Branża mięsna w Polsce w obliczu wyzwań. Drugie spotkanie z cyklu Agro Akademii

Download PDF

Branża mięsna w Polsce w obliczu wyzwań – to temat drugiego spotkania z cyklu Agro Akademii Banku BNP Paribas. Ten rok przyniósł pogorszenie opłacalności produkcji zwierzęcej oraz zmiany trendów konsumenckich. Ponadto sytuację producentów pogarszają wciąż rozprzestrzeniający się po kraju wirus ASF oraz ponowne pojawienie się grypy ptaków. 

Agro Akademia to cykl spotkań zorganizowanych przez Bank BNP Paribas, które są dedykowane rolnikom oraz firmom związanym z agrobiznesem. Ze względu na sytuację epidemiologiczną w tym roku wydarzenie ma formułę online.

Spożycie mięsa rośnie

Od lat spożycie mięsa na świecie wzrasta. W 2019 roku wyniosło 308 mln ton, w 2020 roku szacuje się, że ten poziom się utrzyma. W przyszłym roku oczekiwany jest wzrost do 313 mln ton.

Od 2017 roku najczęściej wybieranym gatunkiem mięsa na świecie jest drób. Branża mięsna w Polsce i na świecie znalazła się w obliczu wyzwań – które z nich okażą się najtrudniejsze?

Branża mięsna w Polsce

Rynek wieprzowiny

Tendencje na tym rynku od lat kształtują się pod wpływem sytuacji w Chinach. Warto przypomnieć, że w 2018 roku co drugi wyprodukowany na świecie kg mięsa wieprzowego pochodził właśnie z Chin. Jednak ze względu na rozwój ASF w Państwie Środka pogłowie świń zmniejszyło się o 1/3. To spowodowało wzrost importu wieprzowiny przez Chińczyków, na czym skorzystali unijni eksporterzy.

W połowie roku silną presję w kierunku spadku cen na światowym rynku wieprzowiny wywołała sytuacja w Stanach Zjednoczonych, gdzie odnotowano rekordowe obniżki. Aktualne notowania skupu żywca wieprzowego w USA utrzymują się na poziomie średniej wieloletniej. Warto dodać, że ze względu na ASF w Niemczech Chiny zablokowały eksport z tego kraju, co spowodowało konieczność zagospodarowania nadwyżek na rynku unijnym i presję na spadki cen.

Rynek drobiu

branża mięsna w Polsce

Branża mięsna w Polsce w obliczu wyzwań – to temat drugiego spotkania z cyklu Agro Akademii Banku BNP Paribas.

fot. Agro Akademia/screen

Na tym rynku widoczna jest rekordowo wysoka produkcja mięsa drobiowego – w 2020 roku uplasowała się ona na poziomie 101 mln ton. Kolejny wzrost spodziewany jest w przyszłym roku – do 103 mln ton. Zwiększenie produkcji widoczne jest w Chinach, USA, Brazylii i Rosji, spadek natomiast w UE, Indiach i Tajlandii.

W tym roku pobity zostanie kolejny rekord –  wolumen globalnego eksportu ma sięgnąć 11,95 mln ton. Z czego za 1/3 tego eksportu odpowiedzialna jest Brazylia.

Rynek wołowiny

Nasz kraj jest 7 producentem wołowiny w Unii Europejskiej. Zdaniem Magdaleny Kowalewskiej, dużym wyzwaniem stojącym przed rynkiem wołowiny może okazać się konieczność podejmowania dalszych działań PR-owych. Afera leżakowa, czyli nagłośnienie nieprawidłowości w jednym z zakładów produkcyjnych mocno nadwyrężyła bowiem polski eksport tego mięsa.

Od lat pracujemy nad wzrostem konsumpcji mięsa wołowego w Polsce. W ostatnich latach konsumpcja wołowiny wzrosła o 2 kg – stwierdził Witold Choiński ze Związku „Polskie Mięso”. – Pamiętajmy, że produkcja wołowiny w Polsce była w ciągu ostatnich lat jedną z najbardziej stabilnych i opłacalnych. Przez wiele lat namawialiśmy rolników żeby inwestowali w hodowlę bydła mięsnego – dodał.

