Polskę zalały wozy z systemem pionowym

Download PDF

Niedawno zakończyła się XVI Ogólnopolska Konferencja Hodowców Bydła Mlecznego firmy Blattin Polska. Jej celem było przedstawienie hodowcom, jak należy prawidłowo przygotowywać TMR z punktu widzenia żywieniowego, a także zaprezentowanie kryteriów wyboru wozu paszowego do tego zadania. 

Dyrektor działu Blattin Technika, Pan Dariusz Szopa, w rozmowie z agroFaktem podkreślił również, że o tym, jaki system powinien wybrać hodowca, decydują głównie składniki mieszaniny TMR.

Dariusz Szopa

Pan Dariusz Szopa w trakcie konferencji prowadził również wykłady dotyczące wozów paszowych.

Pomysł na pionowe wozy paszowe

Anna Klimecka: Skąd pomysł, by firma Blattin rozpoczęła dystrybuować wozy paszowe?

Dariusz Szopa: W związku z tym, że jesteśmy głównie firmą doradczą, zwracamy baczną uwagę na dbałość o wysokiej jakości dawki żywieniowe. Klienci często pytali, jaki wóz kupić, żeby takie dawki osiągnąć, i tak się narodził pomysł handlowania wozami. Nie mieliśmy swoich wozów, więc zaczęliśmy szukać. Chcieliśmy znaleźć taki system, w którym jest wszystko. Przyjrzeliśmy się zatem zapotrzebowaniom rynku.

Polska jest póki co zalana przez pionowe wozy paszowe, ponieważ wcześniej systemy poziome nie były dobrze przygotowane do cięcia elementów długich wrzucanych od góry. Były przystosowane do frezu – frez wszystko pociął, później pozostawała tylko kwestia wymieszania. Obecnie opatentowano technologię, dzięki której elementy niepocięte są wrzucane od góry, a mimo to potrafimy bardzo szybko zrobić homogenny TMR.

pokazy wozów paszowych

Hodowcy, którzy przybyli na konferencję, mogły zobaczyć poziome i pionowe wozy paszowe przy pracy.

Poza tym zauważyliśmy, że najstarsze pionowe wozy paszowe w polskich gospodarstwach mają w tej chwili ok. 20 lat.

Produkujecie maszyny czy sprowadzacie je z zagranicy?

Wozy są importowane. Związaliśmy się z włoską firmą Zago z 40-letnim doświadczeniem w budowie wozów paszowych. Produkcja odbywa się w trybie niestandardowym, co oznacza, że wymiary są dobierane pod dane gospodarstwo. Wszystko dlatego, że nastawiamy się przede wszystkim na doradztwo. Wozu paszowego nie można bowiem sprzedać przez telefon. Trzeba pojechać do hodowcy, sprawdzić teren, składniki mieszaniny, dowiedzieć się, co chce osiągnąć hodowca, a dopiero wtedy wybrać wóz i system.

poziome i pionowe wozy paszowe

Firma Blattin Polska oferuje hodowcom zarówno poziome, jak i pionowe wozy paszowe.

Polecane wozy

Polecacie hodowcom wozy z konkretnym systemem?

Naszym założeniem jest przedstawienie hodowcom systemu opłacalnego z racji ekonomiki w ich gospodarstwach, a także zaoferowanie produktu z najwyższej półki. Idziemy w wozy poziome, nie krytykując jednak systemów pionowych. Wozy z takim systemem również mamy w swojej ofercie.

Podkreślamy natomiast, że wóz paszowy z systemem poziomym,  dzięki wspomnianej już innowacyjnej technologii mieszania i przede wszystkim cięcia, potrafi zrobić w krótkim czasie bardzo dobry TMR z długich elementów. Za tym idzie ekonomia, czyli duża oszczędność. Dla przykładu wóz z systemem pionowym potrafi zrobić TMR w ciągu 40–60 minut – na taki czas wskazują i nasze testy, i opinie naszych klientów – w przypadku wozu z systemem poziomym ten czas jest o połowę krótszy. Musimy wziąć pod uwagę, że wóz paszowy pracuje codziennie. Jeżeli używając nowej technologii, rolnik jest w stanie zaoszczędzić od 3 do 5 litrów paliwa na jednym tylko mieszaniu dziennie i ok. 0,5 godziny, to jest to bardzo dużo. Przy sporych hodowlach te oszczędności przekładają się już na dziesiątki tysięcy złotych rocznie.

gospodarstwo

Wóz paszowy odpowiednio dobrany do potrzeb gospodarstwa pozwoli rozwinąć produkcję.

Zyski dla rolnika

Czy pokazy miały przekonać hodowców do wozów poziomych?

Myślą przewodnią jest pokazanie rolnikom zalet systemu poziomego. Żeby hodowcy nie bali się obalać stereotypów, że wóz poziomy nie nadaje się do balotów. Chcemy te stereotypy przełamać, temu służyła ta konferencja i testy praktyczne (pierwsze takie w Polsce) dwóch systemów pionowego i poziomego, na tych samych produktach, by każdy zobaczył różnicę.

Rolnik jest w stanie zaoszczędzić od 3 do 5 litrów paliwa na jednym tylko mieszaniu i ok. 0,5 godziny dziennie.

Nie jest tak, że chcemy przekazać hodowcom, że tylko jeden system się sprawdza. Chcemy pokazać, dlaczego nasza sprzedaż w tej chwili to w 98% wozy poziome. Chcemy również pokazać, że hodowca ma wybór. W tym wszystkim chodzi przecież o jakość TMR, a za tym idą sprawy techniczne, jakość, homogenność i bardzo dobre wymieszanie.

Co zyska rolnik, stawiając na wóz z systemem poziomym?

Zyska maszynę, która będzie się błyskawicznie spłacała, dzięki czemu nastąpi wzrost produkcji. System poziomy spełnia swoją funkcję nie tylko bardzo szybko, ale i naprawdę dobrze. Zwierzę dostaje więc dokładnie pocięty i wymieszany TMR, co też wpływa na wzrost produkcji. I tak kółko się zamyka.

Więcej informacji o poziomych wozach paszowych można znaleźć w tekście: Czy poziomy wóz paszowy jest lepszy od pionowego?, w którym pan Sebastian z Zalesia Wielkiego dzieli się swoimi doświadczeniami z systemem pionowym i poziomym, które użytkował w swoim gospodarstwie.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o