Czy rolnik musi zapłacić podatek za ciężarówkę?

Podatek za ciężarówkę dla rolnika jest obowiązkowy. To normalne, że rolnicy korzystają z samochodów ciężarowych do transportu płodów rolnych na terenie gospodarstwa. Oczywiście, że w takim przypadku obowiązuje ich drogowy podatek za ciężarówkę. Natomiast KRIR postuluje do MF, by użytkowane wyłącznie rolniczo ciężarówki do 12 ton były z tego podatku zwolnione.
Rolnicy coraz częściej wykorzystują w nowoczesnych gospodarstwach rolnych samochody ciężarowe do codziennego transportu płodów rolnych, pasz i nawozów. Choć traktują je podobnie jak ciągniki rolnicze, nadal muszą opłacać podatek od środków transportowych. Dlatego pytają, czy nie należałoby traktować takich pojazdów na takich samych zasadach jak inne maszyny rolnicze. W odpowiedzi na te wątpliwości KRIR skierował do ministra finansów oficjalny wniosek o zwolnienie ciężarówek wykorzystywanych wyłącznie w działalności rolniczej z podatku drogowego.
Spis treści
Pojazd służy gospodarstwu — czy podatek za ciężarówkę jest obowiązkowy?
Przepisy już dzisiaj dotyczące pojazdów użytkowanych wyłącznie w gospodarstwie rolnym, takich jak ciągniki, przewidują zwolnienia z podatku od środków transportu. Między innymi na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Inaczej jest w przypadku samochodów ciężarowych o masie całkowitej od 3,5 do 12 ton. Te zgodnie z art. 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych — podlegają opodatkowaniu.
To oznacza, że jeśli rolnik wykorzystuje ciężarówkę np. do przewozu zbóż z pola do magazynu, a nie świadczy usług transportowych, i tak musi zapłacić ten podatek. Dla wielu gospodarstw to obciążenie rzędu kilku tysięcy złotych rocznie. W przeciwieństwie do firm transportowych — nie przynosi zwrotu w formie dochodu.
Podatek za ciężarówkę dla rolnika — KRIR apeluje o zmianę przepisów
Zarząd KRIR, realizując wniosek zgłoszony przez rolników, 7 maja 2025 r. zwrócił się do Ministra Finansów z prośbą o wprowadzenie zwolnienia z podatku drogowego dla rolników. Ściśle mówiąc, dla tych, którzy używają samochodów ciężarowych o DMC do 12 ton wyłącznie na potrzeby produkcji rolnej.
Zarząd KRIR, pismem z dnia 07 maja 2025 r., realizując wniosek realizując wniosek zgłoszony podczas VIII posiedzenia KRIR VII kadencji w dniu 10 kwietnia 2025 r., zwrócił się do Ministra Finansów Pana Andrzeja Domańskiego w sprawie wprowadzenia zwolnienia z podatku drogowego dla rolników użytkujących samochody ciężarowe o masie całkowitej (MCP) do 12 ton, wykorzystywane wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością rolniczą.
Podstawą wniosku jest konieczność wsparcia gospodarstw rolnych, dla których wskazane pojazdy stanowią narzędzie niezbędne do transportu własnych płodów rolnych (np. zbóż, warzyw, pasz) w obrocie wewnątrz gospodarczym. Obecne obciążenia podatkowe znacząco ograniczają możliwości inwestycyjne rolników, którzy – w przeciwieństwie do podmiotów zarobkowego transportu – nie generują przychodów z przewozu towarów.
KRIR argumentuje, że:
- samochody te są narzędziem pracy, a nie środkiem zarobkowego transportu,
- obecne przepisy faworyzują firmy przewozowe kosztem gospodarstw rolnych,
- ciągniki rolnicze już są zwolnione z tego podatku, więc rozszerzenie ulgi na ciężarówki rolnicze byłoby logicznym i sprawiedliwym krokiem.
Ile wynosi podatek za ciężarówkę dla rolnika?
Wysokość podatku zależy od masy pojazdu. Gminy ustalają stawki, jednak nie mogą być one niższe niż określone w ustawie. Rolnik zapłaci podatek od samochodu ciężarowego, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
Rodzaj pojazdu | Rodzaj pojazdu | Podatek za ciężarówkę w roku 2025 | Status podatkowy rolnika |
Samochód ciężarowy | 3,5–5,5 t | 1 204,87 zł | Podlega opodatkowaniu |
Samochód ciężarowy | 5,5–9 t | 2 009,97 zł | Podlega opodatkowaniu |
Samochód ciężarowy | > 9 t | 2 411,94 zł | Podlega opodatkowaniu |
Podatek wpłacany jest w dwóch ratach. Konkretnie to do 15 lutego i 15 września. Rolnicy podnoszą, że te kwoty mogliby przeznaczyć na inwestycje w gospodarstwie. Na przykład na paliwo, środki ochrony roślin czy materiał siewny. Tym bardziej że pojazdy nie służą generowaniu przychodu, a wyłącznie działalności produkcyjnej.
Czy rolnicy muszą płacić podatek od środków transportowych?
Na razie obowiązujące przepisy nie przewidują automatycznego zwolnienia rolników z podatku za ciężarówkę. Mimo że służy ona wyłącznie w gospodarstwie. Wniosek KRIR otwiera jednak drogę do zmiany prawa, która mogłaby przynieść ulgę wielu producentom rolnym w Polsce.
Dopóki nie dojdzie do nowelizacji, warto sprawdzać uchwały własnej gminy. Dlatego, że ta może uchwalić preferencyjne stawki lub zwolnienia lokalne. Sprawa pozostaje w toku. Jej rozstrzygnięcie będzie mieć realne znaczenie dla codziennego funkcjonowania tysięcy gospodarstw rolnych.
Źródło: KRIR, biznes.gov.pl
