Kombajn do 3,5 m drogą pojedzie. Szerszy – nie!
fot. http://www.agrofoto.pl/forum/gallery/image/641231-ci%C4%85gnik-massey-ferguson-7726-z-kosiarkami-fella/

Kombajn do 3,5 m drogą pojedzie. Szerszy – nie!

Jakie pojazdy rolnicze będą mogły pojechać drogą publiczną bez specjalnych zezwoleń? Sprawdź!

Czy potrzebne jest specjalne zezwolenie, aby duże maszyny rolnicze mogły się poruszać po drogach publicznych? O tym, że są w tej sprawie wątpliwości pisaliśmy kilka tygodni temu. Dziś wiemy już jak jest – do Krajowej Rady Izb Rolniczych, która w tej sprawie interweniowała przyszła odpowiedź z Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Kiedy kombajn będzie mógł przejechać drogą krajową?

Interweniowaliśmy, bo w różnych powiatach odbywało się to różnie – mówi Wiktor Szmulewicz, prezes KRIR. – Zdarzyło się nawet tak, że od rolnika, który chciał zgłosić, że będzie jeździł po drodze maszynami rolniczymi w czasie żniw zażądano podania szczegółowych tras i godzin przejazdu. Teraz, dzięki odpowiedzi z ministerstwa już wiemy, że nie jest to konieczne.

Przepis § 45 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia z dnia 31 grudnia 2012 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia stanowi, iż dopuszczalne jest uczestniczenie w ruchu pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej o szerokości nieprzekraczającej 3 m.

Zezwolenie kategorii II uprawnia wskazany w nim pojazd nienormatywny do ruchu po drogach publicznych, z wyjątkiem ekspresowych i autostrad.

W przypadku jeżeli pojazd wolnobieżny, ciągnik rolniczy albo zespół pojazdów składający się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego i przyczepy specjalnej (np. kombajn zbożowy ze zdemontowanym hederem) spełnia wyżej wskazane warunki dopuszczenia pojazdu do ruchu, wynikające z ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia z dnia 31 grudnia 2012 r., a jego szerokość przekracza 3 m, ale nie przekracza szerokości 3,5 m, to możliwe jest uzyskanie zezwolenia kategorii II na przejazd takiego pojazdu jako pojazdu nienormatywnego – informuje Departament Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Dodajmy, że zezwolenie kategorii II wydaje starosta, właściwy ze względu na siedzibę wnioskodawcy albo miejsce rozpoczęcia przejazdu, po uiszczeniu opłaty, w terminie 3 dni roboczych od dnia złożenia wniosku o jego wydanie. Zezwolenie kategorii II uprawnia wskazany w nim pojazd nienormatywny do ruchu po drogach publicznych, z wyjątkiem ekspresowych i autostrad.

Części urządzeń zamontowanych na pojeździe, wystające poza obrys pojazdu, powinny być oznakowane pasami barwy na przemian białej i czerwonej.

Natomiast w przypadku jeżeli pojazd wolnobieżny, ciągnik rolniczy albo zespół pojazdów składający się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego i przyczepy specjalnej nie spełnia przywołanych wyżej warunków wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia z dnia 31 grudnia 2012 r. (np. kombajn zbożowy z zamontowanym hederem), to w myśl przepisów art. 71 ust. 1 i 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie jest dopuszczony do ruchu po drogach publicznych – wyjaśnia departament transportu.

Co bardzo ważne, dopuszczony do uczestnictwa w ruchu pojazd wolnobieżny, ciągnik rolniczy oraz przyczepa przeznaczona do łączenia z tymi pojazdami powinny być tak zbudowane, wyposażone i utrzymane, aby wystające części, które mogą naruszać stateczność pojazdu lub zagrażać bezpieczeństwu innych uczestników ruchu, mogły być na czas jazdy zdemontowane lub złożone. Części urządzeń zamontowanych na pojeździe, wystające poza obrys pojazdu, powinny być oznakowane pasami barwy na przemian białej i czerwonej.

Komentarze

  1. to jak sie poruszać ciągnikiem z agregatem, bądź siewnikiem 4m? A mam claasa tucano, który ma 4m szerokości (bez hedera) i żeby pojechać na pole to wg. prawa mam zdemontować koła i zawieść go na pole lawetą?
    Pozdrawiam

Przed nami wystawa maszyn rolniczych na POLAGRA-PREMIERY w Poznaniu

Międzynarodowe Targi Rolnicze POLAGRA-PREMIERY to doskonała okazja do zaczerpnięcia inspiracji przed sezonem. Rolnicy będą mogli przetestować nowy sprzęt.

8 grudnia 2017

Serwis maszyn rolniczych po sezonie – to podstawa

Zima to doskonały czas na serwis maszyn rolniczych. Sprawdź, na co zwrócić uwagę, by w następnym sezonie cieszyć się sprawnym sprzętem.

5 grudnia 2017

Agrolotnictwo. Podniebni rolnicy i ich niesamowite samoloty

Agrolotnictwo w Polsce rozpoczęło swój rozwój od oprysku lasów w 1925 roku, a po raz pierwszy dokonano opylania pól uprawnych już w roku 1927.

13 grudnia 2017

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij