Hydraulika ciągnika MTZ-82. Samo zło? Cz.2

Download PDF

Hydraulika ciągnika MTZ-82 jest daleka od ideału. Jak i sam ciągnik ma swoje plusy i minusy, jednak jest banalnie prosta i łatwo ją naprawić. Dziś druga część poradnika o instalacji hydraulicznej tego jeszcze wciąż popularnego ciągnika. 

Regulator P80

Regulator MTZ

Schemat budowy regulatora siłowego MTZ

fot. Katalog MTZ

Pod siedzeniem kierowcy znajduje się ciekawe urządzenie: regulator hydrauliczny P80. To ciekawe pod względem budowy i działania urządzenie popsuło krew chyba każdemu właścicielowi ciągnika MTZ. Odpowiada ono za dostarczenie oleju do cylindra podnośnika i sterowanie nim.

Od razu uprzedzę pytania. Nie, nie naprawiamy go. Zgodnie z instrukcją, wymienić na nowy. Kropka. Szkoda czasu i nerwów. Jakiekolwiek próby reanimacji tego dziadostwa spełzną na niczym. Wymienić na nowy lub, czego nie polecam, wywalić – łącząc siłownik bezpośrednio z rozdzielaczem.

Czy wyrzucić regulator siłowy?

Dlaczego nie polecam? Wyrzucając regulator, tracimy możliwość sterowania podnoszeniem hydrauliki po prawej stronie kabiny. Sterowanie podnośnikiem za pomocą rozdzielacza hydraulicznego jest naprawdę mało precyzyjne, nie mówiąc już o szarpaniu podwieszonym narzędziem.

Sterowanie regulatorem MTZ

Sterowanie regulatorem siłowym MTZ

fot. Katalog MTZ

Jeszcze o regulatorze hydrauliki ciągnika MTZ słów kilka. Odpowiada on, jak wspomniałem, za system sterowania podnośnikiem po prawej stronie operatora. Można o nim powiedzieć tylko tyle, że działa. Natomiast sam regulator hydrauliczny P80 odpowiada za regulację siłową i pozycyjną. To, czy działa jak powinna, to już zupełnie inna sprawa.

Kopiowanie pola, za którą to czynność odpowiada regulator, możemy sobie darować. Jego działanie oparte jest na systemie dźwigni i prętowych popychaczy. Konia z rzędem temu, kto to potrafi wyregulować. Popychacze się wyginają, doprowadzając regulator do ogłupienia i niewłaściwego sterowania ciśnieniem na cylindrze.

Możemy to wyłączyć przez zmianę ustawienia dźwigni na regulatorze w pozycję środkową (neutralną). To taka mała dźwignia zakończona kulką znajdująca się z lewej strony regulatora i przełącza się ją z wyraźnym skokiem.

Porada:

Wspomniałem, że zepsuty regulator hydrauliczny się wymienia, jeśli jednak wyczujemy pierwsze oznaki niewłaściwej pracy podnośnika, możemy spróbować wyczyścić jego zawory. Jeden z nich znajduje się pod dużą i płaską śrubą między wyjściami do przewodów hydraulicznych siłownika.

Drugi leży pod prawym „kolankiem” przewodu siłownika. Wystarczy je wyciągnąć, umyć i zamontować ponownie, uważając na stan kulki i sprężyny w samych zaworach. To wszystko co możemy, poza wymianą na nowy, zrobić z niedomagającym regulatorem P80.

Siłownik

Podnośnik ciągnika MTZ

Układ TUZ ciągnika MTZ. Siłownik między dwoma zbiornikami

fot. Adam Ładowski

Ostatnim elementem hydraulicznej układanki ciągnika MTZ-82 jest siłownik. Od początku produkcji stosowany był siłownik o przekroju 100 mm i oznaczeniu C-100. Przez lata ulegał on drobnym modyfikacjom, co w niewielkim stopniu przekładało się na jego trwałość i możliwości.

Ciągnik z pierwszym siłownikiem ma udźwig około 2500 kg, co w zupełności starczało w latach 70. Dzisiejsze realia pola i wielkość maszyn wprowadzanych do gospodarstwa spowodowały wysoką awaryjność tych siłowników. Kolejne wersje wykazywały się większym udźwigiem, jednak i one miały niską trwałość.

Wystarczyło je raz przeciążyć, a wycieki nie miały końca. Wymiana uszczelnień czy tłoczyska wystarczała na krótko. Pomagała tylko wymiana na nowy i cały proces się powtarzał. Im cięższa maszyna jest zaczepiona, tym szybsza wymiana siłownika. Proste.

