Demontaż prądnicy i podłączenie alternatora – jak to zrobić?
fot. http://www.agrofoto.pl/forum/gallery/image/501365-ursus-c-360-alternator/

Demontaż prądnicy i podłączenie alternatora – jak to zrobić?

Prądnica i alternator służą rolnikowi do ładowania akumulatora w maszynie rolniczej. Przeczytaj, co jest lepsze i jak wymienić prądnicę na alternator.

W starszych modelach Ursusa (typu C-330 czy C-360) montowano oryginalnie prądnice zamiast alternatora, które można zobaczyć do dzisiaj. Prądnica i alternator mają za zadanie doładowywać akumulatory podczas gdy nasza maszyna pracuje. Czy podłączenie alternatora jest proste?

Co różni prądnicę i alternator?

Prądnica w Ursusie C360
Autor: Ernest Jankowski

Zacznijmy od tego czym jest prądnica a czym alternator. Są to urządzenia, które z wytwarzanej energii mechanicznej robią energię elektryczną. Prądnica to rodzaj urządzenia i generatora elektrycznego. Prąd wytwarzany jest w prądnicach dzięki indukcji elektromagnetycznej. Do prądnicy potrzebny jest oddzielny regulator napięcia. Alternator to urządzenie prądu przemiennego – prąd wytwarza się w nieruchomych uzwojeniach stojana. W alternatorze regulator napięcia jest wbudowany, także nie ma potrzeby zostawiania go po prądnicy.

Alternator samochodowy zamontowany w Ursusie C360. Źródło: Agrofoto.pl; użytkownik: Vektor

Jest to urządzenie, które generuje prąd z energii mechanicznej. Efektem pracy takiego urządzenia jest doładowanie naszego akumulatora tak, aby nie brakowało w nim prądu. Brak doładowania akumulatora powoduje skrócenie jego żywotności nawet o 50%.

Budowa alternatora

Alternator to znacznie wydajniejsze urządzenie i bardziej niezawodne niż prądnica. Główne uzwojenia są w stojanie, a nie w wirniku. Takie rozwiązanie zwalnia nas z potrzeby zastosowania kumutatora. Jak wiemy akumulator wymaga ładowania, dlatego alternator wyposażony jest w prostownik na diodach krzemowych. Zawiera też wbudowany regulator napięcia.

Przekrój budowy standardowego alternatora.

Demontaż prądnicy i podłączenie alternatora

  • odkręcamy 3 przewody z prądnicy,
  • luzujemy napinacz,
  • zdejmujemy pasek z kółka pasowego prądnicy,
  • odkręcamy dwie śruby, które trzymają mocowanie prądnicy,
  • demontujemy cały regulator napięcia, który znajduje się nad rozrusznikiem,
  • demontujemy niepotrzebne przewody elektryczne.
Podłączenie alternatora

Regulator napięcia Autor: Ernest Jankowski

Montaż alternatora:

  • mocujemy nasze urządzenie na starym mocowaniu od prądnicy,
  • montujemy pasek na kółko pasowe,
  • odpowiednio napinamy pasek napinaczem,
  • podłączamy dwa przewody elektryczne, jeden na rozrusznik, drugi na kontrolkę.

Nowy alternator JUBANA do Ursusa C-360.
Autor: Ernest Jankowski

Koszt alternatora

Koszt założenia nowego alternatora do Ursusa C-360 to kwota rzędu 200-500zł. Zależy gdzie kupujemy. W skład zakupu wchodzi: alternator, śruba mocująca, przewód na rozrusznik. Niestety przewodu na kontrolkę już producent nie oferuję. Możemy też kupić alternator używany, np: ze starego żuka, poloneza czy audi. Wtedy jest to koszt około 50zł – 150zł. Zależy z jakiego samochodu będzie pochodził alternator. Musimy pamiętać, aby nasz alternator miał odpowiednio dobrane Ampery. W Ursusie C-360 zaleca się alternator 70A.

alternator czy prądnica

Czy uważasz, że alternator w maszynie rolniczej jest lepszą opcją niż prądnica?

   
Pokaż wyniki

Po założeniu nowego alternatora musimy sprawdzić czy działa on prawidłowo. Potrzebujemy do tego miernika prądu (woltomierza). Prawidłowe napięcie elektryczne utrzymuje się w zakresie od 13,8V do 14,5V. Jeżeli takie napięcie wyświetla się na naszym woltomierzu, oznacza to, że wszystko działa prawidłowo.

Z forum

Powiązany temat:

Jak podłączyć Alternator elmot 115 34a
robert1004t
Nie ma problemu :-)
zobacz więcej »
Dominik1010
Dzięki za odpowiedz 
zobacz więcej »
robert1004t
Ma wbudowany regulator, przyjrzyj sie dobrze. Śruba M5 jest na tej blaszce która trzyma jedna szczotke i na bank jest to wzbudzenie czyli do kontrolki. Wszystko widać dokładnie na ...
zobacz więcej »
...
Zobacz pozostałe wpisy

Rejestracje ciągników w maju. Silna rywalizacja producentów

W maju tablice rejestracyjne otrzymały 683 nowe i 1284 sprowadzone z zagranicy ciągniki. Co jeszcze mówi raport AgriTrac?

11 czerwca 2018

Sprzedaż ciągników na początku czerwca

W dniach 1–10 czerwca tablice rejestracyjne otrzymało 180 nowych i 341 importowanych traktorów. Które modele okazały się najpopularniejsze?

18 czerwca 2018

Jak rekordowe temperatury wpływają na sprzedaż ciągników?

Sprawdź, jakie maszyny sprawdzają się w niskich i wysokich temperaturach.

10 czerwca 2018

Używamy plików cookies, aby poprawić funkcjonowanie strony AgroFakt.pl. Pliki cookies dopasowują treść strony, w tym wyświetlanych reklam, do indywidualnych potrzeb i zainteresowań użytkownika, pozwalają nam również zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z naszej strony. Informacje te są udostępniane naszym partnerom, z którymi współpracujemy w zakresie marketingu, reklamy i analizowania ruchu na stronie. Podmioty te mogą je łączyć z innymi informacjami, których im udzieliłeś. Kontynuując korzystanie z AgroFakt.pl bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich zamieszczanie w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz jednak dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w każdym czasie. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close