Czy rolnik musi zapłacić podatek za ciężarówkę?

Podatek za ciężarówkę dla rolnika jest obowiązkowy. To normalne, że rolnicy korzystają z samochodów ciężarowych do transportu płodów rolnych na terenie gospodarstwa. Oczywiście, że w takim przypadku obowiązuje ich drogowy podatek za ciężarówkę.  Natomiast KRIR postuluje do MF, by użytkowane wyłącznie rolniczo ciężarówki do 12 ton były z tego podatku zwolnione.

Rolnicy coraz częściej wykorzystują w nowoczesnych gospodarstwach rolnych samochody ciężarowe do codziennego transportu płodów rolnych, pasz i nawozów. Choć traktują je podobnie jak ciągniki rolnicze, nadal muszą opłacać podatek od środków transportowych. Dlatego pytają, czy nie należałoby traktować takich pojazdów na takich samych zasadach jak inne maszyny rolnicze. W odpowiedzi na te wątpliwości KRIR skierował do ministra finansów oficjalny wniosek o zwolnienie ciężarówek wykorzystywanych wyłącznie w działalności rolniczej z podatku drogowego.

Reklama

Pojazd służy gospodarstwu — czy podatek za ciężarówkę jest obowiązkowy?

Przepisy już dzisiaj dotyczące pojazdów użytkowanych wyłącznie w gospodarstwie rolnym, takich jak ciągniki, przewidują zwolnienia z podatku od środków transportu. Między innymi na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Inaczej jest w przypadku samochodów ciężarowych o masie całkowitej od 3,5 do 12 ton. Te zgodnie z art. 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych — podlegają opodatkowaniu.

To oznacza, że jeśli rolnik wykorzystuje ciężarówkę np. do przewozu zbóż z pola do magazynu, a nie świadczy usług transportowych, i tak musi zapłacić ten podatek. Dla wielu gospodarstw to obciążenie rzędu kilku tysięcy złotych rocznie. W przeciwieństwie do firm transportowych — nie przynosi zwrotu w formie dochodu.

Podatek za ciężarówkę dla rolnika — KRIR apeluje o zmianę przepisów

Zarząd KRIR, realizując wniosek zgłoszony przez rolników, 7 maja 2025 r. zwrócił się do Ministra Finansów z prośbą o wprowadzenie zwolnienia z podatku drogowego dla rolników. Ściśle mówiąc, dla tych, którzy używają samochodów ciężarowych o DMC do 12 ton wyłącznie na potrzeby produkcji rolnej.

podatek od ciężarówek dla rolnika

Pismo skierowane przez Prezesa KRIR Wiktora Szmulewicza do Andrzeja Domańskiego, Ministra Finansów

fot. KRIR

Zarząd KRIR, pismem z dnia 07 maja 2025 r., realizując wniosek realizując wniosek zgłoszony podczas VIII posiedzenia KRIR VII kadencji w dniu 10 kwietnia 2025 r., zwrócił się do Ministra Finansów Pana Andrzeja Domańskiego w sprawie wprowadzenia zwolnienia z podatku drogowego dla rolników użytkujących samochody ciężarowe o masie całkowitej (MCP) do 12 ton, wykorzystywane wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością rolniczą.

Podstawą wniosku jest konieczność wsparcia gospodarstw rolnych, dla których wskazane pojazdy stanowią narzędzie niezbędne do transportu własnych płodów rolnych (np. zbóż, warzyw, pasz) w obrocie wewnątrz gospodarczym. Obecne obciążenia podatkowe znacząco ograniczają możliwości inwestycyjne rolników, którzy – w przeciwieństwie do podmiotów zarobkowego transportu – nie generują przychodów z przewozu towarów. KRIR

KRIR argumentuje, że:

  • samochody te są narzędziem pracy, a nie środkiem zarobkowego transportu,
  • obecne przepisy faworyzują firmy przewozowe kosztem gospodarstw rolnych,
  • ciągniki rolnicze już są zwolnione z tego podatku, więc rozszerzenie ulgi na ciężarówki rolnicze byłoby logicznym i sprawiedliwym krokiem.

Ile wynosi podatek za ciężarówkę dla rolnika?

Wysokość podatku zależy od masy pojazdu. Gminy ustalają stawki, jednak nie mogą być one niższe niż określone w ustawie. Rolnik zapłaci podatek od samochodu ciężarowego, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:

Rodzaj pojazduRodzaj pojazduPodatek za ciężarówkę w roku 2025Status podatkowy rolnika
Samochód ciężarowy3,5–5,5 t1 204,87 złPodlega opodatkowaniu
Samochód ciężarowy5,5–9 t2 009,97 złPodlega opodatkowaniu
Samochód ciężarowy> 9 t2 411,94 złPodlega opodatkowaniu

Podatek wpłacany jest w dwóch ratach. Konkretnie to do 15 lutego i 15 września. Rolnicy podnoszą, że te kwoty mogliby przeznaczyć na inwestycje w gospodarstwie. Na przykład na paliwo, środki ochrony roślin czy materiał siewny. Tym bardziej że pojazdy nie służą generowaniu przychodu, a wyłącznie działalności produkcyjnej.

Czy rolnicy muszą płacić podatek od środków transportowych?

Na razie obowiązujące przepisy nie przewidują automatycznego zwolnienia rolników z podatku za ciężarówkę. Mimo że służy ona wyłącznie w gospodarstwie. Wniosek KRIR otwiera jednak drogę do zmiany prawa, która mogłaby przynieść ulgę wielu producentom rolnym w Polsce.

Dopóki nie dojdzie do nowelizacji, warto sprawdzać uchwały własnej gminy. Dlatego, że ta może uchwalić preferencyjne stawki lub zwolnienia lokalne. Sprawa pozostaje w toku. Jej rozstrzygnięcie będzie mieć realne znaczenie dla codziennego funkcjonowania tysięcy gospodarstw rolnych.

Źródło: KRIR, biznes.gov.pl

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *