Fatalne wyniki kontroli owoców i warzyw. Liczne nieprawidłowości

Wyniki kontroli owoców i warzyw przeprowadzonych w ubiegłym roku przez IJHARS są fatalne. Bowiem prawie połowa skontrolowanych podmiotów nie spełniała wymagań co do jakości i oznakowania. Ponadto wykryto również przypadki zafałszowania produktów.
Kontrole przeprowadzone w minionym sezonie przez inspektorów IJHARS na rynku owoców i warzyw wykazały mnóstwo nieprawidłowości. Ściśle mówiąc, dotyczyły one głównie błędnego oznakowania oraz zafałszowania produktów. Co jeszcze wykryli inspektorzy? Sprawdźmy.
Spis treści
Wyniki przeprowadzonych kontroli owoców i warzyw
Łącznie skontrolowano 660 podmiotów prowadzących handel świeżymi owocami i warzywami (sklepy, hurtownie, centra dystrybucyjne, giełdy hurtowe). Nieprawidłowości dotyczące jakości i znakowania owoców i warzyw, w tym ziemniaków stwierdzono w aż 309 przypadkach, czyli niemal w połowie skontrolowanych podmiotów.
W ramach tych kontroli łącznie przebadano 3 119 partii świeżych owoców i warzyw, o masie 2 524 t. Kontrole dotyczyły przede wszystkim sprawdzenia, czy produkty spełniają wymagania jakościowe określone w normach handlowych UE. Konkretnie chodziło o normy dotyczące m.in. dojrzałości, klasyfikacji, wielkości i prezentacji oraz znakowania owoców i warzyw.
Czytaj również: Ruszają kontrole owoców i warzyw. Co sprawdzają?
Kontrole zakwestionowały blisko 30% przebadanych partii. Konkretnie to nieprawidłowości wykryto w 852 partiach o łącznej masie 384,6 t. Dotyczyły one:
- wymagań jakościowych (51 partii o masie 1,6 t);
- znakowania (645 partii o masie 169,5 t);
- faktur i dokumentów towarzyszących (156 partii o masie 213,5 t).

W przeprowadzonych przez IJHARS kontrolach najwięcej błędów dotyczyło nieprawidłowego oznakowania owoców i warzyw. Jedną z obligatoryjnych informacji na opakowaniu musi być kraj pochodzenia produktu. Tymczasem w skontrolowanych partiach zdarzało się, że brakowało tej podstawowej informacji.
Mnóstwo nieprawidłowości w oznakowaniu owoców i warzyw
Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w zakresie oznakowania świeżych owoców i warzyw były następujące:
- całkowity brak oznakowania;
- brak kraju pochodzenia lub podanie niewłaściwej informacji o kraju pochodzenia;
- brak informacji o odmianie;
- brak informacji o klasie jakości w przypadku produktów objętych szczegółowymi normami handlowymi;
- podanie na opakowaniach klasy jakości dla produktów objętych wymaganiami ogólnej normy handlowej, dla której nie obowiązuje klasyfikacja.
Z kolei w przypadku oznakowania ziemniaków kontrole ujawniły takie nieprawidłowości, jak:
- brak nazwy środka spożywczego;
- brak nazwy lub firmy i adresu podmiotu, pod nazwą którego dany środek jest wprowadzony do obrotu;
- brak informacji o kraju pochodzenia lub wizerunku flagi kraju pochodzenia lub brak obydwu tych informacji;
- całkowity brak oznakowania;
- podanie niepełnej nazwy produktu (np. „ziemniaki”, bez określenia „ziemniaki wczesne”),
- brak masy netto na opakowaniu.
Przypadki złej jakości świeżych owoców i warzyw
Wyniki kontroli jakości owoców i warzyw również nie są najlepsze. Mianowicie wykryto partie produktów, które nie spełniały minimalnych wymagań jakościowych, określonych unijnymi normami handlowymi. Pogorszona jakość dotyczyła takich owoców i warzyw, jak:
- pomidory;
- ogórki;
- borówka amerykańska;
- maliny;
- pomarańcze;
- fasola szparagowa;
- sałata lodowa;
- sałata masłowa;
- papryka;
- bakłażany;
- buraki czerwone;
- kapusta czerwona;
- cebula czerwona;
- jabłka;
- mango;
- pietruszka;
- śliwki;
- szpinak;
- ziemniaki.
Stwierdzane wady jakościowe najczęściej dotyczyły utraty jędrności i świeżości. Ale odnotowano także objawy zepsucia, zapleśnienia czy gnicia. Z kolei w przypadku zimniaków, kontrole ujawniły obecność zazieleniałych bulw, a także objawy zepsucia i gnicia.

Wyniki kontroli jakości świeżych produktów również ujawniły nieprawidłowości. Niektóre partie warzyw, m.in. pomidorów miały wyraźnie obniżoną jakość i nie spełniały norm unijnych pod tym względem. Stwierdzane wady jakościowe najczęściej dotyczyły utraty jędrności i świeżości.
Wyniki kontroli owoców i warzyw ujawniły liczne błędy w dokumentacji
Również w dokumentacji sprzedaży wykryto liczne nieprawidłowości. Mianowicie, weryfikując faktury i dokumenty towarzyszące zidentyfikowano przypadki podania niepełnych lub błędnych informacji o produkcie. Najczęściej stwierdzano:
- brak kraju pochodzenia;
- brak informacji o klasie jakości;
- brak nazwy odmiany;
- podanie klasy jakości dla produktów objętych wymaganiami ogólnej normy handlowej, dla której nie obowiązuje klasyfikacja;
- błędna informacja o kraju pochodzenia (sprzeczna z etykietą).
Źródło: www.gov.pl
