Małe owoce — czas na edukację

Tegoroczne susze i upały wpłynęły ujemnie na rozmiar owoców większości gatunków. W przypadku gruszek obserwujemy małe owoce, których kaliber różni się od standardów, czasami nieznacznie, ale jednak. Takie kalibry gruszek dały początek zmianom w marketingu owoców na zachodzie Europy.
Najbardziej pożądanym rozwiązaniem jest obecnie zmodyfikowanie oferty gruszek dla kampanii reklamowej o mniejsze kalibry. Nie wszyscy jednak zadowoleni są z pojawiającej się zmiany.
Spis treści
Małe owoce niechętnie wybierane przez konsumentów
Osoby, które rozumieją przyczynę tegorocznej zmiany kalibrów owoców na mniejsze, piszą, że małe owoce są dobre. Ale ważne jest również to, aby owoc był dojrzały i spełniał inne parametry.
Inni natomiast, którzy stoją po stronie sadowników, wyrażają swoje zdanie następująco:
My, konsumenci, jesteśmy zainteresowani odpowiednią ceną i odpowiednimi zarobkami dla tych, którzy produkują owoce — podaje portal Italia Fruit.
W opiniach pojawiają się także pytania o rolę podstawowej edukacji konsumenckiej. Klienta należy edukować, aby zjadał również zdrowe, małe owoce, które dojrzewały w warunkach naturalnych, uzyskując odpowiednie parametry. W tym sezonie składniki niektórych owoców są nawet wyższe, niż standardy. Mianowicie mimo iż owoce mają mniejszy kaliber, to Brix często jest ponad przeciętną.
Mniejsze kalibry owoców staną się normą?
Niektórzy opowiadają się za kupowaniem mniejszych owoców, pod warunkiem że ceny owoców nie wzrosną zbyt mocno. Inni natomiast uważają, że w konsekwencji zmian klimatycznych do małych owoców dostępnych w sprzedaży trzeba się po prostu przyzwyczaić.
Tak było z wiśniami, brzoskwiniami, winogronami, teraz także gruszkami. Dość tej obsesji na punkcie wielkich owoców — apeluje portal Italia Fruit.
Małe owoce — potrzebne, czy nie?
Debata na temat tego czy małe owoce są potrzebne, przybrała na sile. Artykuł, który opublikował portal Italia Fruit wywołał reakcję wielu producentów z branży. Niektórzy z nich uważają, że kryzys klimatyczny nasili tego rodzaju problemy, jak zmniejszenie kalibru owoców w plonie ogólnym. Dlatego należy jak najszybciej dokonać przeglądu kryteriów, według których supermarkety wprowadzają na rynek żywność świeżą.
Producenci pytają również, czy nadal jest sens, aby poświęcać cały łańcuch dostaw maszynie kalibrującej i szeregowi parametrów czysto estetycznych, które spłaszczają różnorodność, do której jest zdolna natura.
W dobie zmian klimatycznych i kryzysu energetycznego producenci uważają, że należy zmienić podejście w kwestii małych kalibrów owoców.
Nawet w obliczu trwającego kryzysu energetycznego, który sprawia kłopoty przedsiębiorstwom i obywatelom, nadszedł czas, aby zmienić kurs, wzmacniając — z tymi samymi właściwościami organoleptycznymi — estetycznie niedoskonałe produkty, zamiast ich zakazywać — dodaje Italia Fruit.
Małe owoce czy duże owoce — które lepsze?
Kwestia kalibru owoców oczywiście łączy się ściśle z ceną, ale stopniowanie słowa „dobry” jest wynikiem wyłącznie marketingu. Gdy specjaliści w produkcji gruszek z Belgii czy Włoch uzyskiwali owoce rozmiarów, do których początkujący w uprawie tego gatunki się nie zbliżali, promowano wielkość. Duży owoc był lepszy od nieco mniejszego, mimo iż ich parametry, poza wymiarem, były identyczne. Teraz sadowników z wymienionych krajów pokonuje ich własna broń. Z powodów pogodowych w tym roku owoce nie wyrosły, dlatego dostrzegają konieczność przestawienie się na zalety małych owoców. Tymczasem w krajach niedotkniętych bardzo zmianami klimatycznymi owoce dorosły do rozmiarów premium i… teraz duże będą gorsze?
Czytaj również: Rynek jabłek na świecie — gdzie prognozuje się niższe zbiory? Sprawdź!
Źródło: Italia Fruit
