„Cóż tam, panie, w polityce? Chińczyki trzymają się mocno?”

Download PDF

Pytał o to Czepiec na początku „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. Wiemy, że Chiny to dziś ważny gracz na boisku światowej gospodarki. Jak Państwo Środka może wesprzeć polskie rolnictwo?

27 sierpnia odbyło się ósme posiedzenie Polsko-Chińskiej Grupy Roboczej ds. Współpracy w Dziedzinie Rolnictwa. W spotkaniu wzięli udział m.in. podsekretarz stanu Rafał Romanowski oraz wiceminister rolnictwa i obszarów wiejskich Chińskiej Republiki Ludowej Han Jun. Nie zabrakło również ekspertów z inspekcji weterynaryjnej i fitosanitarnej.

Rozmowy oscylowały wokół tematu dostępności polskich artykułów rolno-spożywczych na ogromnym rynku chińskim. Strona polska wyraziła nadzieję na rychłe zakończenie prac związanych z wpuszczeniem większej liczby producentów mięsa drobiowego do Chin. Goście z Państwa Środka zadeklarowali natomiast wsparcie w przyspieszeniu tych procedur.

współpraca polsko-chińska

− Chcemy bardzo aktywnie doprowadzić do przyspieszenia rozmów, dążąc do podpisania protokołu, dzięki któremu będzie umożliwiony eksport z Polski mąki i borówki. Zostały już ustalone terminy i poszczególne etapy prac w tym zakresie – mówił minister Han Jun.

fot. Adobe Stock

Współpraca polsko-chińska

− Poruszaliśmy aspekt dotyczący uznania prze stronę chińska regionalizacji w zakresie ASF i możliwości eksportu polskiej wieprzowiny na rynek chiński − mówił Rafał Romanowski. − Są to kwestie pilne do sfinalizowania […]. Dyskutowaliśmy na temat dużych różnic w eksporcie i imporcie. Chcemy te różnice niwelować i poszukiwać rozwiązań, które pozwolą na skuteczną współpracę handlową.

W trakcie posiedzenia poruszano również kwestię rolniczej współpracy naukowej. Eksperci z Chin zachęcali do współdzielenia się wiedzą i doświadczeniami.

− Polskie produkty żywnościowe są wysokiej jakości. Ich cena jest także przystępna i cieszą się dużą popularnością na rynku chińskim − mówił chiński wiceminister. − Chiny są zainteresowane zwiększaniem importu produktów rolno-spożywczych z Polski.

Chiny to kierunek priorytetowy

Jeśli chodzi o promocję polskich produktów z sektora rolno-spożywczego, Azja wiedzie prym. W roku ubiegłym wartość eksportu do Chin zwiększyła się o 26% i wyniosła 127,9 mld euro.

Źródło: MRiRW

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena / 5. Liczba głosów

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o