Maszyny rolnicze na drodze — przepisy jednolite w całej UE

Już wkrótce poruszające się maszyny rolnicze na drodze publicznej będą objęte jednolitymi regulacjami obowiązującymi w całej UE. Do tej pory to poszczególne państwa miały kontrolę nad ustalaniem norm bezpieczeństwa. Sprawdźmy, czy i jakie zmiany przygotowuje KE oraz kiedy wejdą w życie.

Maszyny rolnicze na drodze będą poddane jednakowym przepisom w całej UE. Tom Vandenkendelaere, europoseł z Europejskiej Partii Ludowej, sprawozdawca projektu, podkreśla, że nowe regulacje pozwolą producentom uzyskać homologację maszyn w jednym kraju członkowskim, co umożliwi swobodny dostęp do całego obszaru Unii Europejskiej.

Czego dotyczyć mają nowe przepisy?

Maszyny rolnicze na drodze publicznej pojawiają się celem przemieszczenia między miejscem stacjonowania oraz polami. Jednakże brak jednolitych zasad bezpieczeństwa, takich jak wymogi oświetlenia czy pole widzenia, może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Komisja Europejska proponuje wprowadzenie jednolitych norm regulujących takie aspekty jak m.in.

  • hamulce,
  • układ kierowniczy,
  • wymiary pojazdu,
  • oświetlenie.

Producenci maszyn rolniczych będą musieli dochować tych standardów i poddać maszyny testom bezpieczeństwa drogowego. Takie działania umożliwią uzyskanie certyfikatu uprawniającego do ich sprzedaży w całej UE.

Maszyny rolnicze na drodze — z cyfrową dokumentacją

Nowe przepisy przewidują również wprowadzenie cyfrowych dokumentacji maszyn. Chodzi, chociażby o instrukcje obsługi, które dotychczas musiały być dostarczane na papierze.

W projekcie mowa jest również o autonomicznych maszynach samojezdnych. Nie znamy szczegółów, ale pozytywne jest to, że przepisy wybiegają w przyszłość i dopuszczają możliwość rozwoju tego typu technologii.

Nowe przepisy — ale dla jakich maszyn rolniczych?

Nowe przepisy mają obejmować maszyny rolnicze z maksymalnie trzema miejscami siedzącymi. Ponadto poruszające sie z prędkością maksymalną poniżej 40 kilometrów na godzinę. Jak pisze vilt: „Ta propozycja umożliwi producentom uzyskanie homologacji maszyn takich jak kombajny zbożowekosiarki (…)”.

Traktory, czterokołowce, przyczepy oraz maszyny do przewozu osób lub zwierząt nie będą podlegać nowym regulacjom. Przepisy nie będą również dotyczyć pojazdów produkowanych w małych seriach, przeznaczonych do użytku jedynie na terytorium jednego z krajów EU oraz prototypów.

Parlament Europejski wskazuje również, że regulacje dotyczyć będą tylko nowych maszyn produkowanych przez fabryki w UE. Jeśli chodzi o maszyny importowane z krajów trzecich, przepisy obejmą również maszyny używane. Dotyczyć mają też pojazdów holowanych.

Okres przejściowy

Projekt przewiduje także współpracę między państwami członkowskimi w zakresie wymiany informacji dotyczących problemów z maszynami oraz nowych maszyn dopuszczonych do ruchu na drogach publicznych. Kluczowe jest również, że przepisy przewidują okres przejściowy wynoszący osiem lat. To daje producentom czas na dostosowanie się do nowych wymogów. Zdecydują w tym okresie, czy chcą dostosować się do europejskich regulacji, czy poprzestaną na przepisach krajowych. Tym samym mogą zamknąć sobie drogę do sprzedaży maszyn na wspólnym rynku.

Na jakim etapie są prace dopuszczające maszyny rolnicze na drodze w ruchu?

Nowe przepisy zostały już zatwierdzone w Komisji Rynku Wewnętrznego Parlamentu Europejskiego. Dyskusja na forum plenarnym odbyć się ma jeszcze w grudniu. Wygląda na to, że już wkrótce każdy kombajn na drodze będzie prawdziwie europejskim kombajnem.

Zobacz również: Świeże wiadomości rolnicze: Systemowe rozwiązania dla rolników

Źródło: Vilt

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 3.9 / 5. Liczba głosów 17

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarze
  1. Rolnik pisze:

    a dlaczego nie przyczepy….bo konkurencja zalała by Niemcy