele gospodarstwa stawiają na nowoczesne rozwiązania, które pozwalają na oszczędność czasu oraz zmniejszenie kosztów. Te czynniki są kluczowe, gdyż państwo Suchorzewscy gospodarują na blisko 2100 ha. Znaczną część gospodarstwa stanowią rośliny okopowe czyli ziemniak 350 ha oraz burak 50 ha. Największą powierzchnię natomiast zajmuje kukurydza – 900 ha. Pan Ryszard Suchorzewski doskonale zna markę Massey Ferguson, gdyż jak przyznał w rozmowie z nami, w użytkowaniu posiada kilka maszyn od tego producenta.
Jak mówi Pan Ryszard: “Z Marką Massey przygodę rozpoczęliśmy w 2004 roku, gdzie zacząłem gospodarować tutaj na tych gruntach na Opolszczyźnie. Pierwszym zakupem to był 6495, który na dziś ma 28 tysięcy godzin”. W parku maszynowym znajduje się również kilka nowych modeli Massey Ferguson, które pomimo młodego wieku mają już sporo motogodzin. Oprócz ciągników Państwo Suchorzewscy posiadają kombajn zbożowy MF. “Kombajn rotorowy zakupiony w 2012 roku. Na dzień dzisiejszy ma 12,5 tys. hektarów zrobionych”. Pierwsza opinia Pana Ryszarda na temat MF 9S.425: “Na plus zaskoczył mnie design, jest bardzo fajny, ciągnik jest fajnie skonfigurowany”.
Miejsce w gamie i przeznaczenie serii 9S
Nowa seria MF 9S zastępuje dotychczasową serię MF 8700S. Poprzednia generacja tego segmentu maszyn oferowała sześć modeli ciągników o mocy od 270 do 405 KM. Seria MF 9S to również sześć modeli ciągników, jednak w nowej odsłonie mamy maszyny o mocy od 285 do 425 KM.
Cała gama ciągników Massey Ferguson serii 9S jest przewidziana do najcięższych prac polowych. W pierwszym kontakcie z ciągnikiem MF 9S.425 zauważyliśmy, że stylistyką nowe modele nawiązują do doskonale znanej serii 8S. Technicznie jednak jest to zupełnie inna maszyna.
Oferuje znacznie większą moc, ulepszoną konstrukcję przekładni czy osi, a także znacznie wydajniejszy układ hydrauliczny. Testowany model MF 9S.425 będący najmocniejszym z tej gamy, został dostarczony w wersji o masie przekraczającej 16 ton. W połączeniu z rozstawem osi 3,1 m traktor zapewnia doskonała trakcję i stabilność. Czuć, że jest to maszyna stworzona z myślą o dużych gospodarstwach, gdzie liczy się maksymalna wydajność.
Massey Ferguson 9S.425: potęga z masą
Traktor, który testowaliśmy – MF 9S.425, został dostarczony w niemalże najcięższej konfiguracji – 16,4 tony (ciągnik można dociążyć do 18,5t). Nie bez znaczenia jest również ogumienie. Opony jakie posiadała maszyna to szerokie Trelleborg TM900 – z przodu w rozmiarze 710/55 R34, z tyłu 900/60 R42. Podczas testu przekonaliśmy się, że zapewniają one doskonałą przyczepność, a także niskie ugniatanie gleby. Ciągnik został również wyposażony w pakiet oświetlenia LED, pozwalający na pracę 24/7. Niemniej jednak test przeprowadziliśmy w dzień, w związku z czym nie mieliśmy możliwości sprawdzenia jak sobie razi to oświetlenia.
Praca z agregatem Horsch Tiger 5AS generowała spore obciążenie, gdyż maszyna pracowała na pełnej głębokości. Mimo to Massey Ferguson 9S.425 utrzymywał stałą prędkość roboczą nie tracąc przy tym wigoru. Potwierdza to stwierdzenie przedstawiciela marki: “To maszyna gotowa na najcięższe wyzwania, a możliwość dociążenia do ponad 18 ton tylko poszerza spektrum jej zastosowań.”
