Ciągniki z Ciechanowca – kolekcja, którą warto poznać

Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu gromadzi zabytki związane z kulturą materialną polskiej wsi. Jedną z atrakcji tej placówki są kolekcje Działu Techniki Rolniczej. Na szczególną uwagę zasługują zabytkowe ciągniki z Ciechanowca.

Perła Podlasia

-Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu jest pionierem w kolekcjonowaniu zabytków techniki rolniczej w północno-wschodniej Polsce – informuje z dumą Marek Wiśniewski, kustosz, kierownik Działu Techniki Rolniczej. – Do chwili obecnej w całym muzeum zgromadzono prawie 32 tys. muzealiów z różnych dziedzin. Głównym kierunkiem działań muzeum jest doskonalenie wizerunku placówki jako atrakcyjnego produktu turystycznego. Szczególny nacisk, obok estetyki terenu, kładzie się na rozwój oferty ekspozycyjnej i programowej. Działania muzeum zmierzają do jak najszerszego zaprezentowania tematyki związanej z wsią, rolnictwem i historią lokalną. O Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu pisaliśmy w materiale https://www.agrofakt.pl/muzeum-rolnictwa-ciechanowcu-trzeba-zobaczyc/

Dział Techniki Rolniczej

Jednym z wyznaczników atrakcyjności tej placówki są techniczne kolekcje Działu Techniki Rolniczej, który oficjalnie istnieje w strukturach ciechanowieckiego muzeum od 1 sierpnia 1971 r. Dział Techniki na co dzień zajmuje się przede wszystkim gromadzeniem, konserwacją i upowszechnianiem zbiorów z zakresu szeroko pojętej techniki rolniczej, czyli maszyn i narzędzi rolniczych produkcji polskich fabryk oraz mniejszych wytwórni, jak również napływających do nas z krajów sąsiednich. Dział zbiera wszelkie dokumenty dotyczące historii fabryk oraz wytwórni maszyn i narzędzi rolniczych na ziemiach Polskich, a także pamiątki po ich właścicielach i ludziach nauki związanych z tą dziedziną wytwórczości. Przez wiele lat istnienia zgromadzono  tu ponad 900 muzealiów, z czego ponad 650 stanowią maszyny i narzędzia rolnicze. Do głównych kolekcji Działu należą obecnie unikatowe w skali kraju zbiory ciągników rolniczych, lokomobil parowych i silników stacjonarnych. Od 01.10.1990 roku o powiększanie zbiorów, ich konserwację i ekspozycję dba Marek Wiśniewski, kustosz, kierownik Działu Techniki Rolniczej.

ciągniki z Ciechanowca

fot. Muzeum w Ciechanowcu

Marek Wiśniewski – lipiec 2018 przyjazd Farmalla F 20

Marek Wiśniewski – rolnik, pedagog, muzealnik

Naszym przewodnikiem po kolekcji jest Marek Wiśniewski, absolwent Wyższej Szkoły Rolniczo-Pedagogicznej w Siedlcach i Podyplomowego Studium Muzeologicznego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka pracuje od 1990 r. a jego kariera zawodowa ściśle związana jest z Działem Techniki Rolniczej. Od tego czasu powiększył zbiory o 664 muzealia, głównie maszyny i narzędzia rolnicze. W chwili obecnej zbiory Działu Techniki Rolniczej należą do jednych z największych w Polsce. Marek Wiśniewski to również organizator i współorganizator wielu muzealnych wystaw, animator zajęć tematycznych z dziećmi i młodzieżą, autor wielu projektów pozwalających pozyskać fundusze na zakup i renowację eksponatów. Jest także autorem artykułów naukowych oraz książki o kolekcjach w dziale techniki rolniczej. Książka  pt. „Unikatowe – największe w Polsce- kolekcje zabytkowych lokomobil, ciągówek i ciągników w zbiorach Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu” , opisująca stan wymienionych w tytule kolekcji ukazała się w 2016 r.

Ciągniki z Ciechanowca – kolekcja, którą warto poznać

3. CIĄGÓWKA LANZ HL 12 VERKEHRS-BULLDOG z 1925 r.
Ciągówka Lanz HL 12 Bulldog jest przodkiem wszystkich ciągników z gruszą żarową. Właściwie początkowo, nie miała pełnić funkcji ciągnika, tylko samobieżnej maszyny do napędu innych urządzeń. Pas z jej koła zamachowego mógł przenosić napęd na młocarnię, generator prądu i wszystko, co wymagało napędu. W 1924 r. nastąpiło kilka udoskonaleń.

W wersji drogowej tego modelu równej wielkości koła zamachowe były osłonięte, kierownica była odejmowana w celu zapalania ciągówki, wyrzut zużytego oleju z misy olejowej był usuwany do rury wydechowej. Model ten produkowano w latach 1924-1927. W osi przedniej zamontowano obrotnicę. Jako hamulce posłużyły drewniane klocki, które ręcznie dociskano za pomocą mechanizmu śrubowego do tylnych kół, tak jak miało to miejsce w zaprzęgach konnych. Skrzynia biegów nie była przewidziana. Aby jechać do tyłu należało pojazd zatrzymać i zmienić obroty silnika, co wymagało znacznej wprawy.

3 / 16

16

Ciągniki z Ciechanowca – historia powstania kolekcji

Muzeum rozpoczęło budowę kolekcji ciągników w 1969 r. Wtedy jako pierwszy do zbiorów trafił polski ciągnik Ursus C-451 z 1956 r. Obecna kolekcja składa się z 51 ciągników wyprodukowanych w latach 1917-1990 – opowiada Marek Wiśniewski. – Muzeum dąży do tego, aby wszystkie ciągniki były starannie odrestaurowane i w pełni sprawne technicznie – dodaje. Na obecną chwilę 49 ciągników jest odrestaurowanych i sprawnych. W swoich zbiorach muzeum posiada najstarsze ciągniki w Polsce. Są to amerykański ciągnik Titan 10-20 z 1917 r. oraz amerykański ciągnik Fordson F z 1918 r.Na szczególną uwagę zasługuje także podgrupa 10 ciągników niemieckiej firmy „Heinrich Lanz” z Mannhheim. Wśród nich znajduje się unikat na skalę światową – ciągówka Lanz HM 8 Mops z 1923 r. Wyprodukowano ich tylko 250 szt. w latach 1923-1925. Jest to jedyna oryginalna ciągówka tego typu w Polsce i jedna z nielicznych na świecie. I choćby dlatego warto poznać ciągniki z Ciechanowca.

 

RGT JakuzziKup teraz 5% rabatu na nasiona rzepaku od 3 j.s. RGT Jakuzzi

Sezonowa wyprzedaż ciągników wystartowała!

Chcesz kupić nowy ciągnik? Postaw na Zetora!

14 maja 2019

Sprzedaż ciągników: mniej rejestracji i większa konkurencja

W kwietniu zarejestrowano 729 nowych i 1393 importowanych traktorów. Jakie modele wybierano najczęściej?

9 maja 2019

Testy i jeszcze raz testy – dowiedz się, jak to robią sąsiedzi

Zapraszamy do wysłuchania naszego miniwywiadu!

22 czerwca 2019