Winiarstwo w Polsce szybko się rozwija.

Winiarstwo w Polsce ma przed sobą dobre perspektywy. Choć produkcja wina jest dalej niszowa w naszym kraju to rynek ten rozwija się w bardzo szybkim tempie.

Winiarstwo w Polsce ma szanse na rozwój dzięki przesunięciu produkcji winnic na północ. I chociaż wyzwania związane z nieprzewidywalną pogodą w naszym kraju są duże, to stwarza to nowe możliwości dla producentów win. Rosnąca popularność polskiego wina to również szansa na rozwój enoturystyki (turystyki winiarskiej). Także rynki zagraniczne otwierają się na naszą produkcję poszukując nowości w tym segmencie.

Reklama

Winiarstwo w Polsce

W naszym kraju na rynku alkoholi obserwuje się trend zwiększonego zainteresowania produktami premium. I chociaż spada ogólna konsumpcja trunków alkoholowych, to wybiera się najczęściej produkty wyższej jakości. Szczególnie dotyczy to młodszych konsumentów. Zdaniem Jakuba Jakubczaka, analityka sektora spożywczego i rolniczego w BNP Paribas, jesteśmy świadkami ewolucji gustów w kwestii alkoholu.

Zmienia się nasz gust – od tanich piw do kraftowych, od taniej wódki do ekskluzywnych alkoholi, a w przypadku wina – od masowej produkcji do tych z mniejszych winnic, lepszej jakości.

W tym zakresie najszybciej w ciągu ostatnich dwóch lat rozwijał się rynek win premium. Segment ten obejmuje wina w przedziale cenowym od 30 do 49 zł za butelkę. I w tej właśnie kwocie mieszczą się wina z polskich winiarni. Ponadto warto zauważyć, że winiarstwo w Polsce rozwija się porównując do innych alkoholi. Przeżywających stagnację lub spadek produkcji.

Czy są możliwości eksportu polskich produktów winiarskich?

Oczywiście winiarstwo w Polsce posiada przed sobą perspektywy eksportowe. Gotowość rynku szukającego nowości potwierdza ten stan. Polskie wyroby winiarskie są egzotyczną nowością na rynkach zagranicznych i stanowią dużą gratkę dla poszukujących nowych doznań smakowych. Dlatego pojawiające się na rynku brytyjskim polskie wino jest doskonałym przykładem szerzących się trendów.

Jak twierdzi Sławomir Sochaj, ekspert winiarski, egzotyka na rynku win jest obecnie szczególnie poszukiwana:

Żyjemy w takich czasach, kiedy w świecie wina ta egzotyczność ma duże znaczenie, czyli bardzo chętnie degustujemy szczepy, których nigdy nie znaliśmy, bardzo chętnie degustujemy wina z regionów, których nigdy nie znaliśmy, więc konsument winiarski staje się coraz bardziej odkrywcą, chce próbować nowych rzeczy. Polskie wino pojawia się jako duża gratka dla takich właśnie konsumentów.

Enoturystyka szansą dla polskich winnic

Enoturystyka, czyli turystyka winiarska. To nowa gałąź turystyki polegająca na odwiedzaniu winnic i czerpaniu wiedzy o produkcji wina. Również dotyczy to poznania danego regionu i jego kultury. Natomiast winiarstwo w Polsce jest stosunkowo młodą gałęzią rolniczą. Tymczasem w naszm kraju rośnie zainteresowanie spędzaniem wolnego czasu właśnie w ten sposób. Dlatego warto to wykorzystać do promocji lokalnych produktów winiarskich.

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *