Wśród ciągników rolniczych klasa kompaktowych maszyn zawsze będzie popularna. Zetor Major to ciągnik kompaktowy, o którym opinie użytkowników są bardzo pozytywne. Modelem tym czeska marka łączy znakomitą historię modelu z nowoczesnością. Jakość, niezawodność i ekonomika jak dawniej, doskonałe.
Modelem Major 80 Zetor trafił w przysłowiową dziesiątkę, oferując to, co ciągnik kompaktowy powinien posiadać oraz doskonały i wyróżniający wygląd. Zaprojektowany przez włoskie biuro Pininfarina, znane ze znakomitych projektów sportowych aut, nowy Major naprawdę urzeka.
Niebanalny styl
Już na pierwszy rzut oka widać, że mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych w środku drzemie siła i moc, bo Zetor Major to przecież ciągnik rolniczy. Niebanalny wygląd skrywa mocne i trwałe podzespoły mechaniczne, przestrzenną i wygodną kabinę oraz znakomitą jednostkę napędową. Inżynierowie Zetora mogą być dumni, bo nowy Major znakomicie się sprzedaje także w naszym kraju. W ubiegłym roku zawitał do 196 gospodarstw, a przez pięć miesięcy tego roku do 85 (dane Agritrac). Świadczy to o ogromnym zainteresowaniu Majorem 80. Przyjrzyjmy się mu dokładnie.
Gwarancja solidności
Ciągnik kompaktowy o mocnej i zwartej konstrukcji. Poszczególne elementy jak silnik, sprzęgło, skrzynia biegów i tylny most wraz z podnośnikiem są do siebie znakomicie dopasowane. Wynikiem tego jest sztywność całej konstrukcji, co wpływa na trwałość poszczególnych elementów Majora.
Silnik
Czterocylindrowy turbodoładowany silnik Majora to nowoczesna jednostka o pojemności 2,9 litra i mocy 75 KM. Jego budowa zapewnia nieskomplikowaną obsługę i dobry dostęp do filtrów. Długi skok tłoka (110mm) przy jego średnicy (92mm) gwarantuje wysoką wartość momentu obrotowego. I tak jest w rzeczywistości, bo wartość ta wynosi aż 300 Nm.
Oznacza to, że silnik ma sporą moc już w niskich zakresach obrotów, co wpływa na niewielkie wysilenie jednostki napędowej. To oraz parametry pracy znacząco zmniejszają spalanie Majora. Ciągniki Zetor znane są z niewielkiego zapotrzebowania na paliwo i Major 80 jest tego znakomitym przykładem.
Wysoka sprawność i niskie spalanie
Wysoka sprawność silnika uzyskana jest dzięki wtryskowi paliwa Common Rail. Optymalne spalanie, niskie obciążenia mechaniczne i cieplne prowadzą do długiej żywotności tej jednostki napędowej. Dzięki czystemu spalaniu w instalacji wydechowej wystarczył katalizator utleniający DOC.
Major HS. 24 przełożenia
Spora moc i moment silnika są przenoszone na koła przez mechaniczną skrzynię biegów. I tu receptą na sukces ( i długowieczność) jest jej prostota. Cztery biegi w trzech zakresach reduktora (12×12) dostępne są już w podstawowym modelu Major CL.
Wyposażenie skrzyni w dwustopniowy wzmacniacz momentu (Major HS) pozwoliło na zdublowanie przełożeń do wartości 24×12. Może się on dzięki temu rozpędzić do przepisowych 40 km/h, co sprawdzi się w transporcie i co także, według opinii użytkowników, znacznie wpływa na mniejsze spalanie.
Sama obsługa zmiany biegów odbywa się bezproblemowo. Poszczególnych przełożeń nie trzeba szukać, a skok dźwigni jest wyraźny i odczuwalny. Włączanie dwustopniowego wzmacniacza momentu PowerShift jest wyczuwalne i znacznie podnosi moc na kołach.
Ciągnik kompaktowy z ładowaczem
Dodatkowym atutem związanym z Majorem HS jest elektrohydrauliczny rewers. Jego praca jest przyjemna i nie powoduje niepożądanych szarpnięć. Dźwignia znajduje się – jak zwykle – pod kierownicą z lewej strony. Płynnie pracujący rewers i mocna konstrukcja ciągnika Zetor Major sprawiają, że jest on często wykorzystywany do pracy z ładowaczem, niezbędnym dziś w każdym gospodarstwie. Zetor oferuje własne konstrukcje ładowaczy pod nazwą Zetor System, znakomicie współpracujące z własnymi ciągnikami.
Sprawna hydraulika
Major, jak każdy ciągnik z rodziny Zetora, dysponuje znakomitą hydrauliką. Opinie użytkowników o możliwościach systemu hydraulicznego są pozytywne i świadczą o znakomitym działaniu tego zespołu ciągnika. Wyższy model, Zetor Major HS, dysponuje udźwigiem tylnego TUZ-a do 3300 kg, co jest dobrym wynikiem. To jednak nie wszystkie zalety hydrauliki. Możliwość podłączenia przedniego TUZ-a o udźwigu 1200 kg czy też 3-sekcyjny rozdzielacz z wolnym spływem czynią z Majora pełnosprawny ciągnik polowy.
Dobry w pole
Dobry uciąg na glebie zapewniają duże koła, a możliwości silnika i skrzyni przekładniowej dają zdolność podczepienia i swobodnej pracy z wieloma narzędziami rolniczymi. Wspomniane spore możliwości TUZ-a i hydrauliki na pewno docenią rolnicy wszędzie tam, gdzie Major będzie pełnił funkcje głównego ciągnika w gospodarstwie.
Spora kabina jak na kompakt
Niewątpliwą zaletą modelu Zetor Major 80 jest miejsce pracy operatora. Mimo kompaktowych rozmiarów ciągnika kabina jest wyjątkowo przestronna i zapewnia homologowane miejsce dla dodatkowego pasażera (Major HS).
Zetor major i inne modele czeskiej marki są teraz dostępne w wyprzedaży. Więcej informacji na stronie: zetor.pl oraz u autoryzowanych dilerów marki Zetor.
Artykuł zawiera lokowanie produktu i ma charakter promocyjny.
Dodaj komentarz