Spadek cen w kraju

Tendencje widoczne na globalnych rynkach przekładają się na sytuację w naszym kraju. Branża mięsna w Polsce boryka się z pogorszeniem opłacalności. W przypadku produkcji trzody chlewnej wynika to z silnego spadku cen. Notowania są bowiem aktualnie o ponad 30 proc. niższe niż przed rokiem. Ceny utrzymują się na poziomie około 4 złotych.

Ta sytuacja jest konsekwencją wzrostu produkcji trzody chlewnej w UE, również w Polsce, co przy ograniczonych możliwościach wywozu produktów wieprzowych z UE – ze względu na ASF w Niemczech – powoduje presję na spadki cen – mówiła podczas spotkania Magdalena Kowalewska, ekspert ds. analiz sektora Food&Agro Banku BNP Paribas. – Na rynku drobiu widoczny jest spadek opłacalności. Ze względu na zawirowania COVID-owe część mięsa musiała zostać przekierowana z bardziej lukratywnych kanałów sprzedaży do tych kanałów, które oferują niższe ceny. To powoduje spadek eksportu i obniżkę cen na rynku krajowym – podkreśla.

Nowe trendy konsumenckie

Od lat wieprzowina jest najczęściej spożywanym mięsem w Polsce (statystyczny Kowalski zjada około 39 kg rocznie). Konsumpcja tego mięsa w ciągu ostatnich 10 lat spadła jednak o 8 proc. Wzrosło natomiast spożycie drobiu – o 16 proc. (29 kg rocznie). Pojawiają się również nowe trendy konsumenckie.

80 proc. Polaków deklaruje, że chce ograniczyć spożycie mięsa czerwonego ze względu na wpływ tej produkcji na środowisko naturalne. Rośnie zainteresowanie dietami bezmięsnymi, coraz więcej osób rezygnuje z jedzenia mięsa, ogranicza jego spożycie ze względów prośrodowiskowych, prozdrowotnych. To powoduje silny rozwój roślinnych alternatyw mięsnych. Ta kategoria produktów rozwija się bardzo dynamicznie – zaznaczyła Magdalena Kowalewska.

Branża mięsna w Polsce. Szereg wyzwań

Wyzwań stojących przed branżą mięsną jest jeszcze wiele: ewentualne zmiany legislacyjne („Piątka dla zwierząt, która na razie trafiła do sejmowej zamrażarki), dalsze zawirowania związane z COVID-19, czy też Brexit. Ale to nie wszystko.

–  W ciągu najbliższych 6 miesięcy bardzo odczuwalny może być spadek opłacalności – przewiduje Magdalena Kowalewska. – To może przełożyć się na zmiany strukturalne. Hodowcy drobiu, którzy nie byli zakontraktowani po stronie odbioru żywca ani po stronie dostawców pasz, piskląt i byli w pełni narażeni na te ryzyka rynkowe mogą mieć poważne problemy łącznie z upadłościami – podkreśliła.

Polska drobiową potęgą

Przypominamy, że Polska jest znaczącym producentem mięsa w Unii Europejskiej. Nasz kraj jest

  • 1 unijnym producentem drobiu z udziałem na poziomie 18 proc.,
  • 4 unijnym producentem wieprzowiny (9 proc.),
  • 7 unijnym producentem wołowiny (7 proc.).

Koleje spotkanie z cyklu Agro Akademii odbędzie się w środę 9 grudnia 2020 roku i dotyczyć będzie „Wody i gleby w kontekście zmian klimatycznych”.

Owoce polskim hitem eksportowym, czyli pierwsze spotkanie z cyklu Agro Akademii. Przeczytaj więcej na ten temat! 

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4.4 / 5. Liczba głosów 5

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o