Zetor Major – legendarny ciągnik rolniczy

Zetor Major jest żywą legendą techniki rolniczej. Jego pierwsza odsłona ujrzała światło dzienne w roku 1960, szturmem podbijając serca rolników w całej Europie. Na stałe zapisał się w technicznej historii wsi jako niezawodny i doskonały ciągnik.
Ewenementem jest, że znakomita większość tych ciągników działa do dziś. Posiadanie starego i sprawnego Majora niezwykle nobilituje. I naprawdę jest się czym chwalić.
Major był ciągnikiem prostym w budowie i niezawodnym. Jego konstrukcja pozwalała na samodzielne serwisowanie, a koszty eksploatacji były znikome. Zużycie paliwa było niezwykle małe.
Opierając się na tych założeniach Zetor wskrzesił Majora w 1999 roku. I znów z ogromnym sukcesem. Ten model także znamy doskonale z naszych pól i dróg, bo cieszył się niezwykłą popularnością wśród rolników.
Spis treści
Nowy wiek Majora
Czas mijał i ciągniki z czeskiego Brna wkroczyły w XXI wiek. Wraz z nowoczesną gamą modelową Zetor przedstawił w 2013 r. kolejną odsłonę Majora. I ten model znamy z naszych gospodarstw. Dzięki swoim zaletom stał się niezwykle popularny.
Czeska marka nigdy nie osiadała na laurach i w 2017 roku Zetor przedstawił najnowszy model Majora. Było o nim głośno, zanim jeszcze trafił pod strzechy, ponieważ jest wyjątkowy. Nie tylko w długiej historii samego modelu, ale także całej czeskiej marki.
Zetor Major, styl na 5
Zetor Major 80, którego rewelacyjny wygląd zawdzięczamy włoskiemu studiu projektowemu Pininfarina, od samego początku był strzałem w dziesiątkę. W genach otrzymał najlepsze cechy modelu: prostą budowę i wytrzymałość. I naprawdę może się podobać.
Wygląd w przypadku Majora to jednak nie wszystko. Zetor w tym modelu połączył wszystkie najlepsze cechy poprzedników. Optymalnie dobrana została moc zarówno do możliwości przekładni skrzyni, jak i samej konstrukcji.
Dzięki temu Major 80 uchodzi za niezwykle wytrzymały ciągnik, o niebanalnych parametrach i osiągach. Od wielu lat cieszy się szacunkiem i jest doceniany przez naszych rolników, o czym świadczą znakomite wyniki sprzedaży tego modelu.
Nowe serce Majora
Połączenie najlepszych cech nie mogłoby się udać bez znakomitej jednostki napędowej. Silnik nowego Majora to czterocylindrowa jednostka z wtryskiem common rail. Motor charakteryzuje się niewielkim zapotrzebowaniem na olej napędowy, prostą konstrukcją i wysoką niezawodnością.
Z pojemności 2,9 l uzyskano 75 KM mocy i aż 300 Nm. Tak duża wartość momentu obrotowego zapewnia uzyskanie wysokiej mocy już przy niskich obrotach silnika. To z kolei przekłada się bezpośrednio na niskie zużycie paliwa.
Jakie są inne zalety silnika ciągnika Zetor Major 80? Wysokie parametry przekładają się na czystość spalin. Tenn posiada tylko katalizator utleniający DOC. Brak filtra DPF i dodatku AdBlue na pewno ucieszy przyszłych nabywców.
Cztery biegi w trzech zakresach
Zetor od wielu lat znany jest ze znakomitych skrzyń biegów. Nie inaczej jest w nowym Majorze. Dostępne skrzynie to 12×12 lub 24×12. Obie konstrukcje posiadają cztery biegi i trzy zakresy (model Zetor Major CL oraz Zetor Major HS). Major HS dodatkowo wyposażony jest w dwustopniowy wzmacniacz momentu obrotowego PowerShift, jego atutem jest także elektrohydrauliczny rewers PowerShuttle.
Płynnie działający rewers to dziś niezbędny dodatek usprawniający pracę i obsługę. Dźwignia znajduje się po lewej stronie kierownicy i działa bardzo dobrze.
40 km/h +3300 kg
Znakomicie dobrane parametry skrzyni biegów Majora pozwalają na optymalne dobranie prędkości silnika do wymagań. Wersja HS potrafi rozpędzić ciągnik do prędkości 40 km/h przy niskich obrotach silnika, co korzystnie wpływa na zużycie paliwa w czasie transportu drogowego.
Major ma kompaktowe rozmiary. Jego hydraulika pozwala na podniesienie na tylnym TUZ nawet 3300 kg, a przednim 1300 kg. Czesi znani są z dobrych i niezawodnych układów podnoszenia i wartości tego modelu są znakomite.
Przestrzeń i ergonomia
Zetor Major 80 w swojej najnowszej odsłonie spełnia ostre wytyczne najnowszej normy Tractor Mother Regulation. Jednym z jej wymogów jest bezpieczeństwo pracy i w Majorze jest ono na wysokim poziomie.
Nowa kabina ma wzmocnioną strukturę, jest przestrzenna i oferuje znakomitą widoczność. Polepsza ją okno dachowe, które jest elementem niezbędnym przy bezpiecznej pracy z ładowaczem, idealnie sprawdzającym się z Majorem.
Zetor postawił na wysoką ergonomię. Kolumna kierownicy posiada pełną regulację, amortyzowany fotel jest wygodny i dobrze podpiera plecy. Przełączniki i dźwignie są pod ręką, a ich obsługa intuicyjna. O chłodne powietrze zadba klimatyzacja, a radio, dzięki wyciszonej kabinie, ma sens.
Wyróżniające cechy
Major 80 naprawdę może się podobać. Łączy praktyczność i użyteczność z głównymi cechami każdego Zetora, takimi jak: siła, wytrzymałość i efektywność. Potrafi pozytywnie zaskoczyć niewielkim zużyciem paliwa i poręcznością.
Inżynierowie Zetora wykonali kawał dobrej roboty i nowy model Majora łączy najlepsze cechy swoich poprzedników z niebanalnym wyglądem.
O jego atutach świadczy wysoka sprzedaż ciągników w Polsce. Tam, gdzie jest potrzebny dobry, prosty mocny ciągnik, tam jest miejsce dla Majora 80.
Artykuł zawiera lokowanie produktu i ma charakter promocyjny.
