Agrolotnictwo. Podniebni rolnicy i ich niesamowite samoloty

Download PDF

Wraz z likwidacją Państwowych Gospodarstw Rolnych zapotrzebowanie na usługi agrolotnicze praktycznie przestało istnieć. Czy agrolotnictwo w Polsce, to już tylko piękna i zapomniana historia?

Właściwie tak, to już historia

Polskie agrolotnictwo swój pionierski okres rozpoczęło w latach 20 i 30 ubiegłego stulecia, co zaprzecza obiegowym opiniom, że jego rozwój nastąpił dopiero w połowie XX wieku – informuje dr Mariusz Niestrawski, kurator wystawy „Agrolotnictwo”. – W chwili obecnej Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie posiada kolekcję samolotów, które używane były do zabiegów agrolotniczych. Bardzo chciałbym, aby nasze muzeum zostało jednym z ośrodków badających historię polskiego agrolotnictwa.

Antonow An 2
23
Antonow An 2 Antonow An 2 (fot.2 dr M. Niestrawski MNRiPR S w Szreniawie Antonow An 2 (fot.3 dr M. Niestrawski MNRiPR S w Szreniawie CSS 13 (fot. dr M. Niestrawski MNRiPR S w Szreniawie) CSS 13 (fot.2 dr M. Niestrawski MNRiPR S w Szreniawie)

Agrolotnictwo, to nie tylko samoloty

Historia tych pięknych maszyn, to również dokumentacja techniczna, książki lotów czy fotografie obrazujące dzieje rolniczych samolotów. – W ciągu ostatnich kilku miesięcy otrzymaliśmy elementy wyposażenia agrolotniczego (cieczowego) do samolotu An-2. Do samolotu M-15 udało się pozyskać  atomizer. Natomiast do samolotu PZL-106  – tunel do chemikaliów sypkich oraz prototypowe urządzenie do zrzutu wody gaśniczej. Wśród innych pozyskanych obiektów można wskazać na przykład na wodzidło do obracania kółkiem ogonowym podczas przemieszczania samolotów na lotnisku – opowiada dr Mariusz Niestrawski. Możemy sobie wyobrazić, jak wielką pasję trzeba mieć, aby odtworzyć, zdawałoby się, nie tak odległą historię działu rolnictwa jaką chyba już było agrolotnictwo.

Są też plany wydawnicze i…

Możemy sobie wyobrazić, jak wielką pasję trzeba mieć, aby odtworzyć, zdawałoby się, nie tak odległą historię działu rolnictwa jaką chyba już było agrolotnictwo

Dla zwiedzających, ale również, a może przede wszystkim, pasjonatów historii, Muzeum przygotowuje rarytasy wydawnicze. Już w przyszłym roku może się ukazać książka pod tytułem: „CSS-13 we wspomnieniach agrolotników”. Pozycja ta będzie bogato ilustrowana. Oprócz wspomnień agrolotników i opisu ich podniebnych przygód, przedstawi historię samolotu oraz jego dane techniczne. – Publikacja ma rozpocząć cykl książek o poszczególnych typach statków powietrznych we wspomnieniach agrolotników. Chciałbym, by w 2019 r. ukazała się podobna praca o PZL-101 Gawron, później An-2, itd. – snuje plany na przyszłość Mariusz Niestrawski, kurator wystawy „Agrolotnictwo”. Muzeum nie zapomina też o dzieciach. „Zbuduj swój samolot”, to tytuł muzealnych warsztatów dla najmłodszych. Odbędą się w maju 2018 roku. Planowane są również „Spotkania z Agrolotnictwem”. Mają przybliżyć wszystkim zainteresowanym ten piękny rozdział polskiego rolnictwa.

Jednak czasem żal „tych wspaniałych mężczyzn w ich latających maszynach”. Dzisiaj, stojąc na swoim polu, potomek Pawlaka już nie zapyta: „No i co tak gapę rozdziawiła? No jakim prawem on mi na moje niebo wlata?”

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 2

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o