e-wnioski – jakie konsekwencje czekają rolników, jeśli źle je wypełnią?
fot. pixabay

e-wnioski – jakie konsekwencje czekają rolników, jeśli źle je wypełnią?

Czy e-wnioski można poprawiać po ich złożeniu? Czy wprowadzone błędne dane będzie poprawiał rolnik i ARiMR, a na ile skoryguje to system informatyczny?

Jak Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zamierza przekonać rolników do e-wniosków? Czy e-wnioski można poprawiać po ich złożeniu? Czy wprowadzone błędne dane będzie poprawiać rolnik, czy ARiMR, a na ile skoryguje to system informatyczny? Jakie konsekwencje czekają rolników, którzy błędnie wypełnią e-wnioski? (cz. 2)

Rozmowa z Joanną Czarnecką, p. o. zastępcy dyrektora Departamentu Płatności Bezpośrednich Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), zajmującą się tematyką e-wniosków.

e-wnioski

fot. Bartosz Zawadzki

Joanna Czarnecka, p. o. zastępcy dyrektora Departamentu Płatności Bezpośrednich Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR)

Jak Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zamierza przekonać rolników do e-wniosków?

W ramach przygotowań do kampanii 2018, ARiMR prowadzi szeroką kampanię szkoleniowo-informacyjną. Szkolenia dla rolników przeprowadzają zarówno pracownicy Centrali, Oddziałów Regionalnych, jak i pracownicy Biur Powiatowych. Prowadzone są również szkolenia dla doradców rolniczych. W ramach kampanii informacyjnej, ARiMR przygotowała ulotki zachęcające do korzystania z aplikacji eWniosekPlus. Ulotki zostały przekazane do Oddziałów Regionalnych i Biur Powiatowych ARiMR, Centrum Doradztwa Rolniczego oraz KRUS. Dodatkowo, w każdym Biurze Powiatowym ARiMR dostępna będzie pomoc techniczna dla rolników. Jest ona dla tych, którzy nie będą w stanie samodzielnie wypełnić i wysłać wniosku w aplikacji eWniosekPlus.

Na stronie ARiMR, została udostępniona wersja demo aplikacji eWniosekPlus, która służy do zapoznania użytkownika z podstawową ścieżką wypełniania wniosku o przyznanie płatności w kampanii 2018. W celu ułatwienia posługiwania się wersją demonstracyjną, dostępne funkcjonalności zostały opisane w instrukcji oraz zaprezentowane na filmie instruktażowym.

Rolnik może złożyć zmianę do wniosku.

Czy wiadomo ilu rolników ma komputery?

Agencja nie posiada takich danych.

Co z rolnikami, którzy nie mają komputerów lub z nich nie korzystają w takim zakresie? Tacy też mogą się znaleźć…

W każdym Biurze Powiatowym ARiMR dostępna będzie pomoc techniczna dla rolników, którzy nie będą w stanie samodzielnie wypełnić i wysłać wniosku w aplikacji eWniosekPlus. Do dyspozycji rolników pozostają również doradcy rolniczy.

Serdecznie zachęcam do korzystania z tej pomocy i złożenia wniosku o przyznanie płatności na rok 2018 za pomocą aplikacji eWniosekPlus już od 15 marca.

Będzie pomoc techniczna dla rolników, jak wysłać wnioski w aplikacji eWniosekPlus.

Czy są scenariusze rezerwowe?

Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie wszyscy rolnicy posiadają w domu komputer z dostępem do internetu lub nie są w stanie samodzielnie wypełnić i wysłać wniosku za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus. Dlatego też, w Biurach Powiatowych uruchomiliśmy punkty pomocy technicznej. Punkty te zostały wyposażone w komputery z dostępem do internetu. Dodatkowo pracownicy ARiMR będą udzielać rolnikom pomocy w zakresie zasad wypełniania wniosku za pomocą aplikacji eWniosekPlus.

Czy wprowadzone błędne dane ma poprawić rolnik, czy ARiMR będzie poprawiać e-wnioski?

e-wniosek ARiMR

fot. ARiMR

Do 15 marca 2018 r. aplikacja eWniosekPlus służy jedynie do zakładani i odblokowania konta!

Na wstępnie chciałam poinformować, iż to rolnik jest odpowiedzialny za złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku. W związku z powyższym, w celu ograniczenia ewentualnych błędów podczas wypełniania wniosku, aplikacja eWniosekPlus została wyposażona w kreator, w ramach którego będą realizowane sprawdzenia, czy e-wnioski są kompletne. Prezentowane będą podpowiedzi dotyczące sposobu deklarowania powierzchni do płatności itd. Dodatkowo, co chciałabym podkreślić, będą realizowane sprawdzenia przekroczenia maksymalnego kwalifikowanego obszaru na działce referencyjnej oraz kontrola krzyżowa geometrii w ramach upraw wyrysowanych przez wszystkich rolników.

