Eksport polskiej żywności około 30% większy niż przed rokiem

Eksport polskiej żywności w roku 2022 pod względem wartości wyniósł 47,6 mld euro. Był on wyższy o 26,7% niż w roku 2021. Wyższe było też saldo w handlu produktami rolno-spożywczymi.

Eksport polskiej żywności do krajów UE oraz trzecich wzrasta w ostatnich latach. Jakimi produktami rolno-spożywczymi są zainteresowani światowi klienci?

Reklama

Które grupy produktów dominowały w polskim eksporcie żywności?

  • Jedną piątą struktury polskiego handlu żywnością stanowiło mięso, jego przetwory i żywiec. Wartość eksportu wyniosła 9,6 mld euro i była wyższa o 37% od tej z roku 2021.
  • Drugie miejsce, z udziałem na poziomie 14%, zajęło ziarno zbóż i jego przetwory o wartości 6,6%. Wzrost wartości był jeszcze wyższy niż w przypadku mięsa i wyniósł 40%.
  • Trzecie miejsce na podium zajął tytoń i wyroby tytoniowe. Ich udział w eksporcie wyniósł 9% a wartość — 4,3%. Jednakże wzrost wartości był tu zdecydowanie skromniejszy i wyniósł 4%.
  • Tuż za podium znalazły się produkty mleczne, które stanowiły 7% struktury towarowej polskiego eksportu żywności w 2022 r. Ich wartość wyniosła 3,6 mld euro i była wyższa od tej z roku 2021 o 37%.

Kolejne miejsca zajęły:

  • cukier i wyroby cukiernicze (udział 7%, wartość 3,2 mld euro i wzrost o 14%),
  • ryby i przetwory (udział 6%, wartość 2,8 mld euro i wzrost o 14%),
  • warzywa (w tym grzyby) i ich przetwory (udział 5%, wartość 2,3 mld euro i wzrost o 21%),
  • owoce (w tym orzechy) i ich przetwory (udział 4%, wartość 1,8 mld euro i wzrost o 6%),

Pozostałe produkty rolno-spożywcze miały 28% udziału, którego wartość wyniosła 13,4 mld euro.

Eksport polskiej żywności — najważniejszym odbiorcą Unia Europejska

Największym odbiorcą polskiej żywności były kraje Unii Europejskiej, do których trafiły produkty o wartości 35,3 mld zł. Krótko mówiąc, stanowiły one 74% ogólnej wartości eksportu w roku 2022. Co więcej, wzrost wartości eksportu to 29%. Dla porównania w roku 2021 udział krajów UE wyniósł 73% a wartość — 27,1 mld euro. Podczas gdy w roku 2020 udział UE to 80%, przy wartości — 27,2 mld euro.

  • Wśród krajów Unii największym odbiorcą w 2022 były Niemcy, które odpowiadają za import 25% polskiej żywności trafiającej na unijne rynki. Czyli eksport polskiej żywności do tego kraju osiągnął wartość prawie 12 mld euro. Zatem wzrost wartości wyniósł 25%.
  • Na kolejnym miejscu znalazły się Niderlandy. Trafiła do niej żywność o wartości 3,1 mld euro. Zatem stanowiła 7% wartości eksportu do UE. W przypadku Niderlandów odnotowano wzrost, który wyniósł 37%.
  • Trzecie miejsce na podium wśród unijnych odbiorców zajęła Francja, która odpowiada za 6% wartości importowanej z Polski żywności. Do tego kraju trafiła żywność o wartości 2,9 mld euro, natomiast wzrost eksportu do tego kraju wyniósł 35%.

Tuż za podium znalazły się Włochy (udział 5%, wartość 2,3 mld euro i wzrost o 21%). Pierwszą piątkę zamykają Czechy (udział 5%, wartość 2,2 mld euro i wzrost o 35%).

Na kolejnych miejscach znalazły się: Hiszpania (3%), Belgia (3%), Węgry (2%), Rumunia (2%), Słowacja (2%), Dania (2%), Litwa (2%), Szwecja (2%). Wreszcie pozostałe kraje Unii Europejskiej odpowiadają za 8% importu polskiej żywności.

Eksport polskiej żywności w 2022 r. do UE i krajów trzecich

202020212022
wartość mld euroudziałwzrost r/rwartość mld euroudziałwzrost r/rwartość mld euroudziałwzrost r/r
Ogółem34,3100,0%37,6100,0%26,7%47,6100,0%26,7%
Unia Europejska27,280,0%27,173,0%29,0%35,374,0%29,0%
z czego:
Niemcy8,525,0%9,425,0%9,0%11,925,0%25,0%
Holandia1,97,0%2,26,0%16,0%3,17,0%37,0%
Francja1,86,0%2,16,0%16,0%2,96,0%35,0%
Włochy1,75,0%1,95,0%10,0%2,35,0%21,0%
Czechy1,55,0%1,64,0%5,0%2,25,0%35,0%
Kraje trzecie6,820,0%10,327,0%3,0%12,326,0%20,0%
Wielka Brytania*3,19,0%3,08,0%-4,0%3,78,0%25,0%
WNP**/Ukraina***1,75,0%1,95,0%10,0%0,952,0%16,0%
USA0,5392,0%0,62,0%14,0%0,772,0%26,0%
Arabia Saudyjska0,6942,0%0,51,0%-26,0%0,521,0%2,0%
Izrael0,246<1%0,3<1%19,0%0,44<1,0%50,0%

Importerzy polskiej żywności — spoza UE

Eksport polskiej żywności do krajów poza unijnych miał wartość 12,3 mld euro i był wyższy do tego z roku 2021 o 20%.

  • Wśród odbiorców polskiej żywności spoza Unii Europejskiej największym była Wielka Brytania. Sprowadziła ona żywność o wartości 3,7 mld euro, co stanowiło 8% wartości polskiego eksportu ogółem. W przypadku tego kraju odnotowano wzrost wartości eksportu o 25%.
  • Drugie miejsce zajęła Ukraina, do której trafiło 2% polskiej żywności o wartości 0,95 mld euro. W tym przypadku wzrost wyniósł 16%.
  • Natomiast na trzecim miejscu znalazły się Stany Zjednoczone (udział 2%, wartość 0,77 mld euro i wzrost 26%).

Tuż za podium znalazła się Arabia Saudyjska, do której trafiło 1% żywności o wartości 0,52 mld euro (wzrost o 2%). Natomiast za pozostałe 13% wartości polskiego eksportu odpowiadają inni odbiorcy polskiej żywności. Wśród nich duży, bo 50% wzrost wartości eksportu odnotowano w przypadku Izraela, który sprowadził żywność o wartości 0,44 mld euro.

Czytaj również: Mobilna aplikacja ARiMR — uwzględnia ekoschematy w nowej wersji

Źródło: MRiRW

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *