XIV Forum Spółdzielczości Mleczarskiej: co z rynkiem mleka?

Jakie są szanse na współpracę polskich mleczarni, eksport produktów mlecznych oraz serów? I co będzie z polskim rynkiem mleka?

Czy są jakieś szanse na poprawę sytuacji w branży mleczarskiej? Właśnie o tym mówiono w dniach 1416 września w Jachrance pod Warszawą, gdzie odbyło się XIV Forum Spółdzielczości Mleczarskiej. Poruszono wiele istotnych tematów dotyczących rynku mleka. Większość prelekcji dotyczyła możliwości eksportu polskich produktów mleczarskich, obecnej sytuacji na rynku, braku stabilności cen skupu i ewentualnej współpracy lub pomocy.

Zmienność ceny skupu mleka ma charakter lokalny, ale również globalny. Rolnicy, podobnie jak mleczarnie, potrzebują stabilności cen. Czy ona kiedyś nastąpi?

Mamy trwały wzrost zmienności i on się utrzyma na rynku. Należy porzucić już myśl o tym, że będą jakieś duże interwencje i powód do regulacji – mówił podczas swojej prelekcji Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska.  Trzeba zacząć myśleć, jak się przed tym zabezpieczać. Na pewno możemy naciskać na instytucje unijne, tak żeby tworzyły dodatkowe instytucje, które Państwu ułatwią funkcjonowanie, np. zawierać kontrakty długoterminowe. Cena kontraktu terminowego zmienia się tak, jak zmienia się cena bieżąca, w związku z tym nie zawsze będą to atrakcyjne ceny pozwalające wszystko zabezpieczyć. Taka możliwość będzie istniała, w szczególności, kiedy będziemy trzymać te instytucje z dala od spekulacji. To będzie pomoc dla tych, którzy naprawdę tego potrzebują. 

RYNEK MLEKA

Jednym z rozwiązań proponowanych przez prelegentów Forum jest dokładne oznaczenie pochodzenia produktów.

Wiele prelekcji dotyczyło jakości, powtarzalności oraz unikatowego charakteru produktów wypuszczanych na rynki zagraniczne. Zdaniem prelegentów wyrobienie marki polskiego produktu będzie bowiem reklamą samą w sobie. Przy odrobinie pomocy polski produkt sprzeda się, bo po prostu będzie lepszy od wielu produkowanych na terenie Unii Europejskiej. Trudno będzie nam konkurować z francuskimi czy włoskimi serami, które są znane na całym świecie, ale można przecież spróbować. W tej kwestii Jean-Louis Buër, Radca ds. Rolnych Ambasady Republiki Francuskiej w Polsce, tłumaczył chociażby, na czym polega francuska polityka dotycząca serów i produktów mlecznych posiadających oznaczenia geograficzne, które są znakomitym sposobem na kreowanie wartości.

Wiele pytań na panelu dyskusyjnym dotyczyło wyzwań, barier i ograniczeń wynikających z obecnej atmosfery pomiędzy mleczarzami. Jedno z nich brzmiało: Czy pomiędzy naszymi producentami jest współpraca, aby zwiększyć potencjał zagranicą? Odpowiedzi udzielił Edward Bajko, Prezes Spółdzielni Mleczarskiej Spomlek:

Nie ma. Każdy rozsądny, zapytany o to, nie będzie negował potrzeby współpracy i zrównoważonego rozwoju. Jednak to jest kwestia priorytetów. To jest trochę tak jak z piramidą potrzeb Maslowa. Nie mam ochoty czytać poezji, jeśli mam zagrożone poczucie bezpieczeństwa. Przez ostatnie 2 lata byliśmy na granicy walki o przetrwanie – mówił prezes.

_DSC0157

Minister poinformował, że do 21 września będą przyjmowane wnioski o pomoc w ograniczeniu produkcji.

Na konferencji pojawił się również Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztof Jurgiel, który mówił o sytuacji na polskim rynku mleka oraz o działaniach przez niego podejmowanych:

Występuje nadprodukcja w wysokości 7%, co spowodowało zakłócenia w Polsce, Unii Europejskiej oraz na świecie – tłumaczył minister podczas swojego przemówienia.

Przez ostatnie 2 lata byliśmy na granicy walki o przetrwanie.

Edward Bajko, Prezes Spółdzielni Mleczarskiej Spomlek

Podsumował również osiągnięcia ostatniego roku oraz zapowiedział, iż będzie w dalszym ciągu starał się o wsparcie rynku mleka.

Pracujemy nad drugim pakietem wsparcia dostosowawczego, w którym będzie do wykorzystania 22,5 mln euro plus jakieś możliwości przeznaczenia z budżetu krajowego. W ciągu tygodnia przygotujemy kilka z 7 propozycji z wydanego Rozporządzenia, które będą najbardziej akceptowalne w środowisku producentów mleka. Chciałbym, żeby ta kwota była na ten cel przeznaczona. Mam w swoim budżecie na to pieniądze – wyjaśniał minister.  Do 21 września przyjmowane są wnioski przez Agencję Rynku Rolnego o możliwości skorzystania z pomocy w ograniczeniu produkcji. 

rynek mleka

Zdaniem Edwarda Bajko nie ma współpracy między polskimi producentami mleka w celu zwiększenia sprzedaży zagranicznej.

Uczestnicy Forum oczekiwali gotowych pomysłów i szybkiej ich realizacji. Skarżyli się na brak konkretów i mydlenie oczu. Sytuacja jest na tyle trudna, że wcale nie tak łatwo zadowolić wszystkich zainteresowanych.

Najcelniejszym podsumowaniem konferencji były słowa Moniki Tyski, Dyrektor Biura Wspierania Eksportu Agencji Rynku Rolnego.

Bardzo ważne jest rozplanowanie produkcji. Mleka nie będziemy spożywać więcej niż potrzebujemy, dlatego tak ważne jest również zdobywanie nowych rynków zbytu, dywersyfikacja rynków zbytu. Najważniejsza jest budowa marki, rozpoznawalności produktu na świecie i współpraca w branży rolno-spożywczej, aby móc stawić czoła konkurencji światowej, która jest znaczna – powiedziała pani Tyska.

 

Powiązane:

Państwowa Inspekcja Bezpieczeństwa Żywności pod znakiem zapytania

Państwowa Inspekcja Bezpieczeństwa Żywności (PIBŻ) ma zacząć działać w 2018. Cały plan może jednak legnąć w gruzach...

2 grudnia 2016

Salmonella niszczy reputację polskich jaj!

Polskie jaja nie mają ostatnio dobrej passy. Rząd chce w związku z tym wprowadzić program, zapobiegający dalszemu szerzeniu się Salmonelli!

29 listopada 2016

Hubert Kardasz z firmy Intermag zdobywa Krakowskiego Dukata!

Hubert Kardasz, prezes firmy Intermag, został uhonorowany statuetką Krakowskiego Dukata w kategorii menedżer firmy!

30 listopada 2016