Sprawdzenia te powinny w znaczącym stopniu ograniczyć konieczność wzywania rolników do składania wyjaśnień, zmniejszyć liczbę błędów wykrywanych podczas kontroli administracyjnej, a tym samym zredukować liczbę decyzji wydawanych z karami administracyjnymi.

Czy e-wnioski można poprawiać po ich złożeniu tj. wysłaniu?

e-wniosek ARiMR

fot. pixabay

Uzupełnienie braków lub poprawa błędów po 1. czerwca, do 11 czerwca 2018 r. skutkuje zmniejszeniem płatności o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia.

W przypadku, kiedy rolnik uzna, że pomylił się podczas wypełniania wniosku lub po jego złożeniu zmienił np. sposób użytkowania gruntu, może złożyć zmianę do wniosku. Ostateczny termin składania zmian do wniosku upływa 11 czerwca 2018 r. Jednak złożenie zmiany do wniosku po 1 czerwca 2018 r. skutkuje pomniejszeniem płatności do powierzchni objętej tą zmianą o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia.

Kto poinformuje rolnika, że e-wnioski zawierają błędne dane?

Błędy kompletności będą wyświetlane na bieżąco podczas wypełniania wniosku w sekcji „Wyświetl błędy”. Umożliwi to poprawę danych przez rolnika przed wysłaniem wniosku do ARiMR. Chciałabym tu wskazać, iż wysłanie wniosku z błędami kompletności nie jest blokowane przez aplikację. W takiej sytuacji rolnik może zostać wezwany do poprawy lub uzupełniania braków na etapie kontroli kompletności. Należy pamiętać, iż uzupełnienie braku we wniosku do  1 czerwca 2018 r. nie skutkuje zmniejszeniem należnych płatności. Natomiast uzupełnienie braków od 2 czerwca do 11 czerwca 2018 r. skutkuje zmniejszeniem płatności, w zakresie którego dotyczą składane uzupełnienia. W związku z powyższym zachęcam do poprawy błędów już na etapie wypełniania wniosku za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus.

Do dyspozycji rolników pozostają również doradcy rolniczy.

Jakie konsekwencje czekają rolników, którzy błędnie wypełnią e-wnioski?

Złożenie przez rolnika wniosku zawierającego błędy kompletności, pomimo wygenerowania komunikatów w aplikacji eWniosekPlus, będzie obsługiwane analogicznie, jak to miało miejsce dotychczas, a więc wysyłane będzie Wezwanie do uzupełnienia braków we wniosku. Przypominam, że wniosek rozpatrywany jest jedynie w zakresie, w jakim został on prawidłowo wypełniony i złożony w terminie do dnia 11 czerwca 2018 r. oraz na podstawie dołączonych do niego prawidłowych dokumentów. W związku z powyższym, nieusunięcie braków formalnych we wniosku w terminie może skutkować brakiem rozpatrzenia części wniosku. Dodatkowo w przypadku zadeklarowania powierzchni większej niż maksymalny kwalifikowany obszar, może to skutkować zastosowaniem kar administracyjnych.

Czy program gromadzi  w sobie dane z poprzednich wniosków i będzie sam to sprawdzał?

Tak. W ramach aplikacji eWniosekPlus, dla rolników, którzy złożyli wniosek o przyznanie płatności w 2017 r., generowane będą dane na podstawie danych z wniosku z 2017 r.

Konkurs KRUS dla dzieci rozstrzygnięty!

Znamy już wyniki VIII Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego dla Dzieci!

20 czerwca 2018

18 czerwca 2018

Już niedługo ruszą nabory PROW!

Kto może skorzystać z pomocy finansowej? Na jaką działalność? Dla agroFaktu mówi Maria Fajger, prezes ARiMR

13 czerwca 2018

Używamy plików cookies, aby poprawić funkcjonowanie strony AgroFakt.pl. Pliki cookies dopasowują treść strony, w tym wyświetlanych reklam, do indywidualnych potrzeb i zainteresowań użytkownika, pozwalają nam również zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z naszej strony. Informacje te są udostępniane naszym partnerom, z którymi współpracujemy w zakresie marketingu, reklamy i analizowania ruchu na stronie. Podmioty te mogą je łączyć z innymi informacjami, których im udzieliłeś. Kontynuując korzystanie z AgroFakt.pl bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich zamieszczanie w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz jednak dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w każdym czasie. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close