Eksport żywności: bariery i wyzwania

Rosyjskie embargo, liczne kontrole sanitarne, czarne kampanie w zagranicznych mediach, skomplikowane wymogi dokumentacyjne i certyfikacyjne. Polscy eksporterzy żywności borykają się z wieloma problemami. O szansach i wyzwaniach, jakie niesie ze sobą eksport żywności, producenci rozmawiali na VI Kongresie Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego.
Spis treści
Eksport żywności w górę
Polska jest siódmym największym eksporterem żywności w Unii Europejskiej. Mięso i drób to w ostatnich latach nasze hity eksportowe. Udział tych produktów w całkowitym eksporcie żywności osiągnął 25%. Polska żywność pojawia się w ponad 70 krajach na całym świecie. Eksport żywności w pierwszych siedmiu miesiącach ubiegłego roku wzrósł o 9,4%.
Polskie produkty stały się poważną konkurencją dla firm w innych krajach. – Zwiększa się liczba oraz sztywność barier pozataryfowych, głównie administracyjnych. Dodatkowo, prowadzone są zagraniczne kampanie prasowe o negatywnym wydźwięku wymierzone w polską żywność – uważa Jan Mikołajczyk, producent jabłek z woj. mazowieckiego. – Negatywnym liderem tego typu kampanii są Czechy. To właśnie tam polscy eksporterzy spotykają się najczęściej z czarnymi PR wymierzonym w polską żywność oraz podwyższoną częstotliwością kontroli sanitarnych – dodaje.
Czeski czarny PR

Drób to polski hit eksportowy.
Do Czech trafia 8% eksportu polskiej żywności, która sukcesywnie zwiększa tam swoją obecność – w poprzednim roku udział krajowych produktów w tamtejszym rynku wzrósł do ponad 18%. – Jesteśmy dużym producentem dobrej żywności, którą Czesi chcą kupować. W związku z tym tamtejsze firmy czują się zagrożone i próbują wmówić swoim rodakom, że nasza żywność jest złej jakości – opowiada Marian Sikora, przewodniczący Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych.
Zwiększona częstotliwość kontroli sanitarnych i negatywne kampanie prasowe to popularne środki dyskryminacji stosowane przez unijne państwa w ramach przeciwdziałania importowi żywności. Stosują go najczęściej władze czeskie, ale podobne działania są również obecne na rynku niemieckim i brytyjskim.









