Demontaż prądnicy i podłączenie alternatora – jak to zrobić?

W starszych modelach Ursusa (typu C-330 czy C-360) montowano oryginalnie prądnice zamiast alternatora, które można zobaczyć do dzisiaj. Prądnica i alternator mają za zadanie doładowywać akumulatory podczas gdy nasza maszyna pracuje. Czy podłączenie alternatora jest proste?
Spis treści
Co różni prądnicę i alternator?
Zacznijmy od tego czym jest prądnica a czym alternator. Są to urządzenia, które z wytwarzanej energii mechanicznej robią energię elektryczną. Prądnica to rodzaj urządzenia i generatora elektrycznego. Prąd wytwarzany jest w prądnicach dzięki indukcji elektromagnetycznej. Do prądnicy potrzebny jest oddzielny regulator napięcia. Alternator to urządzenie prądu przemiennego – prąd wytwarza się w nieruchomych uzwojeniach stojana. W alternatorze regulator napięcia jest wbudowany, także nie ma potrzeby zostawiania go po prądnicy.
Jest to urządzenie, które generuje prąd z energii mechanicznej. Efektem pracy takiego urządzenia jest doładowanie naszego akumulatora tak, aby nie brakowało w nim prądu. Brak doładowania akumulatora powoduje skrócenie jego żywotności nawet o 50%.
Budowa alternatora
Alternator to znacznie wydajniejsze urządzenie i bardziej niezawodne niż prądnica. Główne uzwojenia są w stojanie, a nie w wirniku. Takie rozwiązanie zwalnia nas z potrzeby zastosowania kumutatora. Jak wiemy akumulator wymaga ładowania, dlatego alternator wyposażony jest w prostownik na diodach krzemowych. Zawiera też wbudowany regulator napięcia.
Demontaż prądnicy i podłączenie alternatora
- odkręcamy 3 przewody z prądnicy,
- luzujemy napinacz,
- zdejmujemy pasek z kółka pasowego prądnicy,
- odkręcamy dwie śruby, które trzymają mocowanie prądnicy,
- demontujemy cały regulator napięcia, który znajduje się nad rozrusznikiem,
- demontujemy niepotrzebne przewody elektryczne.
Montaż alternatora:
- mocujemy nasze urządzenie na starym mocowaniu od prądnicy,
- montujemy pasek na kółko pasowe,
- odpowiednio napinamy pasek napinaczem,
- podłączamy dwa przewody elektryczne, jeden na rozrusznik, drugi na kontrolkę.
Koszt alternatora
Koszt założenia nowego alternatora do Ursusa C-360 to kwota rzędu 200-500zł. Zależy gdzie kupujemy. W skład zakupu wchodzi: alternator, śruba mocująca, przewód na rozrusznik. Niestety przewodu na kontrolkę już producent nie oferuję. Możemy też kupić alternator używany, np: ze starego żuka, poloneza czy audi. Wtedy jest to koszt około 50zł – 150zł. Zależy z jakiego samochodu będzie pochodził alternator. Musimy pamiętać, aby nasz alternator miał odpowiednio dobrane Ampery. W Ursusie C-360 zaleca się alternator 70A.
Po założeniu nowego alternatora musimy sprawdzić czy działa on prawidłowo. Potrzebujemy do tego miernika prądu (woltomierza). Prawidłowe napięcie elektryczne utrzymuje się w zakresie od 13,8V do 14,5V. Jeżeli takie napięcie wyświetla się na naszym woltomierzu, oznacza to, że wszystko działa prawidłowo.

Dobry artykuł, tylko proszę o informację w zakresie podłączenia alternatora do rozrusznika – która końcówka rozrusznika? Mam na uwadze, że w „ciapku” c330 na masie mamy biegun +. Czy konieczne jest przełożenie akumulatorów – zmiana biegunowości? Dopiszcie coś o tym…..