Rynek mleka. Czy uda się zażegnać kryzys?

Rynek mleka. Czy uda się zażegnać kryzys?

W celu łagodzenia skutków globalnego kryzysu na światowym rynku mleka rozpoczęto promocyjne działania. Jak wspiera się rynek mleka?

W celu łagodzenia skutków globalnego kryzysu na światowym rynku mleka rozpoczęto wiele pomocnych działań. W jaki sposób wspiera się rynek mleka?

Rekordowo wysokie rezerwy

Warto zaznaczyć, że według raportów IERiGŻ poziom zapasów odtłuszczonego mleka w proszku w UE osiągnął rekordowo wysoki poziom.

rynek-mleka-1

fot. fotolia

Z funduszów finansowane są m.in. kampanie promocyjne.

W 2017 r. w unijnych magazynach na zapasach zgromadzono 378 tys. ton odtłuszczonego mleka w proszku w tym w Polsce – 39 tys. ton. Aby złagodzić skutki globalnego kryzysu tego produktu na światowym rynku Komisja Europejska umożliwiła dużym przedsiębiorstwom lokowanie nadwyżek OMP. W efekcie poziom zapasów mlecznych wyrobów w postaci proszku w UE osiągnął rekordowo wysoki poziom. Zgromadzono aż 378 tys. ton odtłuszczonego mleka w proszku, w tym w Polsce – 39 tys. ton.

Wzrost cen oraz duży rozmiar zapasów spowodował decyzję o sprzedaży produktu w trybie przetargów. Łącznie w Unii Europejskiej sprzedano 132,3 tys. ton OMP, w tym – najwięcej w Belgii, Niemczech, Polsce oraz Holandii.

Jak działa Fundusz Promocji Mleka?

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa obsługuje dziewięć funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Każdy z nich jest zarządzany przez komisję składającą się z dziewięciu członków. Finansowanie kampanii informacyjnych i promocyjnych, prowadzenie badań naukowych i rynkowych w celu poprawy jakości produktów spożywczych to jedne z zadań realizowanych w ramach programu.

W 2018 roku zgromadzono 10,5 mln zł. Finansowano olimpiadę wiedzy o mleku i mleczarstwie, targi czy wystawy. A to dopiero początek.

rynek mleka wykres

Wyk. 1. Ostateczny podział środków unijnych dla państw członkowskich na realizację „Programu dla szkół” w roku szkolnym 2018/2019.

„Program dla szkół”

rynek-mleka-2

fot. fotolia

Celem „Programu dla szkół” jest zmiana nawyków żywieniowych.

„Program dla szkół” zastąpił programy „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole”. Program ten ma na celu zmianę nawyków żywieniowych wśród uczniów szkół podstawowych przez włączenie w dietę owoców i warzyw. Jego zadaniem jest również promowanie w szkołach podstawowych zdrowego odżywiania.

W Polsce realizacja programu „Programu dla szkół”  pochłonie aż 234 mln zł. Z tego 106 mln zł pochodzi z budżetu UE i 128 mln zł stanowi pomoc od władz państwa.

Artykuł opracowany na podstawie raportu „Rynek mleka. Stan i perspektywy”, nr 55/2018, IERiGŻ – PIB, Warszawa 2018. 

 

Wizja Zero – najnowsza strategia KRUS

Zapobieganie wypadkom w miejscu pracy rolnika to międzynarodowa kampania organizowana przez ISSA, do której w tym roku przystąpiła Kasa

6 grudnia 2018

Zakup nowego kombajnu. Na co zwrócić uwagę?

Bezawaryjność, dobra separacja, niskie koszty utrzymania to czynniki brane pod uwagę podczas wyboru kombajnu. Jakie jeszcze cechy są ważne?

13 grudnia 2018

Używamy plików cookies, aby poprawić funkcjonowanie strony AgroFakt.pl. Pliki cookies dopasowują treść strony, w tym wyświetlanych reklam, do indywidualnych potrzeb i zainteresowań użytkownika, pozwalają nam również zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z naszej strony. Informacje te są udostępniane naszym partnerom, z którymi współpracujemy w zakresie marketingu, reklamy i analizowania ruchu na stronie. Podmioty te mogą je łączyć z innymi informacjami, których im udzieliłeś. Kontynuując korzystanie z AgroFakt.pl bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich zamieszczanie w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz jednak dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w każdym czasie. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close