Czym jednak byłby test bez próby ekstremalnych obciążeń? Ruszanie od zera z opuszczonym w pełni agregatem powodowało „grzebanie” kołami w glebie. Nie stanowiło to jednak problemu, minimalne podniesienie maszyny powodowało dynamiczne ruszenie ciągnika i po 3-4 metrach przejazdu dalsza praca szła gładko. MF 9S.425 z powodzeniem ciągnął agregat HORSCH Tiger 5AS na pełnej głębokości roboczej 35 cm, utrzymując stałą prędkość roboczą.
Massey Ferguson 9S: komfort z najwyższej półki
Wsiadając do ciągnika od razu odczuliśmy przestrzeń jaką dostarcza kabina. Sam opis kubatury – 3,4 m3 niewiele mówi, to przecież tylko liczba, trzeba to jednak poczuć. I faktycznie to czuć. Duża przestrzeń w połączeniu z logiczne rozmieszczonymi przyciskami oraz joystickiem MultiPad pozwalają na bardzo intuicyjną pracę. Dodatkowo wygodę pracy znacznie zwiększa komfortowy fotel, który można obrócić o 45 stopni. Przy pracy, gdzie wymaganie jest utrzymanie uwagi na to, co się dzieje zarówno przed jak i za nami, takie rozwiązanie znacząco obniża obciążenie kręgosłupa, a co za tym idzie nie powoduje dużego zmęczenia. Wygodę w tak dużym zestawie maszyn podnosi na wysoki poziom system automatycznego zawracania MF AutoTurn z wykorzystaniem nawigacji. Tu mamy do wyboru technologię Trimble. „To naprawdę wysoki poziom automatyzacji. System sam wykonuje wszystkie czynności na uwrociu, a operator jedynie nadzoruje proces” – mówi przedstawiciel Massey Ferguson Polska.
W nowej serii ciągników Massey Ferguson 9S zastosowano zaawansowany system prowadzenia MF Guide, który umożliwia precyzyjne zarządzanie granicami pól oraz automatyczne sterowanie ciągnikiem.
Wśród funkcji systemu MF Guide w serii MF 9S szczególnie należy zwrócić uwagę na:
- Automatyczne prowadzenie: System pozwala na bezobsługowe sterowanie ciągnikiem po wcześniej zdefiniowanych liniach prowadzenia, co minimalizuje nakładanie się przejazdów i zwiększa precyzję pracy; linie prowadzenia można zaplanować dla różnych maszyn z różną szerokością roboczą, system wszystko zapamiętuje więc wystarczy to zrobić tylko raz
- Zarządzanie granicami pól: Operator może definiować i edytować granice pól, co ułatwia planowanie oraz realizację zabiegów agrotechnicznych.
- Integracja z terminalem Datatronic 5: System MF Guide jest obsługiwany za pomocą intuicyjnego, dotykowego terminala Datatronic 5, który umożliwia łatwe zarządzanie funkcjami prowadzenia oraz innymi systemami ciągnika .
- Opcja MF AutoTurn: automatyzuje nawroty na uwrociach, kierując ciągnik na kolejną linię prowadzenia bez ingerencji operatora.
Rozwiązanie jest do tego stopnia zaawansowane, że przyjeżdżając na pole, ciągnik rozpoznaje na jakiej jest działce, a także przywita nas na danym polu oraz wskaże z jakiego miejsca rozpocząć prace. Dodatkowo wykorzystując rozwiązanie AGCO do projektowania przejazdów można zaplanować najbardziej optymalne rozwiązanie przejazdów.
Wszystkie te funkcje mają na celu zwiększenie komfortu pracy operatora oraz efektywności operacji polowych.
Maszyna towarzysząca: HORSCH Tiger 5AS
Jak już wspomnieliśmy wyżej, maszyną towarzyszącą był HORSCH Tiger 5AS. Jest to czterobelkowy agregat uprawowy o szerokości roboczej 4,8 m, a jego masa przekracza 6 ton. Dodatkowo w celu wyrównania i zagęszczenia gleby, agregat wyposażony był w wał oponowy 210/95-24 AS.
