Eksport żywności: bariery i wyzwania

Eksport żywności: bariery i wyzwania

Polska jest siódmym największym eksporterem żywności w Unii Europejskiej, a krajowa żywność pojawia się w ponad 70 krajach na całym świecie.

Rosyjskie embargo, liczne kontrole sanitarne, czarne kampanie w zagranicznych mediach, skomplikowane wymogi dokumentacyjne i certyfikacyjne. Polscy eksporterzy żywności borykają się z wieloma problemami. O szansach i wyzwaniach, jakie niesie ze sobą eksport żywności, producenci rozmawiali na VI Kongresie Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego.

Eksport żywności w górę

Polska jest siódmym największym eksporterem żywności w Unii Europejskiej. Mięso i drób to w ostatnich latach nasze hity eksportowe. Udział tych produktów w całkowitym eksporcie żywności osiągnął 25%. Polska żywność pojawia się w ponad 70 krajach na całym świecie. Eksport żywności w pierwszych siedmiu miesiącach ubiegłego roku wzrósł o 9,4%.

jabłka

Polskie jabłka cieszą się dużym uznaniem za granicą.

Polskie produkty stały się poważną konkurencją dla firm w innych krajach.  – Zwiększa się liczba oraz sztywność barier pozataryfowych, głównie administracyjnych. Dodatkowo, prowadzone są zagraniczne kampanie prasowe o negatywnym wydźwięku wymierzone w polską żywność – uważa Jan Mikołajczyk, producent jabłek z woj. mazowieckiego. – Negatywnym liderem tego typu kampanii są Czechy. To właśnie tam polscy eksporterzy spotykają się najczęściej z czarnymi PR wymierzonym w polską żywność oraz podwyższoną częstotliwością kontroli sanitarnych – dodaje.

Czeski czarny PR

Eksport żywności

Drób to polski hit eksportowy.

Do Czech trafia 8% eksportu polskiej żywności, która sukcesywnie zwiększa tam swoją obecność  – w poprzednim roku udział krajowych produktów w tamtejszym rynku wzrósł do ponad 18%. – Jesteśmy dużym producentem dobrej żywności, którą Czesi chcą kupować. W związku z tym tamtejsze firmy czują się zagrożone i próbują wmówić swoim rodakom, że nasza żywność jest złej jakości  – opowiada Marian Sikora, przewodniczący Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych.

Zwiększona częstotliwość kontroli sanitarnych i negatywne kampanie prasowe to popularne środki dyskryminacji stosowane przez unijne państwa w ramach przeciwdziałania importowi żywności. Stosują go najczęściej władze czeskie, ale podobne działania są również obecne na rynku niemieckim i brytyjskim.

Eksport drobiu – jak kształtują się ceny?

Gdzie opłaca się eksportować polskie przetwory drobiowe? Jakie są nowe rynki zbytu drobiu?

15 kwietnia 2018

Niższy eksport pszenicy, a ceny ziarna

Na jakim poziomie plasują się ceny zbóż w kraju?

18 kwietnia 2018

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij