Owoce polski hit eksportowy? Pierwsze spotkanie z cyklu Agro Akademii 2020

Download PDF

Pierwsze spotkanie z cyklu Agro Akademii 2020 za nami. Podczas konferencji online która odbyła się 26 listopada eksperci podzielili się swoją wiedzą na temat produkcji owoców w Polsce. Hasłem tego spotkania były: Owoce, polski hit eksportowy?

Po raz piąty Agro Akademię zorganizował Bank BNP Paribas. Tegoroczna edycja składa się z czterech spotkań w których mogą wziąć udział rolnicy, a także firmy związane z agrobiznesem. W tym roku, że względu na sytuację epidemiologiczną spotkania będą miały formułę online. Pierwsze z nich dotyczące rynku owoców zainicjował Maciej Piskorski, Dyrektor Departamentu Produktów Agro, Banku BNP Paribas.

Rynek owoców w Polsce i UE – charakterystyka

Na początku spotkania Karolina Załuska, ekspert ds. analiz sektora Food&Agro, Banku BNP Paribas scharakteryzowała rynek owoców w Polsce.

Z przedstawionych danych wynika, że Polska produkuje około 11 proc. wszystkich owoców w UE, co oznacza, że jesteśmy znaczącym producentem. My produkujemy głównie owoce strefy umiarkowanej, a w UE produkowane są też cytrusy, które u nas nie rosną – mówiła Karolina Załuska. Prognozy KE przewidują, że trendowy wzrost utrzyma się w przypadku zbioru owoców rosnących w strefie umiarkowanej (jabłka, wiśni, czereśni i śliwek). Natomiast odnosząc się do producentów w UE można stwierdzić, że ich sytuacja uwarunkowana jest nie tylko koniunkturą europejską, ale także światową. Wspomniała o tym, Karolina Załuska – Dotyczy to cytrusów, jabłek, truskawek. Sam rynek owoców w UE można określić jako niestabilny. Wynika to głównie z wahań klimatu, zmian klimatu i różnych czynników pogodowych, które wpływają na produkcję.

Owoce polski hit eksportowy – jabłka

Jak już wcześniej wspominano w Polsce produkuje się przede wszystkim owoce z drzew, wśród których przeważają jabłka. Stanowią one 80 proc. zbiorów. Powierzchnia upraw owoców powoli rośnie, natomiast zbiory ulegają bardzo silnym wahaniom – powiedziała Karolina Załuska. Wynikają one podobnie jak na rynku europejskim z warunków pogodowych i zmian klimatu.

Ekspertka ds. analiz sektora rolno-spożywczego podkreśliła – Od wielu lat nie jesteśmy w stanie osiągnąć maksymalnych potencjalnych zbiorów wynikających z areału i intensywności produkcji którą reprezentujemy i mamy. Jeśli chodzi o strukturę produkcji owoców to w Polsce jest ona ukierunkowana na produkcję dla przemysłu, co jest znaczące dla całego rynku. Dotyczy to także jabłek które – w 50  – 70 proc. trafiają na rynek przetwórczy, co jest ewenementem na skalę światową – dodała Karolina Załuska.

W przypadku odmian ponad 50 proc. sadów jabłoniowych w Polsce zajmują trzy odmiany: Idared, Jonagold, oraz Szampion. Najpopularniejsza wśród nich jest odmiana Idared, która stanowi 22 proc. w strukturze odmianowej.

Eksport jabłek

W przypadku eksportu owoców przodują jabłka stanowiąc 73 proc. wolumenu, a także 50 proc. wartości całkowitego eksportu owoców z Polski. Wielkość eksportu owoców ulega jednak wahaniom, natomiast wartość eksportu owoców rośnie, ponieważ jest napędzana wzrostem wartości eksportu pozostałych owoców. Często nie mówi się o jednej kwestii – Polska jest de facto importerem netto owoców świeżych. To znaczy (…) więcej importujemy świeżych owoców, niż ich eksportujemy na jakiekolwiek rynki – podkreśliła Karolina Załuska. Wynika to m.in. z tego, że Polska jest dużym odbiorcą cytrusów i bananów, które również są reeksportowane do innych krajów. Natomiast jeśli chodzi o przetwory owocowe to jesteśmy eksporterem netto głównie zagęszczonego soku jabłkowego i mrożonych owoców.

Polskie jabłka trafiają przede wszystkim do UE do krajów takich jak: Niemcy, Holandia i Rumunia. Poza Europę eksportowane są do krajów Azjatyckich, a także do Afryki, a szczególnie do Egiptu.

Owoce jagodowe – polski hit eksportowy?

W trakcie konferencji online omówiono również produkcję owoców jagodowych w Polsce, która ma coraz większe znaczenie na krajowym rynku owoców. Mówiąc konkretniej owoce jagodowe stanowią 12 proc. wolumenu produkcji wszystkich owoców. Podkreślić należy to, że rośnie produkcja borówki wysokiej – produktu, który przez wiele lat był niszowy i bardzo mało znaczący w naszej strukturze produkcji –mówiła Karolina Załuska z BNP Paribas.

Warto również dodać, że większość gatunków owoców jagodowych w Polsce produkuje się do przemysłu przetwórczego.

Wpływ epidemii COVID-19 na rynek owoców

Jednym z ostatnich punktów spotkania było omówienie rynku owoców w kontekście panującej epidemii. COVID-19 bardzo dużo zmienił na rynku owoców (…) natomiast na rynku jabłkowym zmienił dużo i można powiedzieć, że na korzyść – podkreśliła Karolina Załuska. Na początku epidemii obserwowano wzrost popytu na owoce cytrusowe, a szczególnie na cytryny. Natomiast w późniejszym czasie z powodu zamknięcia granic wyraźnie wzrósł popyt na jabłka. W ujęciu perspektywicznym przewiduje się wzrost popytu na owoce pochodzenia krajowego, o czym wspomniała ekspertka z BNP Paribas:

Na rynku owoców popyt na drogie, ekskluzywne, często egzotyczne owoce spadnie (…) ze względu na siłę nabywczą konsumentów czy to w Polsce, czy w UE. Natomiast wzrośnie konsumpcja krajowych, lokalnych produktów. To jest bardzo dobra informacja dla rynku owocowego.

Trendy konsumenckie w czasie epidemii COVID-19

Pierwsze spotkanie w ramach Agro Akademii zakończyło się debatą ekspertów, w której udział wzięli: dr hab. Bożena Nosecka (IERiGŻ), Karolina Załuska (ekspert ds. analiz sektora Food&Agro, Bank BNP Paribas), Dominika Kozarzewska (prezes Grupy Producentów Owoców ,,Polskie Jagody”), oraz Witold Boguta (prezes Zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw).

Kolejne spotkanie z cyklu Agro Akademii 2020 już 2 grudnia. Sprawdź szczegóły: Agro Akademia 2020 – Rusza 5. edycja konferencji Banku BNP Paribas.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 2

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o