HORSCH Tiger 5AS posiada cztery rzędy zębów roboczych z zabezpieczeniem TerraGrip, talerze DiscSystem oraz wał doprawiający RollPack. Podczas testu maszyna pracowała na głębokości 35 cm, co generowało znaczne obciążenie. Niemniej jednak wykazywała dużą skuteczność jak i świetne dopasowanie do ciągnika klasy 400+ KM, jakim jest MF 9S.425
Wydajność a spalanie
Podczas testu ciągnik MF 9S.425 nie miał łatwo. Maszyna towarzysząca pracowała na pełnej głębokości roboczej 35 cm. Mimo to przekonaliśmy się na własnej skórze, że traktor utrzymywał stałą prędkość mieszczącą się w przedziale 4,8-5,3 km/h, w zależności od zwięzłości gleby. Spalanie ciągnika wahało się w przedziale 47-51 l/h. Wydaje się dużo, ale w tym czasie uprawionych zostało około 2,1 hektara, co finalnie przekłada się na zużycie w granicach 25 l/ha oleju napędowego. Przytaczając komentarz: „W przeliczeniu na hektar, spalanie wychodzi korzystnie. To ciągnik do zadań specjalnych, a nie do oszczędnego lekkiego transportu”
Dane techniczne Massey Ferguson 9S.425
- Moc maksymalna: 425 KM
- Moment obrotowy: do 1750 Nm
- Silnik: AGCO Power 8.4l Stage V, 6-cylindrowy, jedna turbosprężarka, bez EGR
- Przekładnia: bezstopniowa Dyna-VT ML 260 HD (wzmocniona o 13%)
- Napęd: 4×4
- Rozstaw osi: 3100 mm
- Udźwig tylnego podnośnika: do 12 000 kg
- Prędkość maksymalna: 50 km/h przy ok. 1550 obr/min
- Wydatek hydrauliki: do 440 l/min (z podwójnym układem pomp)
- Liczba obwodów hydraulicznych: do 6 z tyłu i 3 z przodu
- WOM: 540/540E/1000/1000E
- Kabina: 2,07 m szerokości, zawieszenie mechaniczne lub aktywne
- Masa własna: od 10,8 do ponad 18 ton
- Opony: Trelleborg TM900 – 710/55 R34 (przód), 900/60 R42 (tył)
- Oświetlenie: Pakiet LED
Różnice między seriami: 9S kontra 8S
Rozmowa z przedstawicielem producenta pozwoliła zestawić kluczowe różnice:
- Silnik: większy moment obrotowy, brak EGR, uproszczona obsługa.
- Przekładnia: tylko CVT w 9S, w 8S dostępne także Powershift, ML 260 HD, 4 planetarne układy (vs 3 w 8S), wytrzymalsza o 13%,
- Oś przednia: trapezowa amortyzacja, mniejszy skok 70 mm (vs 143 mm w 8S).
- Hydraulika: do 440 l/min, z eksportem oleju do 101 l/min.
- Masa i balastowanie: możliwość balastowania po 250 kg/koło – łatwiejsze dopasowanie do pracy.
Systemy nawigacyjne i uwrocia
W serii ciągników MF 9S znajdziemy premierowy system wirtualnych uwroci. Po uprzednim objechaniu pola lub wykorzystaniu wcześniej przygotowanych map, ciągnik sam rozpoznaje moment wejścia w strefę uwrocia i rozpoczyna zaprogramowaną sekwencję zawracania. Wykorzystanie systemu Trimble wraz z integracją z chmurą umożliwia projektowanie ścieżek, automatyzacja przejazdów, a co najważniejsze redukcja strat czasowych.
Wnioski końcowe
Przekonaliśmy się dzisiaj, że Massey Ferguson 9S.425 to maszyna zaprojektowana z myślą o pracy w najcięższych warunkach. Masa, moment, przekładnia, hydraulika i systemy automatyzacji tworzą spójny pakiet dla profesjonalnych gospodarstw. W parze z HORSCH Tiger 5AS pokazał, że potrafi nie tylko imponować na papierze, ale też zachwycać w praktyce.
