Zetor. Czeska nowoczesność i polska historia

Nie ma co ukrywać, że czeski ciągnik Zetor jest ojcem ciągnikowej mechanizacji polskiej wsi. Socjalistyczna gospodarka początku lat 60. połączyła go z naszym rodzimym producentem, a skutki tego mariażu były ze wszech miar pozytywne.

zetor 4011

fot. Zetor

Licencyjny Zetor 4011 zrewolucjonizował polskie gospodarstwa jako Ursus C4011

Zamiast wyłamywać otwarte drzwi, dostaliśmy gotowy i sprawdzony technologicznie model Zetor 4011, nazwany u nas C-4011. Ciągnik ten, będący rozwinięciem konstrukcji trzycylindrowego Majora 3011, stanowił punkt zwrotny w historii polskiej produkcji ciągnikowej. Mimo że licencyjny, został doskonale przyjęty przez rolników. Przez lata był wyposażeniem „standardowym” rodzimych PGR-ów i SKR-ów i śmiało można powiedzieć, że zrewolucjonizował polską wieś.

Zetor w Polsce

I to wszystko dzięki Zetorowi, bo znakomitą konstrukcję, łatwą obsługą i prostotę napraw zawdzięczamy czeskim inżynierom. W latach późniejszych, już wspólnym wysiłkiem polskich i czechosłowackich (wówczas) projektantów, powstały większe modele serii Zetor Crystal 8011 i bliźniaczy C-385.

zetor major i koń

fot. zetor

Przez wiele lat Zetor był obiektem marzeń każdego rolnika w Polsce

Jednak mimo unifikacji części i szerokiej kooperacji produkcji tej serii, użytkownicy ciągników mówili, że to właśnie Zetor jest „jakby lepszy”. Może lepiej zmontowany, może mniej się psuł. Ten czeski ciągnik miał to „coś”, co sprawiało, że stał o stopień wyżej. Wystarczyło powiedzieć: „Mam Zetora” i wszystko było jasne.

Sam Zetor obecny był w Polsce już od początku lat 50. w postaci doskonałego i udanego Zetora 25. Ten wówczas rewolucyjny ciągnik utorował czechosłowackiej marce drogę nie tylko na polskie pola, ale także stał się obiektem pożądania naszych rolników. I tu może leżeć przyczyna tak niezwykłego zaufania do Zetora.

Własna droga

zetor 25 ciągnik

fot. Zetor

Zetor 25 utorował drogę czechosłowackiej marce

Późniejsze lata pokazały, że zaufanie to nie było tylko dziełem przypadku. Niezwykle udane konstrukcje utorowały Zetorowi drogę na europejskie i światowe pola. Sam Zetor stał się niezwykle rozpoznawalny i nie osiadł na laurach, wciąż modernizując swoje ciągniki.

Był niezaprzeczalnie liderem bloku państw socjalistycznych w produkcji niezawodnych i bezsprzecznie nowoczesnych ciągników, rywalizując na polu innowacji i technologii z wieloma zachodnimi konkurentami. Zaowocowało to sprzedażą licencji do wielu krajów świata oraz współpracą z firmą John Deere, dla której montowano ciągniki.

Nowa era

Wprowadzona zmiana nazewnictwa z cyfrowych na literowe spowodowała, że każdy z modeli otrzymał swoją własną nazwę, która w krótkim czasie stała się niezwykle rozpoznawalna i ceniona wśród użytkowników. I tak Major, Proxima, Forterra czy Crystal stały się wyznacznikiem jakości i bezproblemowego użytkowania. Oraz, co niezwykle istotne, oszczędności w zużyciu paliwa.

czeski ciągnik zetor forterra

Współczesne Zetory to wyznacznik jakości, oszczędności i mocy

Prowadzone ciągłe modernizacje wszystkich modeli spowodowały, że ciągniki Zetor wciąż są niezwykle cenione na całym świecie. Każdy z modeli oferuje rozpiętość mocy i wyposażenia, która jest dopasowana do potrzeb każdego rolnika.

Co najważniejsze, Zetor zawsze ustanawiał znakomity kompromis między osiągami, mocą i wyposażeniem a ceną. W tej dziedzinie Zetor jest światowym liderem. Czeski producent zawsze mierzył siły na zamiary i jego ciągniki zawsze były tańsze niż konkurencyjne modele. Jednak bez kompromisów jakościowych i technicznych.

Spełnione wymagania

Na niezwykle popularnym i wymagającym rynku ciągników rolniczych klasy 80 – 150 KM Zetor nie ustępuje miejsca konkurencji. Od lat znakomite modele Proxima i Forterra zaznaczają swoją obecność na polach Europy i świata. Jak inne modele Zetora, obie serie podlegają ciągłym ulepszeniom i mają znakomity stosunek mocy do ceny.

