Unia zwiększa fundusze na promocję żywności. Jakiej?

Download PDF

133 miliony euro zamierza przeznaczyć Komisja Europejska na promocję europejskiej żywności w 2017 roku na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich. Na co będą dodatkowe pieniądze?

Polscy producenci często mówią, że produkcja żywności mogłaby być bardziej opłacalna, gdyby były większe pieniądze na jej promocję. Chodzi, między innymi, o jabłka i ziemniaki, ale także o mięso i wędliny.

Logo europejskiej kampanii i informowania o europejskich produktach rolnych i rolno-spożywczych

Logo europejskiej kampanii i informowania o europejskich produktach rolnych i rolno-spożywczych

133 miliony euro zaplanowane na 2017 rok to więcej niż kwora wydatkowana na promocję w roku bieżącym – 111 mln euro. Zdaniem Komisji Europejskiej, więcej pieniędzy ma być przeznaczone na promocję unijnej żywności w Azji (w tym w Chinach), na Bliskim Wschodzie, Ameryce Północnej, Południowo-Wschodniej Azji i w Japonii.

Cieszę się z tych nowych programów, zwłaszcza w kontekście ostatnich trudności rynkowych – mówi Phil Hogan, komisarz do spraw Rolnictwa i Rozwoju Wsi. – Dalsza ekspansja naszych programów promocyjnych w przyszłym roku jest szczególnie ważna, ponieważ będzie to również pomoc w celu stymulowania wzrostu i tworzenia miejsc pracy w sektorze rolno-spożywczym. W całej UE widzimy, że wzrost eksportu o 1 mld € daje około 14 000 miejsc pracy.

Na co będą przeznaczone pieniądze?

Na proste programy promocyjne na rynek wewnętrzny KE planuje przeznaczyć 22,5 miliona euro. Kwota jest podzielona na programy informacyjne i promocyjne mające na celu zwiększenie świadomości i rozpoznawalności unijnych systemów jakości i programy informacyjne i promocyjne mające na celu podkreślenie specyficznych metod unijnej produkcji i charakterystyki europejskich produktów rolno – żywnościowych i systemów jakości.

Będzie więcej pieniędzy na promocję wołowiny, wieprzowiny i nabiału

Będzie więcej pieniędzy na promocję wołowiny i wieprzowiny

63 miliony euro ma być przeznaczona na promocję unijnej żywności w krajach trzecich (poza UE). Pieniądze będą podzielone:

  • 14,750 mln EUR – programy promocyjne na rynek chiński i inne rynki azjatyckie
  • 11,6 mln EUR – promocja na rynku USA, Kanady i Meksyku
  • 8,25 mln EUR – programy promocyjne w krajach Afryki i Bliskiego Wschodu
  • 11,6 mln EUR – programy promujące unijną żywność w innych regionach
  • 12,6 mln EUR – promocja nabiału i wieprzowiny
  • 4 mln EUR – promocja wołowiny

Poza programami prostymi są także multiprogramy – na nie KE planuje przeznaczyć 43 miliony euro

  • 15 mln EUR – programy informacyjne i promocyjne mające na celu zwiększenie świadomości i rozpoznawalności unijnych systemów jakości
  • 12,9 mln EUR – programy informacyjne i promocyjne mające na celu zwiększenie świadomości i rozpoznawalności unijnych systemów jakości – programy informacyjne i promocyjne mające na celu podkreślenie specyficznych metod unijnej produkcji i charakterystyki europejskich produktów rolno spożywczych.

Warto też dodać, że podczas rozpoczynającego się dziś posiedzenia Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, zostanie przedstawione sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych – wszystkie zmiany w ustawie muszą zostać wprowadzone tak, by mogła obowiązywać od dnia 1 stycznia 2017 roku.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o