Oznaczenie „Produkt polski” bohaterem nowej kampanii
Oznaczenie „Produkt polski” ma za zadanie zwrócić uwagę konsumentów na produkty wytworzone w granicach Polski. By zwiększyć rozpoznawalność polskiej żywności, właśnie inaugurowano kolejną edycję kampanii #KupujŚwiadomie Produkt Polski.
Według badań rynku oznaczenie „Produkt polski” jest najbardziej rozpoznawalnym znakiem MRiRW. Albowiem produkty, aby dostać to oznaczenie, muszą zawierać co najmniej 75% surowców wytworzonych w Polsce. Pozostałe 25% stanowią te surowce, których nie wytwarza się w Polsce.
Kampania #KupujŚwiadomie
Kampania #KupujŚwiadomie promująca oznaczenie „Produkt polski” wystartowała w 2019 r. Prowadzi ją MRiRW wraz z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (KOWR).
Kampania po pierwsze ma na celu edukację konsumentów. Przede wszystkim ma pokazać im, że warto podczas codziennych zakupów zwracać uwagę na pochodzenie produktów spożywczych i czytać ich etykiety.
Z kolei rolnicy i producenci żywności dostają informacje o możliwościach i warunkach znakowania wyrobów biało-czerwonych poprzez oznaczenie „Produkt polski”. W ramach kampanii opracowano spot #KupujŚwiadomie, banery i plakat.
Obecnie wystartowała kolejna edycja kampanii #KupujŚwiadomie Produkt polski.
Konsumenci coraz bardziej doceniają pochodzenie produktów. Zdecydowanie rośnie ich patriotyzm konsumencki. Warto pamiętać, że z każdej wydanej na taki produkt złotówki ponad 80% wraca do krajowego obiegu gospodarczego — podkreślił podczas inauguracji kampanii wiceminister Rafał Romanowski.
Wiceminister zauważył także, że pandemia pokazała wszystkim, jak ważne jest poczucie bezpieczeństwa żywnościowego.
Promocja polskiej żywności poprzez oznaczenie „Produkt polski”
Biorący udział w inauguracji dyrektor generalny KOWR Waldemar Humięcki poinformował, że pod koniec lipca na terenie całego kraju planowane jest zorganizowanie 240 pikników z produktami opatrzonymi znakiem „Produkt polski”. Ponadto 24–25 czerwca na Stadionie Narodowym w Warszawie odbędzie się I Festiwal Polskiej Żywności Wysokiej Jakości.
Krajowa Grupa Spożywcza przetwarza produkty kupione od polskich rolników — mówił Marek Zagórski, prezes KGS.
Kiedy powstało oznaczenie „Produkt polski”?
Znak „Produkt polski” wprowadzono przepisami ustawy z 4 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2007). Wprowadziła ona nowe regulacje dotyczące dobrowolnego znakowania środków spożywczych znakiem „Produkt polski” wraz z określeniem jego wzoru. Regulacje te umożliwiają producentom podawanie w oznakowaniu środków spożywczych określonych informacji. Dotyczą one krajowego pochodzenia wytwarzanego produktu w odniesieniu nie tylko do miejsca wyprodukowania, lecz także do użytych składników. Wprowadzenie jednoznacznych kryteriów umożliwi konsumentom wyszukiwanie produktów wytworzonych w Polsce z użyciem polskich surowców.
Czytaj też: Jakie stawki płatności w ramach interwencji rolno-środowiskowo-klimatycznych?
Źródło: MRiRW