Jasna gwiazda. Proxima

ciągnik zetor proxima

fot. Zetor

Zetor Proxima to nowa jakość w nowożytnej historii marki

Zetor Proxima może służyć za przykład znakomitego ciągnika łączącego uniwersalność konstrukcji i zastosowań z osiągami. Wyposażona w czterocylindrowe silniki o mocach 76–117 KM, doskonale łączy wydajność z niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Jej cechy charakterystyczne to niewysilony i przede wszystkim własny, oryginalny 4,2-litrowy silnik zasilany mechaniczną pompą wtryskową mało wrażliwą na jakość paliwa, połączony z prostą i niezawodną mechaniczną skrzynią przekładniową 12/12 lub 24/24.

Taki układ zapewnia pełne wykorzystanie osiągów silnika i mocy pociągowej ciągnika, co doskonale wpływa na możliwość zastosowania go zarówno do prac polowych, transportowych, jak i gospodarczych. Potwierdza to jego niezwykła popularność także w naszym kraju.

Ciężka praca. Forterra

zetor silnik

fot. Zetor

Silniki Zetora zawsze cieszyły się uznaniem rolników i mechaników

Seria Forterra to ciągniki wyższej klasy, łączące moc i wytrzymałość z niezawodnością. Forterra przeznaczona jest do szerokich zastosowań polowych i długotrwałej, ciężkiej pracy. Rozpiętość mocy trzech serii tego modelu wynosi od 96 do 147 KM, zapewniając efektywną pracę i niskie zużycie paliwa. W czym pomaga nowoczesna, mechaniczna skrzynia biegów 24/18 (model CL) lub 30/30 z PowerShift i PowerShuttle (dla modeli HSX i HD).

Pozwala ona w pełni wykorzystać wynoszący aż 607 Nm moment obrotowy silnika i wykonywać ciężkie prace na niskich prędkościach obrotowych silnika. Dzięki temu generowany jest mniejszy hałas (poprawa komfortu pracy) oraz, jak wykazują użytkownicy i testy niemieckiego DLG, niskie spalanie.

Wyposażony w EHR podnośnik TUZ ciągnika Zetor Forterra potrafi precyzyjnie podnieść 8500 kg, co – uwzględniając masę własną wynoszącą około 5500 kg – świadczy o wysokiej sztywności konstrukcji tego czeskiego ciągnika i solidności jego budowy.

Zaufanie się opłaca

zetor w polu

fot. Zetor

Tysiące argumentów przemawiają za Zetorem

To właśnie także dzięki wysokiej jakości produkcji w Brnie w Europie ciągniki Zetor cieszą się uznaniem i popularnością w naszym kraju. Historia pokazuje, że ponad siedemdziesiąt lat obecności Zetora na naszych polach nie jest dziełem przypadku. Połączenie wysokiej jakości z doskonałą i sprawdzoną mechaniką daje efekt w postaci zaufania do czeskich ciągników.

Dokonując wyboru nowego ciągnika i kalkulując koszty jego długoletniego użytkowania, warto przemyśleć zakup Zetora. Gospodarowanie na roli uczy liczenia się z każdą złotówką. Pamiętajmy, że dobrze wydane pieniądze mają procentować, a nie generować dodatkowe koszty dla naszego portfela. Co więcej, używane Zetory na aukcjach internetowych sprzedają się jak przysłowiowe świeże bułeczki.

Zetor to rodzina

Ciągnik to inwestycja na lata i opłaca się inwestować rozsądnie, szanując własny budżet i swoją ciężką pracę. Ciągnik jest dla nas, a nie my dla niego. Dlatego Zetor od wielu pokoleń uznawany jest niemal za członka rodziny. Warto, dla własnego szacunku, przyjrzeć się nowym cenom ciągników czeskiej marki Zetor, których wyprzedaż pod hasłem „TYSIĄCE ARGUMENTÓW ZA…” właśnie trwa.

To dobre ceny za dobre ciągniki. A czy warto, pokazuje historia naszych wsi.

Artykuł zawiera lokowanie produktu i ma charakter promocyjny.

Kubota wesprze odbudowę katedry Notre Dame

Koncern przeznaczy na ten cel ćwierć miliona euro.

10 maja 2019

Poznajmy się w sadzie…

Poznaj bliżej sadowników, którzy korzystają z ciągników marki Kubota.

17 maja 2019

Maksymalnie mocne maszyny – tysiące argumentów za… Zetorem!

Niezawodność tych ciągników jest legendarna.

7 maja 2019