Eksport żywności: bariery i wyzwania

Eksport żywności: bariery i wyzwania

Polska jest siódmym największym eksporterem żywności w Unii Europejskiej, a krajowa żywność pojawia się w ponad 70 krajach na całym świecie.

Rosyjskie embargo, liczne kontrole sanitarne, czarne kampanie w zagranicznych mediach, skomplikowane wymogi dokumentacyjne i certyfikacyjne. Polscy eksporterzy żywności borykają się z wieloma problemami. O szansach i wyzwaniach, jakie niesie ze sobą eksport żywności, producenci rozmawiali na VI Kongresie Eksporterów Przemysłu Rolno-Spożywczego.

Eksport żywności w górę

Polska jest siódmym największym eksporterem żywności w Unii Europejskiej. Mięso i drób to w ostatnich latach nasze hity eksportowe. Udział tych produktów w całkowitym eksporcie żywności osiągnął 25%. Polska żywność pojawia się w ponad 70 krajach na całym świecie. Eksport żywności w pierwszych siedmiu miesiącach ubiegłego roku wzrósł o 9,4%.

jabłka

Polskie jabłka cieszą się dużym uznaniem za granicą.

Polskie produkty stały się poważną konkurencją dla firm w innych krajach.  – Zwiększa się liczba oraz sztywność barier pozataryfowych, głównie administracyjnych. Dodatkowo, prowadzone są zagraniczne kampanie prasowe o negatywnym wydźwięku wymierzone w polską żywność – uważa Jan Mikołajczyk, producent jabłek z woj. mazowieckiego. – Negatywnym liderem tego typu kampanii są Czechy. To właśnie tam polscy eksporterzy spotykają się najczęściej z czarnymi PR wymierzonym w polską żywność oraz podwyższoną częstotliwością kontroli sanitarnych – dodaje.

Czeski czarny PR

Eksport żywności

Drób to polski hit eksportowy.

Do Czech trafia 8% eksportu polskiej żywności, która sukcesywnie zwiększa tam swoją obecność  – w poprzednim roku udział krajowych produktów w tamtejszym rynku wzrósł do ponad 18%. – Jesteśmy dużym producentem dobrej żywności, którą Czesi chcą kupować. W związku z tym tamtejsze firmy czują się zagrożone i próbują wmówić swoim rodakom, że nasza żywność jest złej jakości  – opowiada Marian Sikora, przewodniczący Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych.

Zwiększona częstotliwość kontroli sanitarnych i negatywne kampanie prasowe to popularne środki dyskryminacji stosowane przez unijne państwa w ramach przeciwdziałania importowi żywności. Stosują go najczęściej władze czeskie, ale podobne działania są również obecne na rynku niemieckim i brytyjskim.

Pasieka – słodki interes prawie dla każdego (cz.3)

Odpowiedni warsztat pracy, to połowa sukcesu początkującego pszczelarza

21 lipca 2018

Używamy plików cookies, aby poprawić funkcjonowanie strony AgroFakt.pl. Pliki cookies dopasowują treść strony, w tym wyświetlanych reklam, do indywidualnych potrzeb i zainteresowań użytkownika, pozwalają nam również zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z naszej strony. Informacje te są udostępniane naszym partnerom, z którymi współpracujemy w zakresie marketingu, reklamy i analizowania ruchu na stronie. Podmioty te mogą je łączyć z innymi informacjami, których im udzieliłeś. Kontynuując korzystanie z AgroFakt.pl bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich zamieszczanie w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz jednak dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies w każdym czasie. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close