Kombajn do 3,5 m drogą pojedzie. Szerszy – nie!

Reklama

Czy potrzebne jest specjalne zezwolenie, aby duże maszyny rolnicze mogły się poruszać po drogach publicznych? O tym, że są w tej sprawie wątpliwości pisaliśmy kilka tygodni temu. Dziś wiemy już jak jest – do Krajowej Rady Izb Rolniczych, która w tej sprawie interweniowała przyszła odpowiedź z Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Kiedy kombajn będzie mógł przejechać drogą krajową?

Interweniowaliśmy, bo w różnych powiatach odbywało się to różnie – mówi Wiktor Szmulewicz, prezes KRIR. – Zdarzyło się nawet tak, że od rolnika, który chciał zgłosić, że będzie jeździł po drodze maszynami rolniczymi w czasie żniw zażądano podania szczegółowych tras i godzin przejazdu. Teraz, dzięki odpowiedzi z ministerstwa już wiemy, że nie jest to konieczne.

Przepis § 45 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia z dnia 31 grudnia 2012 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia stanowi, iż dopuszczalne jest uczestniczenie w ruchu pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej o szerokości nieprzekraczającej 3 m.

Zezwolenie kategorii II uprawnia wskazany w nim pojazd nienormatywny do ruchu po drogach publicznych, z wyjątkiem ekspresowych i autostrad.

W przypadku jeżeli pojazd wolnobieżny, ciągnik rolniczy albo zespół pojazdów składający się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego i przyczepy specjalnej (np. kombajn zbożowy ze zdemontowanym hederem) spełnia wyżej wskazane warunki dopuszczenia pojazdu do ruchu, wynikające z ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia z dnia 31 grudnia 2012 r., a jego szerokość przekracza 3 m, ale nie przekracza szerokości 3,5 m, to możliwe jest uzyskanie zezwolenia kategorii II na przejazd takiego pojazdu jako pojazdu nienormatywnego – informuje Departament Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Dodajmy, że zezwolenie kategorii II wydaje starosta, właściwy ze względu na siedzibę wnioskodawcy albo miejsce rozpoczęcia przejazdu, po uiszczeniu opłaty, w terminie 3 dni roboczych od dnia złożenia wniosku o jego wydanie. Zezwolenie kategorii II uprawnia wskazany w nim pojazd nienormatywny do ruchu po drogach publicznych, z wyjątkiem ekspresowych i autostrad.

Części urządzeń zamontowanych na pojeździe, wystające poza obrys pojazdu, powinny być oznakowane pasami barwy na przemian białej i czerwonej.

Natomiast w przypadku jeżeli pojazd wolnobieżny, ciągnik rolniczy albo zespół pojazdów składający się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego i przyczepy specjalnej nie spełnia przywołanych wyżej warunków wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia z dnia 31 grudnia 2012 r. (np. kombajn zbożowy z zamontowanym hederem), to w myśl przepisów art. 71 ust. 1 i 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie jest dopuszczony do ruchu po drogach publicznych – wyjaśnia departament transportu.

Co bardzo ważne, dopuszczony do uczestnictwa w ruchu pojazd wolnobieżny, ciągnik rolniczy oraz przyczepa przeznaczona do łączenia z tymi pojazdami powinny być tak zbudowane, wyposażone i utrzymane, aby wystające części, które mogą naruszać stateczność pojazdu lub zagrażać bezpieczeństwu innych uczestników ruchu, mogły być na czas jazdy zdemontowane lub złożone. Części urządzeń zamontowanych na pojeździe, wystające poza obrys pojazdu, powinny być oznakowane pasami barwy na przemian białej i czerwonej.

Nowe przepisy ruchu dla kombajnów w 2025 roku

W 2025 roku rolnicy muszą przestrzegać zaostrzonych przepisów ruchu drogowego. Kombajny do 3 metrów szerokości mogą jechać bez zezwolenia. Jednak maszyny szersze niż 3 metry wymagają już specjalnych pozwoleń. Dlatego właściciele muszą wcześniej sprawdzać wymagania formalne dla swoich maszyn. W ten sposób unikają wysokich kar finansowych.

Zezwolenia i opłaty dla rolników w 2025 roku

Maszyny o szerokości od 3 do 3,5 metra wymagają zezwolenia kategorii I. Dokument kosztuje około 100 zł i jest ważny rok. Starosta wydaje go w ciągu 3 dni roboczych. Jednak kombajny powyżej 3,5 metra wymagają już zezwolenia kategorii V. Dlatego koszty i formalności są wyraźnie wyższe dla większych maszyn.

Kary za nieprzestrzeganie przepisów

Rolnik musi przewozić heder na wózku transportowym, aby uniknąć kary. Jazda z zamontowanym hederem grozi mandatem do 5 tysięcy złotych. Jednak w sądzie kara może sięgnąć nawet 30 tysięcy złotych. Dodatkowo brak wymaganego zezwolenia grozi mandatem od 1500 do 15 tysięcy złotych. Takie regulacje w 2025 roku chronią bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarze
  1. Mistrzu pisze:

    to jak sie poruszać ciągnikiem z agregatem, bądź siewnikiem 4m? A mam claasa tucano, który ma 4m szerokości (bez hedera) i żeby pojechać na pole to wg. prawa mam zdemontować koła i zawieść go na pole lawetą?
    Pozdrawiam

  2. Salcesonix pisze:

    O ile dobrze przeczytałem w ustawie….zezwolenie 2kat to koszt 2400zl?. Czytałem po łebkach ale chyba cena może się zmienić ze względu na to które z parametrów zostanie przekroczony ?