Klęskowa Pomoc dla rodzin sadowniczych. Do wniosku dołącz dokument sprzedaży!

Pomoc dla rodzin sadowników i rolników dotkniętych skutkami niekorzystnych warunków atmosferycznych przysługuje na nowych warunkach. Mianowicie do 30 listopada wydłużono termin składania wniosków, przy czym bez dołączenia dodatkowych dokumentów nie będą one rozpatrywane.

Pomoc dla rodzin jest formą pomocy udzielanej rodzinom rolniczym, których płynności finansowej zagroziły skutki niesprzyjających warunków pogodowych. Budżet na tę pomoc wynosi łącznie 450 mln zł.

Reklama

Komu przysługuje pomoc dla rodzin?

Pomoc udzielana jest rodzinom, w których skład wchodzą osoby pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące. Co najmniej jedna osoba w rodzinie musi prowadzić gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Ponadto co najmniej jedna osoba ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Do tego rodzina musi wykazać sprzedaż produktów rolnych z gospodarstwa rolnego za okres od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2022 r. w wysokości co najmniej 5 000 zł brutto.

Pomoc dla rodzin otrzyma ten z jej członków, który ma nadany numer identyfikacyjny i złożył wniosek. Decyzję o przyznaniu wniosku podejmuje kierownik biura powiatowego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania tego członka rodziny.

Jakie dokumenty dołączyć do wniosku?

Do wniosku o pomoc dla rodzin trzeba dołączyć jeden z następujących dokumentów, którym może być:

  • Kopia protokołu oszacowania szkód, który zawiera informację o powierzchni upraw rolnych, obejmujące szkody spowodowane wystąpieniem w 2022 r. gradu, deszczu nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych, powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny,
  • Wydruk protokołu oszacowania szkód, który zawiera informacje o powierzchni upraw rolnych uległych szkodom na skutek wystąpieniem w 2022 r. suszy, uwierzytelniony przez członka rodziny ubiegającego się o pomoc,
  • Wydruk kalkulacji oszacowania szkód, zawierającej informację o powierzchni upraw rolnych, na której powstały szkody spowodowane wystąpieniem w 2022 r. suszy. Dokument musi uwierzytelnić członek rodziny ubiegający się o pomoc;

Do jednego z powyższych dokumentów należy dołączyć zgodę współwłaścicieli gospodarstwa rolnego na ubieganie się o finansową pomoc dla rodzin. Jednakże warunek ten stosuje się w przypadku gdy gospodarstwo rolne jest przedmiotem współwłasności.

Wymagane kopie faktur jako załączniki do wniosków suszowych

Ponadto koniecznie należy dołączyć kopie faktur lub inne dokumenty sprzedaży, które potwierdzają sprzedaż produktów rolnych z tego gospodarstwa rolnego. Sprzedaż musi zostać dokonana w terminie od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2022 r. Jej wysokość musi wynieść co najmniej 5 000 zł brutto (wg daty sprzedaży).
Znaczy to, że nie ma konieczności dostarczenia wszystkich kopii faktur z gospodarstwa za wskazany okres. Wystarczy tylko załączyć faktury potwierdzające sprzedaż produktów rolnych z tego gospodarstwa rolnego za kwotę co najmniej 5 000 zł brutto. Jeśli wniosek złożyło się wcześniej, to do 30 listopada należy dołączyć kopie faktur za sprzedane artykuły.

Sadownik prowadzący RHD czy sprzedający bezpośrednio też dostanie suszowe

KRIR 16 listopada zwróciła uwagę, że rolnicy, w tym duża grupa sadowników: ryczałtowych, prowadzących sprzedaż bezpośrednią lub działających w ramach RHD nie załączą faktur do wniosków.

Rolnik „ryczałtowy” nie musi wystawiać paragonów, rachunków, ani faktur finalnym konsumentom. Sprzedaż prowadzi na podstawie umów kupna-sprzedaży. Z przepisów o sprzedaży bezpośredniej natomiast wynika obowiązek prowadzenia rejestru ilościowego odnośnie do produktów sprzedanych. W RHD, jak przy każdej działalności, przy której zechcemy skorzystać ze zwolnienia, także należy prowadzić wewnętrzny rejestr sprzedaży. W związku z powyższym, 16 listopada 2022 r. Zarząd KRIR zwrócił się z wnioskiem o pilne zmiany w  rozporządzeniu tak, aby wspomniana wyżej grupa rolników mogła złożyć inne dokumenty potwierdzające sprzedaż, dla ryczałtowców np. kopie umowy kupna-sprzedaży z potwierdzeniem przelewu, a dla sprzedaży bezpośredniej czy RHD np. rejestry sprzedaży. W przypadku braku takich dokumentów sprzedaży, należy umożliwić rolnikom przedstawienie dokumentów zakupu środków produkcji za kwotę np. 3000 zł — postuluje KRIR.

Na te głosy branży zareagował 17 listopada minister rolnictwa Henryk Kowalczyk:

Podjąłem kroki umożliwiające korzystne zmiany zasad naboru: oprócz przedłużenia terminu przyjmowania wniosków zostanie wprowadzona możliwość przedstawienia innych dokumentów sprzedaży niż tylko faktury — poinformował minister.

Jak wysoka jest pomoc dla rodzin?

Gdy szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym, to wsparcie wyniesie 10 tys. zł. Jeśli  straty są nie większe niż 30% i nie mniejsze niż 1% średniej rocznej produkcji pomoc wynosi 5 tys. zł.
W powyższych przypadkach przyczyną szkód może być jedno z następujących zjawisk:

  • susza,
  • grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi, lawina.

W przypadku gdy rodzina dysponuje dwoma protokołami oszacowania szkód, które uzyskała, gdy szkody w gospodarstwie rolnym wywołała susza oraz jedna z pozostałych przyczyn to gdy straty na skutek jednej z przyczyn przekraczają 30%, zaś w przypadku drugiej nie przekraczają 30%, to pomoc osiągnie wartość odpowiadającą wyższej ze stawek.
Ponadto, jeśli zapotrzebowanie na pomoc przekroczy założoną pulę środków, to do obliczenia wysokości tej pomocy zastosuje się współczynnik korygujący.
Pomoc wypłaca się na rachunek członka rodziny, który złożył wniosek.

Nowy termin składania wniosków suszowych

Dzisiaj, tj. 17 listopada wicepremier, minister rolnictwa Henryk Kowalczyk podczas briefingu prasowego potwierdził, że po raz kolejny wydłuża się termin składania wniosków suszowych. Może to nastąpić do końca listopada 2022 r.

W każdym razie wnioski o pomoc dla rodzin i wymagane ich uzupełnienie w formie faktur należy złożyć do właściwego biura powiatowego ARiMR. Właściwego ze względu na miejsce zamieszkania członka rodziny ubiegającego się o pomoc. Można to zrobić elektronicznie lub standardowo. Przy czym w tym drugim przypadku decyduje data stempla wpływu do Agencji.

Podany przez ministra Henryka Kowalczyka termin 30 listopada 2022 r. dotyczy również konieczności dostarczenia do tego dnia kopii faktur przez wnioskodawców, którzy złożyli wnioski na poprzedniej wersji formularza.

Źródło: ARiMR, Agrobiznes

Czytaj również: Pomoc suszowa 2022. Gdzie składać wnioski?
Wymiana pokryć dachowych z eternitu — samodzielnie czy z ekipą?

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *