John Deere prezentuje nową serię 5
Nowa konstrukcja – nowe możliwości. Firma John Deere zaprezentowała nową serię ciągników rolniczych 5R. Kompaktowe maszyny opracowano przede wszystkim z myślą o pracy w małych i średnich gospodarstwach rolnych zajmujących się produkcją roślinną, a także hodowlą zwierząt. Nowe ciągniki John Deere 5R mają gwarantować komfort i większą wydajność w połączeniu z jeszcze bardziej zwartą konstrukcją.
Moc od 90 do 125 KM generowana przez 4,5-litrowy silnik Diesla John Deere PWX spełniający normy emisji spalin Stage IIIB/IT4. Do tego zwiększony do 2,25 m rozstaw osi i masa wysyłkowa 4,3 t – takie są nowe ciągniki serii 5R firmy John Deere.
– To, co łączy nowy ciągnik serii 5R z poprzednim, to jedynie nazwa – mówi Rubén Abajo, dyrektor produktu firmy Johhn Deere. – Wymagania naszych klientów skłoniły nas do tego, by stworzyć ten ciągnik w zasadzie od początku.
Nowy ciągniki serii 5 John Deere zaprezentował podczas specjalnej konferencji prasowej w niemieckim Bruchsal. Jak podkreślali przedstawiciele firmy, ich konstrukcja jest bardzo nowatorska. Opracowana od podstaw rama jest teraz zespolona z miską olejową, co sprawia, że środek ciężkości ciągnika położony jest bardzo nisko, pozwalając jednocześnie na zachowanie minimalnego poziomu skrętu, wynoszącego zaledwie 3,75 m i to nawet z dołączonym ładowaczem czołowym.
Nowe ciągniki serii 5 mogą poradzić sobie nawet z ładunkami o masie do 4,7 t, a w opcji do 5,3 t.
Jeśli chodzi o silniki, to dysponują one dodatkową mocą 10 KM, przydatną szczególnie podczas transportu. Za jej dostarczenie odpowiada specjalny system TPM. Decydując się na nową „5”, klienci będą mieć do wyboru 3 przekładnie:
- podstawową – ręczną przekładnię Command Quad o układzie biegów przód-tył 16/16 z 4 zakresami po 4 biegi przełączane pod obciążeniem,
- przekładnię Command Quad o układzie biegów przód-tył 16/16
- oraz Command Quad 8 o układzie biegów przód-tył 32/16 z 8 biegami przełączanymi pod obciążeniem i trybem ECO, który umożliwia rozwinięcie prędkości maksymalnej 40 km/h przy prędkości roboczej silnika wynoszącej zaledwie 1759 obr./min.
Wszystkie przekładnie posiadają w pełni automatyczne sprzęgło, mechanizm indywidualnego uruchamiania biegów, układ indywidualnego ustawiania prędkości i elektryczną blokadę hamulca postojowego. Dodatkowo przekładnia Command Quad 8 klasy Premium o układzie biegów przód-tył 32/16 posiada też standardowo funkcję automatycznej zmiany biegów. Ta ostatnia funkcja jest również dostępna opcjonalnie w przekładni Command Quad o układzie biegów przód-tył 16/16.
– W nowych ciągnikach serii 5 najważniejszy jest komfort pracy – podkreśla Rubén Abajo. – Wewnątrz nasze ciągniki przypominają większe maszyny serii 8. Nowa kabina jest niezwykle wygodna, siedzisko jest amortyzowane pneumatycznie i może się obracać. Na słupku B zamontowaliśmy wyświetlacz, a obok na podłokietniku sterowanie systemem Command Arm.
Dodatkowo kierowca ma do dyspozycji regulowaną kolumnę kierowniczą i panoramiczną szybę. Komfort pracy operatora potęgować ma – oparte na niezależnych ramionach – zawieszenie przedniej osi i bezstopniowy układ regulacji w zakresie +/- 45 mm.
– Nowe ciągniki serii 5 mogą poradzić sobie nawet z ładunkami o masie do 4,7 t, a w opcji do 5,3 t – wyjaśnia Rubén Abajo. – W ciągniku oferujemy nowy ładowacz, który posiada funkcję automatycznego odpinania narzędzia. Sterowanie odbywa się za pomocą jednego z 3 dostępnych rodzajów joysticków.
Na koniec warto powiedzieć jeszcze kilka słów o hydraulice. Nowe ciągniki 5R wyposażone są w pompę o wydajności 96 l/min (w opcji 117 l/min) z systemem kompensacji ciśnienia i natężenia przepływu (PFC).
Do pracy na uprawach wąskorzędowych, John Deere przygotował nowe ciągniki serii 5RN o szerokości 1,7 m. W Polsce nowe ciągniki serii 5 mają być dostępne w II kwartale 2017 r.
Wiadomo już jaka będzie cena?
JD <3