Nowy siłownik

Sytuację dopiero poprawiła najnowsza generacja siłowników hydraulicznych o jednolitej budowie. Są one znacząco silniejsze i trwalsze od poprzednich wersji. Poza standardową wersją C-100 można nawet do starego ciągnika zamontować wersję C-110 o znacznie mocniejszym udźwigu.

Siłownik hydrauliczny

Siłownik hydrauliczny C-100×200 ciągnika MTZ

fot. Adam Ładowski

Siłowniki nowej generacji to niestety jedyny element całej instalacji hydrauliki ciągnika MTZ-82 który uległ unowocześnieniu. Cała omawiana reszta jak pompa (wydatek ok. 45-50 l), rozdzielacz i regulator trąci już co najmniej ubiegłym stuleciem.

Cena Czyni Ciągnik

Mimo to ciągniki MTZ-82 są nadal wykorzystywane w polskich gospodarstwach. Ich ilość, począwszy od tych najstarszych z małą kabiną, jest ogromna i nieprędko znikną z krajobrazu naszych wsi. Mają wszak jedną niepodważalną zaletę. Są tanie w eksploatacji.

ElementPompa Nsz-32RozdzielaczRegulator siłowySiłownik
Cena zł280400490450

Ceny części do hydrauliki MTZ dostępne w sklepach internetowych.

Wymienione części układu hydraulicznego MTZ-a są bardzo tanie. Nawet jeśli sam układ swoją pracą, a właściwie niedomaganiem, uprzykrza nam życie, można go niewielkim kosztem wyremontować. Ceny w porównaniu z polskimi czy czeskimi ciągnikami są niskie.

Zgodnie z instrukcją, wymienić na nowe

Rozdzielacz MTZ

Rozdzielacz do ciągnika MTZ Stary typ/ mała kabina

fot. Adam Ładowski

Nawet wspomniane wyżej stalowe przewody hydrauliczne można zastąpić przewodami gumowymi. Ich zakucie nie powinno stanowić problemu w większości miejsc oferujących tego typu usługi. Pamiętając także o odpowiednich podkładkach uszczelniających, problem możemy zniwelować.

Czy zatem instalacja hydrauliczna ciągnika MTZ to takie zło? Przy niewielkim budżecie i dobrych chęciach raczej nie. Potrafi być uciążliwa, ale trzeba pamiętać, że jej technologia ma już swoje lata i nie została zaprojektowana na dzisiejsze warunki.

O dziwo sam model MTZ-82 jest w praktycznie niezmienionej formie produkowany do dziś i znajduje nabywców także w naszym kraju. Ogólne zmiany dotyczą właściwie silnika, a sama hydraulika została do dziś bez zmian.

Monoblok-Idzie nowe

monoblok

Schemat monobloku ciągnika MTZ. Dwa siłowniki i większy udźwig

fot. Adam Ładowski

Nie oznacza to, że rosyjscy, a właściwie białoruscy inżynierowie osiedli na laurach. Wyższe modele ciągnika posiadają w standardzie zupełnie nowy układ hydrauliczny zwany „monoblokiem” z dwoma pionowymi podnośnikami hydraulicznymi na ramionach.

To dość nowoczesna konstrukcja o dużo większej wydajności niż stara jednosiłownikowa, jednak i ona nie jest pozbawiona pewnych wad. Opisanie ich zostawmy jednak na inny artykuł i wrócimy do tematu hydrauliki ciągnika MTZ.

Na koniec taka mała dygresja.

Starsi rolnicy i właściciele pierwszych ciągników MTZ nie mieli z nimi praktycznie żadnych problemów. Modele w małej kabinie, mimo że niewygodne i pozbawione komfortu, były niesłychanie bezawaryjne przez długie lata.

Zapytałem o to dawno temu starszego pana, inżyniera z mińskich zakładów produkcji traktorów, miejsca produkcji ciągnika. Odpowiedział mi tak:
„Bo wiesz, kiedyś za zrobienie bubla cała brygada dostawała bezpłatne miesięczne wczasy w kopalni uranu na Syberii, a dziś to akord jest i sztuka się liczy”.

Coś w tym jest.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena / 5. Liczba głosów

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Tematy w komentarzach
0 Odpowiedzi na temat
0 Obserwujący
 
Najczęściej komentowany komentarz
Najgorętszy wątek komentarza
1 Komentuj autorów
Rolnik Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Rolnik
Gość
Rolnik

Powiedz ile do Dedra te czesci kosztuje i czy wtedy 12 hektarowego stać