Piękny ogród: najnowsze rośliny ozdobne

Piękny ogród to marzenie większości właścicieli mniejszych i większych działek. Barwny, kwitnący, z różnorodną roślinnością – to często już nie wystarcza. Wymagania klientów wciąż rosną. A co na to producenci, których głównym towarem są rośliny ozdobne? Co roku poszerzają katalogi o kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt nowych, ulepszonych odmian.

Ostatnie ćwierć wieku to dla szkółkarstwa roślin ozdobnych w Polsce czas niezwykle dynamicznego rozwoju. Wiele szkółek osiągnęło światowy poziom. Co więcej, wciąż pojawiają się kolejne gospodarstwa zajmujące się uprawą i rozmnażaniem drzew, krzewów, krzewinek, pnączy oraz bylin.

Skąd biorą się nowości?

Dynamiczny rozwój branży szkółkarskiej, konkurencja oraz wzrastający poziom życia społeczeństwa pobudzają popyt na rośliny rzadkie lub nowe. Wydłużony czas kwitnienia, odporność na choroby, dostosowanie do warunków klimatycznych – to pożądane cechy nowości.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, hodowcy drzew i krzewów wprowadzają corocznie do handlu od kilkunastu do kilkudziesięciu nowych odmian – wyjaśnia Grzegorz Falkowski ze Związku Szkółkarzy Polskich. – Ulepszanie starszych odmian polega na uzyskaniu form kompaktowych, o wydłużonym okresie kwitnienia, zwiększonej odporności na porażenie przez szkodniki i choroby oraz tolerancji na niekorzystne warunki środowiska: suszę, mróz, zanieczyszczenie powietrza, wysokie zasolenie lub nieodpowiednie pH podłoża.

https://www.agrofakt.pl/wp-content/uploads/2015/09/2_Magnolia-kobus-Isis-Fot.-G.Falkowski-ZSzP.jpg
>
Piękny ogród: najnowsze rośliny ozdobne

Magnolia Kobus ‘Isis’ – w 2014 r. została nagrodzona złotym medalem. Cechy, które o tym zdecydowały, to kolumnowy pokrój, gwiaździste kwiaty, wysoka mrozoodporność.
Odmiany są motorem ogrodnictwa – uważa Bronisław Jan Szmit z Gospodarstwa SZMIT, które w swojej ofercie ma wiele nagradzanych nowości. – Promocja nowych odmian wpływa na trendy, wyznacza kierunki, czy modę w architekturze krajobrazu. Nowości pozwalają przykuć uwagę klienta, choć to rynek zweryfikuje, czy nagrodzona roślina znajdzie nabywców. Zainteresowanie nagrodzoną czy wyróżnioną odmianą przekłada się na zainteresowanie daną grupą roślin i samą szkółką.

2 / 8
Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *