5001-5500' }); gtag('config', 'AW-978388023'); setTimeout("gtag('event', '30_sekund', { 'event_category' : '30_sekund','event_label' : 'bounce' });", 30000);

Lokomobile z Ciechanowca – agregaty „napędzające” rolnictwo

Download PDF

Lokomobile, to kolejny już zbiór fascynujących eksponatów z Ciechanowca, dający świadectwo historii rozwoju polskiego rolnictwa i stanowiący przedmiot dumy tamtejszych muzealników.

Zanim powstały ciągniki…

Produkcja lokomobil w Polsce i na świecie przypada na okres od połowy XIX w. do wybuchu II wojny światowej. W tym czasie wytwarzano lokomobile: stałe, półstałe, przeciągane (nazywane również przewoźnymi) i samobieżne (zwane także samojezdnymi). Dwa pierwsze typy miały zastosowanie przede wszystkim w przemyśle. Natomiast lokomobile przeciągane i samobieżne zaczęto wykorzystywać do prac rolniczych. Uznawane są one za prototypy współczesnych ciągników.

Lokomobile?

Lokomobila parowa, (nazwa wywodzi się z łacińskich słów: locus = miejsce + mobilis = ruchomy), to agregat złożony z kotła parowego i osadzonej na nim maszyny parowej oraz urządzeń pomocniczych, np. służących do transmisji. Całość maszyny oparta jest najczęściej na kołach jezdnych, które umożliwiają poruszanie się. Pod kotłem z wodą znajduje się palenisko, w którym zależnie od przystosowania spala się słomę, torf, drewno lub węgiel. Lokomobile służyły najczęściej do napędu dużych i złożonych młocarni, urządzeń w młynach, tartakach, gorzelniach i cukrowniach.

„Wisienki na torcie?”

Obecnie lokomobile to bardzo rzadko spotykane maszyny. Szacuje się, że w Polsce zachowało się w rękach prywatnych kolekcjonerów i muzeach około 65 lokomobil przeciąganych i tylko około 10 lokomobil samobieżnych. Odwiedzając Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu mamy niepowtarzalną szansę obejrzenia największej kolekcji lokomobil parowych w Polsce, zgromadzonych w jednym miejscu. Kolekcja ma charakter rozwojowy i będzie powiększana o kolejne unikatowe egzemplarze.

2. Lokomobila Lanz z 1913 r._foto Artur Warchala
Lokomobile z Ciechanowca – agregaty „napędzające” rolnictwo

2. LOKOMOBILA LANZ z 1913 r.
Historia obiektu:
Nieznane są przedwojenne losy lokomobili. Prawdopodobnie była użytkowana w majątku ziemskim na Mazurach lub Warmii. Muzeum zakupiło lokomobilę do zbiorów w 1972 r. od jednego z podlaskich rolników jako niesprawną. W 2010 r. lokomobila przeszła gruntowną konserwację i została doprowadzona do pełnej sprawności technicznej.
Dane techniczne:
producent: Heinrich Lanz AG w Mannheim, Niemcy
typ lokomobili: przeciągana
przeznaczenie: napęd maszyn młócących, napęd traka
nominalna moc: 8 KM (6,0 kW)
silnik: parowy z kotłem opalanym drewnem lub węglem
pojemność kotła: ok. 500 l wody
dozwolona prężność pary: do 10 atm.
masa własna: ok. 4 500 kg
długość: 3460 mm
szerokość: 1780 mm
wysokość z położonym kominem: 3000 mm

2 / 11
2. Lokomobila Lanz z 1913 r._foto Artur Warchala
11
1. Lokomobila Lanz z 1906 r._foto Artur Warchala 2. Lokomobila Lanz z 1913 r._foto Artur Warchala 3. Lokomobila Hofherr Schrantz z 1911 r._foto Artur Warchala 4. Lokomobila Hofherr Schrantz z 1902 r._foto Artur Warchala 5. Lokomobila Lanz z 1922 r._foto Artur Warchala

Kustosz

-Obecny zbiór liczy 10 szt. lokomobil wyprodukowanych w latach 1895-1933 oraz jedną lokomobilę skonstruowaną samodzielnie przez kolekcjonera w 2012 r. – prezentuje kolekcję Marek Wiśnieski, kustosz, kierownik Działu Techniki Rolniczej w Muzeum Rolnictwa im. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu. – Jako pierwsza w 1970 r. trafiła do naszych zbiorów lokomobila niemieckiej firmy Lanz z 1906 r. Lokomobile są starannie odrestaurowane. Nie dotyczy to lokomobili Badenia, która trafiła do nas jako dar jesienią 2018 r. i czeka jeszcze na odrestaurowanie. 8 z 11 lokomobil ma przywróconą sprawność techniczną, co jest ewenementem w polskich zbiorach technicznych. Wśród zebranych maszyn posiadamy najstarszą w Polsce, doprowadzoną do sprawności technicznej lokomobilę przeciąganą z 1895 r., a także najstarszą sprawną lokomobilę samobieżną z 1910 r.

Czy to koniec przygody z Muzeum w Ciechanowcu?

Już po raz kolejny pokazujemy w agroFakt fascynujące kolekcje dające świadectwo rozwoju polskiego rolnictwa. I tym razem towarzyszy nam Marek Wiśniewski, kustosz ciechanowieckiego muzeum, prezentując zbiory, których nie powstydziłaby się żadna placówka tego typu  w kraju. Do tej pory przedstawiliśmy następujące eksponaty ciechanowskiego muzeum:

Już wkrótce w agroFakt zaprezentujemy interesujacy zbiór silników stacjonarnych znajdujących sie w Muzeum w Ciechanowcu.
A o placówce muzealnej w Ciechanowcu, związanej ściśle z historią polskiego rolnictwa, pisaliśmy w materiale:
https://www.agrofakt.pl/muzeum-rolnictwa-ciechanowcu-trzeba-zobaczyc/

Dodaj komentarz