Fatalne wyniki kontroli owoców i warzyw. Liczne nieprawidłowości

Wyniki kontroli owoców i warzyw przeprowadzonych w ubiegłym roku przez IJHARS są fatalne. Bowiem prawie połowa skontrolowanych podmiotów nie spełniała wymagań co do jakości i oznakowania. Ponadto wykryto również przypadki zafałszowania produktów. 

Kontrole przeprowadzone w minionym sezonie przez inspektorów IJHARS na rynku owoców i warzyw wykazały mnóstwo nieprawidłowości. Ściśle mówiąc, dotyczyły one głównie błędnego oznakowania oraz zafałszowania produktów. Co jeszcze wykryli inspektorzy? Sprawdźmy.

Reklama

Wyniki przeprowadzonych kontroli owoców i warzyw

Łącznie skontrolowano 660 podmiotów prowadzących handel świeżymi owocami i warzywami (sklepy, hurtownie, centra dystrybucyjne, giełdy hurtowe). Nieprawidłowości dotyczące jakości i znakowania owoców i warzyw, w tym ziemniaków stwierdzono w aż 309 przypadkach, czyli niemal w połowie skontrolowanych podmiotów.

W ramach tych kontroli łącznie przebadano 3 119 partii świeżych owoców i warzyw, o masie 2 524 t. Kontrole dotyczyły przede wszystkim sprawdzenia, czy produkty spełniają wymagania jakościowe określone w normach handlowych UE. Konkretnie chodziło o normy dotyczące m.in. dojrzałości, klasyfikacji, wielkości i prezentacji oraz znakowania owoców i warzyw.

Czytaj również: Ruszają kontrole owoców i warzyw. Co sprawdzają?

Kontrole zakwestionowały blisko 30% przebadanych partii. Konkretnie to nieprawidłowości wykryto w 852 partiach o łącznej masie 384,6 t. Dotyczyły one:

  • wymagań jakościowych (51 partii o masie 1,6 t);
  • znakowania (645 partii o masie 169,5 t);
  • faktur i dokumentów towarzyszących (156 partii o masie 213,5 t).
oznakowanie warzyw

W przeprowadzonych przez IJHARS kontrolach najwięcej błędów dotyczyło nieprawidłowego oznakowania owoców i warzyw. Jedną z obligatoryjnych informacji na opakowaniu musi być kraj pochodzenia produktu. Tymczasem w skontrolowanych partiach zdarzało się, że brakowało tej podstawowej informacji.

fot. Anna Maciejuk

Mnóstwo nieprawidłowości w oznakowaniu owoców i warzyw

Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w zakresie oznakowania świeżych owoców i warzyw były następujące:

  • całkowity brak oznakowania;
  • brak kraju pochodzenia lub podanie niewłaściwej informacji o kraju pochodzenia;
  • brak informacji o odmianie;
  • brak informacji o klasie jakości w przypadku produktów objętych szczegółowymi normami handlowymi;
  • podanie na opakowaniach klasy jakości dla produktów objętych wymaganiami ogólnej normy handlowej, dla której nie obowiązuje klasyfikacja.

Z kolei w przypadku oznakowania ziemniaków kontrole ujawniły takie nieprawidłowości, jak:

  • brak nazwy środka spożywczego;
  • brak nazwy lub firmy i adresu podmiotu, pod nazwą którego dany środek jest wprowadzony do obrotu;
  • brak informacji o kraju pochodzenia lub wizerunku flagi kraju pochodzenia lub brak obydwu tych informacji;
  • całkowity brak oznakowania;
  • podanie niepełnej nazwy produktu (np. „ziemniaki”, bez określenia „ziemniaki wczesne”),
  • brak masy netto na opakowaniu.

Przypadki złej jakości świeżych owoców i warzyw

Wyniki kontroli jakości owoców i warzyw również nie są najlepsze. Mianowicie wykryto partie produktów, które nie spełniały minimalnych wymagań jakościowych, określonych unijnymi normami handlowymi. Pogorszona jakość dotyczyła takich owoców i warzyw, jak:

  • pomidory;
  • ogórki;
  • borówka amerykańska;
  • maliny;
  • pomarańcze;
  • fasola szparagowa;
  • sałata lodowa;
  • sałata masłowa;
  • papryka;
  • bakłażany;
  • buraki czerwone;
  • kapusta czerwona;
  • cebula czerwona;
  • jabłka;
  • mango;
  • pietruszka;
  • śliwki;
  • szpinak;
  • ziemniaki.

Stwierdzane wady jakościowe najczęściej dotyczyły utraty jędrności i świeżości. Ale odnotowano także objawy zepsucia, zapleśnienia czy gnicia. Z kolei w przypadku zimniaków, kontrole ujawniły obecność zazieleniałych bulw, a także objawy zepsucia i gnicia.

pomidory, jakość warzyw

Wyniki kontroli jakości świeżych produktów również ujawniły nieprawidłowości. Niektóre partie warzyw, m.in. pomidorów miały wyraźnie obniżoną jakość i nie spełniały norm unijnych pod tym względem. Stwierdzane wady jakościowe najczęściej dotyczyły utraty jędrności i świeżości.

Wyniki kontroli owoców i warzyw ujawniły liczne błędy w dokumentacji

Również w dokumentacji sprzedaży wykryto liczne nieprawidłowości. Mianowicie, weryfikując faktury i dokumenty towarzyszące zidentyfikowano przypadki podania niepełnych lub błędnych informacji o produkcie. Najczęściej stwierdzano:

  • brak kraju pochodzenia;
  • brak informacji o klasie jakości;
  • brak nazwy odmiany;
  • podanie klasy jakości dla produktów objętych wymaganiami ogólnej normy handlowej, dla której nie obowiązuje klasyfikacja;
  • błędna informacja o kraju pochodzenia (sprzeczna z etykietą).

Źródło: www.gov.pl

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *