Konserwacja ciągnika rolniczego przed zimą: co musisz sprawdzić?

Przed spoczynkiem zimowym prawie wszyscy rolnicy czyszczą i szykują swoje ciągniki do ok. 3-miesięcznego przestoju. Prawidłowa konserwacja ciągnika rolniczego przed zimą to podstawowy warunek uniknięcia nieprzyjemnych w skutkach zdarzeń. Jednakże każdy przeprowadza konserwację swoich maszyn rolniczych trochę w inny sposób. Ważne jest, aby pojazd na zimę był czysty, suchy i – jeżeli to możliwe – umieszczony pod dachem.

Coraz dłuższy okres jesiennej wegetacji, a dzięki tym możliwość uprawy pszenicy ozimej po zbiorze buraków cukrowych lub kukurydzy, sprawia, że rolnicy czasami nie wyrabiają się w czasie, aby wyczyścić i umyć swoje ciągniki. Konserwacja ciągnika rolniczego przed zimą jest jednak bardzo ważna, ponieważ dzięki temu możemy zapobiec rdzewieniu elementów metalowych, dokładnie przejrzeć maszynę, a co najważniejsze dobrze umyta i wyczyszczona maszyna na zimę jest już w połowie przygotowana do prac wiosennych.

konserwacja ciągnika rolniczego przed zimą

Jeśli zostawimy zanieczyszczenia na ciągniku na czas zimowego postoju, ucierpi na tym lakier
naszej maszyny.

Mycie początkiem sukcesu

Konserwacja ciągnika rolniczego przed zimą powinna być rozpoczęta od dokładnego mycia.

Najważniejsze jest dla mnie, aby podczas mycia maszyny była dodatnia temperatura. Jest to przyjemne dla mnie, bo nie marznę przy tym, ale również dobrze wpływa na elektronikę ciągnika po umyciu, ponieważ każda kropla wody może samoczynnie wyschnąć bez użycia nagrzewnic – mówi Rafał Lasik, rolnik spod Kluczborka (woj. opolskie). – Po umyciu biorę się za dokładne wysprzątanie wnętrza oraz czyszczenie okien. Etap czyszczenia kabiny kończę smarowaniem uszczelek drzwi i okien wazeliną, aby po zimie spełniały również swoje wymagane zadanie.

Smaruj oraz kontroluj stan elementów metalowych ciągnika

Po umyciu powinniśmy zwrócić uwagę na punkty smarne naszego ciągnika. Łożyska lub tuleje w zwrotnicach powinny być zakonserwowane smarem litowym. Niedrożne smarowniczki należy udrożnić. Następnie powinniśmy odnaleźć wszystkie zadrapania oraz już rdzewiejące elementy metalowe. Miejsca te powinny zostać wyczyszczone za pomocą szczotek drucianych albo papieru ściernego i pomalowane farbą podkładową, a następnie farbą dobraną do lakieru ciągnika.

Konserwacja ciągnika rolniczego przed zimą jest jednak bardzo ważna, ponieważ dzięki temu możemy zapobiec rdzewieniu elementów metalowych, dokładnie przejrzeć maszynę!

Niektórzy rolnicy na zimę konserwują nawet ogumienie swojego ciągnika specjalnymi środkami, które powodują że opony lśnią bardziej niż nowe.

Ze względu na to, iż mój ciągnik wyposażony jest w ładowacz czołowy, muszę pamiętać o regularnym smarowaniu przedniej osi oraz ładowacza czołowego. Dzięki temu zapobiegam niemile widzianym luzom – dodaje pan Rafał.

Przegląd techniczny ciągnika

Przed odstawieniem maszyny do garażu na całą zimę powinniśmy zwrócić uwagę na oleje, w szczególności silnikowy, filtry, stan instalacji pneumatycznej oraz elektronicznej. Olej silnikowy spuszczamy, uzupełniamy stan nowym olejem silnikowym oraz wymieniamy wszystkie filtry.

Zużyty olej zawiera szkodliwe związki chemiczne, kwaśne produkty spalania oraz inne zanieczyszczenia, które gromadzą się podczas całorocznej eksploatacji, tworzą środowisko korozyjne i pozwalają w układzie na tworzenie się różnych związków korozyjnych – tłumaczy Karol Biernat, przedstawiciel ROW firmy Grene. – Z doświadczenia wiem, że nie każdy tak robi, bo olej ma dopiero przepracowane 70 motogodzin, ale 3–4-miesięczny postój to dla ciągnika bardzo dużo, więc warto.

konserwacja ciągnika rolniczego przed zimą

Pamiętajmy o tym, żeby wymienić filtry oleju oraz paliwa. (fot. AgroFoto.pl, użytkownik: Piotr1216)

fot. AgroFoto (Piotr1216)

Filtry oleju oraz paliwa też powinny zostać wymienione. Filtry powietrza przedmuchujemy za pomocą kompresora, w razie potrzeby można je też wymienić. Czyszczenie filtrów powietrza oraz kabiny wykonujemy zawsze w kierunku od wewnętrznego do zewnętrznego, aby kurz wydostawał się w tym samym kierunku, którym dostawał się do filtra.

Bardzo ważne jest, by nasza konserwacja ciągnika przed zimą nie pominęła sprawdzania stanu akumulatora.

Przegląd instalacji pneumatycznej polega na wypuszczeniu wody ze zbiorników magazynujących powietrze. Pasy klinowe luzujemy albo wyciągamy.

Bardzo ważne jest, by nasza konserwacja ciągnika przed zimą nie pominęła sprawdzania stanu akumulatora. Stan elektrolitu uzupełniamy wodą destylowaną do 1,5 cm nad płytkami. Klemy smarujemy wazeliną techniczną. Wyładowany akumulator trzeba bezzwłocznie naładować, ponieważ rozładowany najpóźniej po upływie doby zostaje zasiarczony, przez co później nie nadaje się do użytku. Oprócz akumulatora sprawdzamy całą instalację elektryczną w poszukiwaniu pogryzionych, połamanych, przedartych oraz wyrwanych kabli. Usterki usuwamy sami lub w razie potrzeby wzywamy serwis bądź przeszkolonego elektromechanika.

Jeżeli w układzie chłodzenia naszego ciągnika znajduje się woda, musimy ją wylać i uzupełnić płynem przystosowanym do tego np. Petrygo. Nigdy nie powinniśmy zostawiać pustego baku, ponieważ na ściankach baku będzie skraplać się woda, która pogorszy właściwości oleju napędowego. Zbiornik zalewamy zimowym olejem napędowym.

konserwacja ciągnika rolniczego przed zimą

Jeżeli ciągnik zostaje na zimę „pod chmurką”, lepiej nie przykrywać go plandeką! Powstająca rosa na metalowych powierzchniach ciągnika działa silnie korodująco.

Garażowanie ciągnika

Końcowym, lecz bardzo ważnym elementem przygotowania naszej maszyny do zimy jest sposób jej garażowania. Jeżeli mamy taką możliwość, wstawiamy ją pod dach, ale pamiętajmy, że podczas nagłego ocieplenia na naszych maszynach będzie zbierać się rosa, dlatego garaże powinny być często wietrzone w okresach wczesnowiosennych. Jeżeli natomiast nasze ciągniki są pozostawione na zimę „pod chmurką”, wielu użytkowników przykrywa swoje maszyny plandekami, jest to jednak gorsze niż pozostawienie ich odkrytych, ponieważ powstająca rosa na metalowych powierzchniach ciągnika działa silnie korodująco.

Dzisiejsze ciągniki rolnicze to drogie i nowoczesne maszyny, dlatego powinniśmy o nie dbać przez cały rok, ale w sezonie wegetacyjnym mamy na to mało czasu.

Karol Biernat, Grene

W naszym gospodarstwie wszystkie maszyny stoją pod dachem, jedne w garażu, inne tylko pod zadaszeniem, ale są dzięki temu ochronione przed opadami atmosferycznymi, a zarazem stoją w miejscach łatwo przewiewnych – wyjaśnia Wiktor Korzeniowski, który wraz z ojcem Karolem gospodaruje pod Praszkami (woj. opolskie).

Dzięki dobrej konserwacji maszyn na zimę nie muszę się dokładnie wpatrywać w ewentualne przecieki, które zimą się najlepiej usuwa. Zimą przecież jest najwięcej czasu na naprawę maszyn. A czystą maszynę przyjemniej się przygotowuje do wiosennych upraw. Pomimo późnego wywozu obornika na zimę, ponieważ można go wywozić do końca listopada na pola, naprawdę trzeba się sprężać, aby zdążyć przed zimą – wtrąca Karol Korzeniowski.

Dzisiejsze ciągniki rolnicze to drogie i nowoczesne maszyny, dlatego powinniśmy o nie dbać przez cały rok, ale w sezonie wegetacyjnym mamy na to mało czasu. Dlatego powinniśmy poświęcić im więcej czasu w okresie przedzimowym. Wykonać niezbędny przegląd techniczny oraz usunąć istniejące usterki – wyjaśnia Karol Biernat z firmy Grene.

konserwacja ciągnika rolniczego przed zimą

Tak przygotowany ciągnik na zimę to widok w wielu gospodarstwach. Sami rolnicy przyznają, że jest to przyjemny zabieg dla maszyny, a dla rolnika bardzo miły widok.

Poprawnie przeprowadzona konserwacja ciągnika rolniczego przed zimą pozwala skrócić czas przygotowania maszyny do prac wiosennych. Wiosną możemy dokonać krótkiego przeglądu i zabierać się za pracę, nawet jeżeli czekają nas remonty podzespołów ciągnika przez zimę, sprawniej będzie to przebiegać z umytą maszyną.

Zawsze przed odstawieniem ciągnika do garażu na zimę wieszam w kabinie jakieś zapachowe drzewko, aby ładnie pachniało, a pod ciągnikiem stawiam truciznę na myszy – podkreśla Rafał Lasik.

Należy też pamiętać, aby przynajmniej raz w miesiącu przez okres zimowy odpalić ciągnik w celu podładowania akumulatora, przesmarowania silnika oraz innych podzespołów, np. sprężarkę klimatyzacji. Po odpaleniu ciągnika zostawmy go na kilka chwil, aby się odpowiednio nagrzał.

 

Zobacz również: Konserwacja maszyn rolniczych przed zimą: pług i agregat

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4.1 / 5. Liczba głosów 7

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *