Paliwa alternatywne z odpadów – polski sposób na recycling plastiku

W dobie wyczerpujących się zapasów paliw kopalnych oraz postępującego zanieczyszczenia środowiska, poszukiwanie technologii, dzięki której paliwa alternatywne z odpadów staną się rzeczywistością, leży w centrum uwagi wielu firm i ośrodków badawczych. Jakie są możliwości?
Do wytwarzania paliwa wykorzystywany jest plastik, np. pochodzący z posegregowanych opakowań po rolniczych środkach produkcji lub produktach spożywczych
„Dopóki światowe zasoby ropy naftowej nie znajdą się na skraju wyczerpania, nie musimy martwić się o alternatywne paliwa” – to błędne przekonanie. W momencie, kiedy zabraknie ropy, musimy już mieć w pełni opracowane i spopularyzowane technologie pozwalające dostarczać energię do pojazdów mechanicznych i maszyn. Pokusą są paliwa alternatywne z odpadów, dzięki którym zyskamy energię i zmniejszymy problem zwiększającej się ilości śmieci. Co prawda, rozwijanych jest wiele różnych technologii napędu: pojazdy elektryczne, okręty atomowe, urządzenia o napędzie fotowoltaicznym. Jednak paliwa płynne, do których przywykliśmy, dają dużą elastyczność stosowania i nie bez powodu stały się numerem jeden w branży motoryzacyjnej i maszynowej.
Na świecie produkcja biopaliw rośnie w błyskawicznym tempie. Jednak pozyskiwanie bioetanolu stoi w konkurencji do produkcji żywności. Natomiast ciekawym i niosącym wielorakie korzyści rozwiązaniem jest wytwarzanie paliwa ze… śmieci. Taką technologię od kilku lat dopracowują Polacy.

Do wytwarzania paliwa wykorzystywany jest plastik z posegregowanych opakowań po rolniczych środkach produkcji lub produktach spożywczych.
Paliwa alternatywne z odpadów
Do wytwarzania pełnowartościowej benzyny Pb95 lub oleju napędowego służy reduktor, w którym przebiega proces uwodornienia ciężkich frakcji z krakingu plastikowych odpadów. Autorem wynalazku jest przedsiębiorstwo o nazwie TRAH (Technologie Recyklingu Adam Hańderek). Do wytwarzania paliwa wykorzystywany jest plastik, np. pochodzący z posegregowanych opakowań po rolniczych środkach produkcji lub produktach spożywczych. W czteroetapowym procesie uzyskuje się paliwo w ilości ok 1 l/kg surowca. Z obliczeń wynika, że paliwo wytwarzane z plastikowych odpadów może być nawet o 10% tańsze w porównaniu do konwencjonalnego paliwa. Co ważne, w baku samochodu znalazłby się produkt nieodróżniający się od klasycznego diesla czy benzyny, co potwierdzają wyniki badań Przemysłowego Instytutu Motoryzacyjnego (PIMOT) oraz Orlen. Jeżeli do tego dodamy korzyści związane z zagospodarowywaniem odpadów, technologia okazuje się warta rozwinięcia.