Zetor 50 Super – wydajny sprzymierzeniec zza miedzy

Download PDF

W 2019 r. w ramach programu Wspieranie działań muzealnych ogłoszonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu zrealizowało również zadanie dotyczące konserwacji ciągnika Zetor 50 Super, które w całości sfinansowano ze środków Ministra i Województwa Podlaskiego.

Patronat medialny nad tym przedsięwzięciem sprawuje Agrofakt.

Zetor 50 Super

Chluba sprzed lat naszych południowych sąsiadów

fot. Artur Warchala

Zetor 50  Super – krótka charakterystyka

Ciągnik Zetor 50 Super został wyprodukowany w 1965 r. w halach produkcyjnych czeskiej fabryki „Zbrojovka Brno” w Brnie.

Jest to ciągnik kołowy przeznaczony przede wszystkim do ciężkich prac polowych i transportowych. Ma budowę bezramową. Jego waga wynosi 3540 kg, z czego 800 kg ważą obciążniki kół tylnych. Stanowisko traktorzysty osłonięte jest kabiną. Ciągnik wyposażony jest w 4-suwowy, pionowy, chłodzony cieczą, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 4156 cm3, mocy 50  KM (36,8 kW) i maksymalnych obrotach 1650/min.

Z silnikiem współpracuje 10-stopniowa skrzynia biegów z reduktorem (8 biegów do przodu + 2 do tyłu). Napęd przekładniowy skierowany jest na tylne koła ciągnika. Skrzynia biegów pozwala osiągnąć maksymalną prędkość jazdy do 26,6 km/h w przód i 4,66 km/h w tył.

Ciągnik rolniczy przed konserwacją

Przed konserwacją

fot. Artur Warchala

Dar rolnika

ZETOR 50 SUPER został podarowany Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu w kwietniu 2018 r. przez osobę prywatną spod Sokołowa Podlaskiego – przedstawia pozyskanie zabytku Marek Wiśniewski, kustosz, Kierownik Działu Techniki Rolniczej Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu.

Wcześniej przez długie lata pracował w rodzinnym gospodarstwie rolnym. Ostatecznie do muzeum trafił jako egzemplarz niesprawny. W okresie od września do grudnia 2019 r. przeprowadziliśmy gruntowną konserwację z doprowadzeniem do pełnej sprawności technicznej. Przywrócono mu również pierwotną kolorystykę – wyjaśnia pan Marek

Zetor 50 Super

Zetor 50 Super po konserwacji

fot. Artur Warchala

Zetor 50  Super – czeski traktor na polskich polach

ZBROJOVKA BRNO produkowała  w latach 1960-1968 bardzo nowoczesny, jak na tamte czasy, ciągnik ZETOR 50 SUPER.

Historia tego modelu sięga roku 1955, kiedy to wprowadzono nowy uniwersalny ciągnik ZETOR 35 SUPER, w którym zamontowano skrzynię biegów opartą na koncepcji pochodzącej z ZETORA 15. Miał on moc 42 KM. W 1960 r. ulepszono go wprowadzając nowy uniwersalny traktor Zetor 50 Super.

Główne unowocześnienia, jakie wprowadzono, to dodanie możliwości zamontowania kabiny, modyfikacja tylnych błotników i zamontowanie przednich. Ponadto zwiększono moc z 42 KM do 50-70 KM oraz dodano podnośnik hydrauliczny.

Zmianie uległa także skrzynia przekładniowa, układ smarowania silnika, a także filtry powietrza. W okresie produkcji wytworzono 150 506 szt. modelu Zetor 50 Super. Ciągniki Zetor eksportowano do wielu krajów, min. do Polski.

Zetor 50 Super

Zetor 50 Super – prezentacja mocy

fot. Artur Warchala

Ciągnik Zetor 50 Super – militarne koneksje

Zbrojovka Brno powstała jako przedsiębiorstwo państwowe w 1918 r. w Brnie tuż po odzyskaniu niepodległości przez Czechosłowację. Czeski wyraz „zbrojovka” oznacza fabrykę broni.

Firma powstała na bazie fabryki armat produkującej na potrzeby armii austro-węgierskiej. W okresie międzywojennym stała się jednym z czołowych producentów broni na świecie. Po tym czasie, w drugiej połowie lat czterdziestych XX w.,  ZBROJOVKA produkowała traktory, silniki motocyklowe, broń myśliwską i sportową.

Najbardziej godne uwagi jest to, że w listopadzie 1945 r. wyprodukowała prototyp ciągnika Z 25, nazwany wkrótce ZETOREM. Co więcej, nazwa „ZETOR” powstała przez połączenie pierwszej litery „ZET” od nazwy fabryki ZBROJOVKA i ostatnich liter słowa traktor -„OR”), który po pół roku wdrożono do produkcji.

W konsekwencji Zetor w  krótkim czasie zdominował czechosłowacki rynek. Stał się też pożądanym ciągników wśród polskich gospodarzy, często znacznie lepiej ocenianym niż rodzimy URSUS. Podsumowując można śmiało napisać, że ciągniki Zetor stanowiły i nadal stanowią bardzo ważny dział produkcji brneńskiego zakładu. Przed laty eksportowano je do wielu krajów, ale dziś ich strategicznym rynkiem jest nasz kraj. Ciągniki Zetor znajdują nadal duże uznanie polskich rolników. Odpowiadają surowym normom unijnym, są nowoczesne i znajdują się w czołówce najchętniej kupowanych marek.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4.1 / 5. Liczba głosów 27

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o