Chwościk buraka – z nową odmianą KWS to nie problem!
Na plantacjach buraka cukrowego może wystąpić wiele chorób, a chwościk buraka jest największym zagrożeniem. Szkodliwość tej choroby może wiązać się ze spadkiem plonu cukru nawet o 50%. W efekcie uzyskujemy zmniejszony plon korzeni, niższą zawartość cukru oraz podwyższoną zawartość składników technologicznie szkodliwych. Dowiedz się jak jemu zaradzić!
W 2020 roku duża presja tej choroby była jedną z głównych przyczyn niskiej polaryzacji. Miało to wpływ na znaczne zmniejszenie opłacalności uprawy buraka. Zagrożenie przez chwościka buraka zapewne będzie narastać wskutek uproszczeń w zmianowaniu, coraz bardziej powszechnej uprawy bezorkowej, wycofywania substancji czynnych fungicydów oraz pojawiania się ras Cercospora beticola odpornych na fungicydy.
Spis treści
Jak uporać się z chwościkiem buraka?
Najbardziej efektywnym sposobem zapobiegania epifitozie chwościka buraka jest stosowanie odmian odpornych na chorobę. W uprawie obecnie przeważają odmiany dobrze plonujące o umiarkowanej odporności na ten patogen i wymagające intensywnej ochrony fungicydowej. KWS zwraca szczególną uwagę w pracach hodowlanych na uzyskanie odporności roślin przy zachowaniu wysokiej plenności i cukrowości odmian.
Odmiana ADELKA KWS – chwościk buraka nie ma szans
W tym roku COBORU zarejestrowało pierwszą odmianę o podwyższonej odporności na chwościka buraka ADELKA KWS. Uzyskała ona najwyższy plon technologiczny cukru wśród wszystkich przetestowanych odmian – aż 115% wzorca! Dodatkowo wykazała bardzo duży plon korzeni przy wysokiej zawartości cukru i znakomitą zdrowotność roślin. Do tej pory nie było odmiany o tak wybitnych wynikach.
Odmiana ta wykazuje wysoki potencjał plonotwórczy niezależnie od presji choroby. Decyzja o uprawie tej odmiany umożliwi producentowi surowca ograniczenie liczby zabiegów ochrony fungicydowej, a także zachowanie dobrej zdrowotności plantacji aż do zbioru. Ponadto zmniejszy się ilość materiału infekcyjnego choroby na przyszły sezon wegetacyjny.
Artykuł zawiera lokowanie produktu i ma charakter promocyjny.