Czy terminal zbożowy będzie w polskich rękach?

O tym, że terminal zbożowy może trafić w ręce międzynarodowego konsorcjum na 30 lat, informowali posłowie KO. Przeciwko temu protestują m.in. Warmińsko-Mazurska Izba Rolnicza i Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych.

Terminal zbożowy w Porcie Gdynia miał pójść w dzierżawę. Przetarg na takową ogłoszono w październiku ubiegłego roku. Oferta konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, TAPINI oraz RIBERA została uznana za najkorzystniejszą. Do zawarcia umowy dzierżawy potrzebna jest teraz zgoda prezesa UOKiK, ministra infrastruktury i zarządu portu.

Samorząd rolniczy: terminal zbożowy tylko w polskich rekach

4 grudnia zarząd Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej zwrócił się do parlamentarzystów o zablokowanie wydzierżawienia terminala na 30 lat konsorcjum SBT. Jak napisał zarząd Izby:

„…uzyskanie przez Konsorcjum SBT, nadzorowanego przez Grupę Viterra i CM Holding A/S, kontroli nad terminalem zbożowym spowoduje istotne ograniczenie konkurencji na rynku przeładunku zbóż w terminalach morskich i na rynku eksportu zboża z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Spowoduje to bowiem umocnienie pozycji dominującej przez podmioty należące do Grupy Viterra. Kolejną niezwykle istotną sprawą jest możliwość ograniczenia sprzedaży zboża wyprodukowanego przez polskich rolników”.

Producenci zbóż piszą do premiera w sprawie terminalu

6 grudnia apel samorządu rolniczego poparł Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych. W liście otwartym do premiera napisał m.in., że oddanie terminala zbożowego w wieloletnią dzierżawę podmiotowi z Grupy Viterra jest długofalowo bardzo niekorzystne pod względem zdrowej konkurencji na krajowym rynku zbożowym.

Sugerujemy weryfikację przez UOKIK całego zdarzenia i wprowadzenie punktów za aspekty niezależności i prorynkowego charakteru innych podmiotów — dodał Związek.

Posłowie KO na kontroli w MI

7 grudnia grupa posłów KO poinformowała, że przeprowadziła w tej sprawie kontrolę w ministerstwie infrastruktury. Arkadiusz Marchewka zwrócił uwagę na brak kontroli ministra nad przekazaniem w dzierżawę terminala zbożowego. Michał Kołodziejczak krytykował rząd PiS za zorganizowanie konkursu. W tym zwyciężyła bowiem firma, posiadająca obecnie około 60% udziału w eksporcie zboża drogą morską. Kołodziejczak jest zdania, że ministerstwo rolnictwa nie zareagowało przed rozpoczęciem konkursu. Zauważył też, że opinia ministra Telusa, jakoby terminal zbożowy powinien być dzierżawiony przez spółkę skarbu państwa, pojawiła się dopiero 9 listopada br.

Terminal zbożowy na komisji rolnictwa

Również 7 grudnia sejmowa komisja rolnictwa jednogłośnie przyjęła dezyderat wzywający premiera do unieważnienia postępowania konkursowego dotyczącego terminala.

Przedstawiciele resortu rolnictwa obecni na komisji jednoznacznie opowiedzieli się przeciw obecnemu rozstrzygnięciu. Minister Anna Gembicka podkreśliła, że terminal musi pozostać w rękach polskich, z udziałem większościowym Skarbu Państwa. Skierowała również projekt uchwały do Rady Ministrów w tej sprawie. Natomiast wiceminister Janusz Kowalski jest zdania, że należy unieważnić całe postępowanie konkursowe bez podawania przyczyny.

Do zawarcia umowy dzierżawy zwycięskie konsorcjum musi teraz uzyskać zgodę prezesa UOKiK na koncentrację. Ponadto zgodę ministra infrastruktury oraz zgodę Walnego Zgromadzenia Zarządu Portu Gdynia. Czy terminal zbożowy trafi w holendersko-amerykańskie ręce? To już pytanie do nowego rządu…

Czytaj również: Spis stada świń obowiązkowy. Kiedy mija termin?

Źródło: Portal Morski, Bankier, PZPRZ

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 3.8 / 5. Liczba głosów 22

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *