Nowoczesny terminal zbożowy powstanie w Polsce?

PZPRZ zwrócił się do premiera Morawieckiego o udzielenie informacji na temat zakupu terminala przeładunkowego w porcie morskim w Świnoujściu. List interwencyjny w tej sprawie podpisano we wrześniu zeszłego roku. Minęło trochę czasu, dlatego związkowcy zastanawiają się kiedy nowoczesny terminal zbożowy powstanie w Polsce?
Spis treści
Podpisanie listu interwencyjnego i … cisza
KOWR będący nowym potencjalnym właścicielem terminala podpisał list we wrześniu 2019 r. z firmą Bunge Polska. Rozpoczęto wówczas procedurę zakupu, czyli wyceny spółki i właściwych negocjacji. Miały one zakończyć się w przeciągu dwóch, bądź trzech miesięcy, jednak tak się nie stało.
Zbliżają się żniwa, a producenci zbóż, firmy eksportowe czy zakłady nie wiedzą, czy mogą skorzystać z oferty portu w Świnoujściu. Dlatego PZPRZ pyta premiera Morawieckiego – Kiedy swoją działalność rozpocznie nowoczesny terminal zbożowy?
Nowoczesny terminal zbożowy poprawi warunki eksportu produktów?
Producenci zbóż zwrócili się również z zapytaniem o wymierny efekt podpisanego listu interwencyjnego między KOWR, a Zarządem Morskiego Portu Gdynia. Dotyczył on współpracy, której efektem miało być zwiększenie dynamiki eksportu zbóż od polskich producentów. Dzięki temu szansę na rozwój miał mieć zarówno Port Gdynia, jak i całe polskie rolnictwo.
W związku z powyższym PZPRZ pyta: jakimi na dzień dzisiejszy technicznymi możliwościami eksportowymi zboża dysponuje nasz kraj?
Producenci zbóż apelują o rozbudowę infrastruktury portowej w zakresie zbóż
Związkowcy od lat apelują o nowoczesny terminal zbożowy dostępny dla wszystkich rolników i innych uczestników eksportu. Polska aktualnie jest ważnym eksporterem ziarna do krajów takich jak: Niemcy, Arabia Saudyjska i Egipt. Wspominaliśmy o tym w artykule Rekordowy eksport zboża z Polski!
Aby zwiększyć wywóz ziarna potrzebny jest profesjonalny port zbożowy z odpowiednią infrastrukturą umożliwiającą załadunek zboża na statki. Dlatego PZPRZ prosi o podanie informacji na temat terminala w Świnoujściu, a także możliwości eksportu ziarna poprzez Port w Gdyni.
Jest to ważne w kontekście zbliżających się żniw, które mają przynieść nadwyżki zbiorów w ilości 4-6 mln ton ziarna ponad zużycie wewnętrzne.
Całą treść pisma do Mateusza Morawieckiego w sprawie nowoczesnego terminala zbożowego można przeczytać na stronie PZPRZ.
