Jednolity Plik Kontrolny VAT za styczeń obowiązuje też mikroprzedsiębiorców

Mikroprzedsiębiorcy, którzy są czynnymi płatnikami VAT, od 1 lutego muszą złożyć Jednolity Plik Kontrolny za styczeń. JPK_VAT to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży z danego okresu. Termin na jego złożenie w tym miesiącu mija 26 lutego.

Od początku lutego br. wszyscy „VAT-owcy” muszą złożyć JPK_VAT za styczeń. Wszyscy, czyli płatnicy podatku VAT – firmy duże, średnie, małe oraz mikro. W tym, oczywiście, również jednoosobowe działalności gospodarcze. Warto przy tym pamiętać, że przesłanie JPK_VAT nie zwalnia z obowiązku rozliczenia VAT-7 i VAT-7K.

JPK_VAT ma za zadanie uszczelnienie systemu podatkowego. Marian Banaś, wiceminister finansów i szef Krajowej Administracji Skarbowej podkreśla, że dzięki temu procederowi, zmniejszy się liczba kontroli firm przeprowadzanych przez Urzędy Skarbowe oraz czas ich trwania. O ewentualnych rozbieżnościach, czy błędach w rozliczeniach, przedsiębiorcy będą informowani drogą elektroniczną, poprzez maile lub wiadomości SMS.

Aby wysłać JPK_VAT, konieczna jest autoryzacja dokumentu.

Jak wysłać Jednolity Plik Kontrolny?

Aby wysłać JPK_VAT, konieczna jest autoryzacja dokumentu. I tu istnieją dwa sposoby jej przeprowadzenia. Można potwierdzić przesłanie pliku kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub poprzez Profil Zaufany eGO. Profil taki należy założyć przez internet za pomocą bankowości elektronicznej (więcej informacji na dedykowanej stronie internetowej) lub w każdym urzędzie. Teraz, czasowo, można jeszcze uwierzytelnić plik, podając podczas wysyłania tzw. dane autoryzujące. W przyszłości jednak taka opcja nie będzie możliwa.

Ministerstwo finansów, chcąc pomóc przedsiębiorcom, udostępniło darmową aplikację e-mikrofirma, gdzie można sporządzać i przesyłać JPK_VAT. Na stronie, na której jest aplikacja, znajdziemy również szczegółowe informacje, czy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Na kanale YouTube ministerstwa zamieszczone są filmy instruktażowe, jak wypełnić i wysłać JPK. Uruchomiona została również infolinia, gdzie można uzyskać poradę, pomoc lub informacje dotyczące zakładania profilu na platformie eGO. Wystarczy zadzwonić pod numery telefonów: 801 055 055 (z tel. stacjonarnych) oraz 22 330 03 30 (z tel. komórkowych), po czym wybrać wewnętrzny numer 7 (po zgłoszeniu automatycznej sekretarki). Infolinia będzie czynna również w soboty 17 i 24 lutego.

Aktualnie resort finansów prowadzi kampanię informacyjno-edukacyjną, która ma za zadanie ułatwienie przedsiębiorcom złożenie JPK_VAT.

O JPK_VAT pisaliśmy już wcześniej – czytaj więcej.

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *