Promocja mięsa przez KE zagrożona! Co na to MRiRW?

Download PDF

Niepokojące sygnały napływają z Brukseli mówiące o tym, że promocja mięsa przez KE może być zagrożona. Zamiast mięsa na promocję mogą liczyć zrównoważone owoce i warzywa. Polityka promocyjna mięsa może więc być całkowicie zlikwidowana.

Komisja Europejska w tym roku prowadzi ocenę skutków, aby nakreślić kierunek polityki promocyjnej w sposób bardziej wydajny. Ma to również na celu osiągnięcie zrównoważonego rozwoju w ramach strategii ,,Od pola do stołu”. Jednak Copa-Cogeca otrzymała informację od działu DG AGRI, że prowadzone działania pod presją wiceprzewodniczącego wykonawczego Timmermansa mogą przyczynić się do tego, że promocja mięsa przez KE będzie zagrożona. W związku z tym, samorząd rolniczy zwrócił się do MRiRW o przedstawienie stanowiska w tej sprawie.

Promocja mięsa przez KE zagrożona – resort rolnictwa opowiada się ZA obecną polityką

Ministerstwo rolnictwa w przekazanym stanowisku podkreśla, że promocja mięsa powinna być kontynuowana według obecnych przepisów. Jednocześnie wskazując, że nie popiera opcji trzeciej przedstawionej poniżej.

Promocja mięsa przez KE zagrożona – nie przy kontynuacji polityki

Wracając jednak do początku – pierwsza z opcji polega na kontynuowaniu dotychczasowej polityki promocyjnej w oparciu o obecne przepisy, dostosowując się jednocześnie do celów strategii ,,Od pola do stołu”. W ramach tej polityki Komisja Europejska ustaliła na każdy rok Roczny Plan Pracy w którym podała cele i priorytety operacyjne odnoszące się do działań na rynku wewnętrznym UE, jak i w przypadku krajów trzecich.

Zrównoważona produkcja, konsumpcja i zachęcanie konsumentów do diety

Kolejna z opcji zakłada skoncentrowanie polityki wewnętrznej UE na działania promocyjne i informacyjne wspierające zarówno zrównoważoną produkcję, jak i konsumpcję. Zgodnie ze strategią ,,Od pola do stołu” i europejskim planem walki z rakiem zachęcając jednocześnie konsumentów do przejścia na dietę.

Promocja mięsa przez KE zagrożona przez wykluczenie niektórych sektorów

Z ostatnią, trzecią opcją polityki w największym stopniu nie zgadza się MRiRW. Główny powód wynika z tego, że wprowadzenie nowych wymogów dotyczących warunkowości i kryteriów kwalifikowalności może spowodować wykluczenie ze wsparcia niektórych sektorów. W szczególności może to dotyczyć mięsa czerwonego, czy wina.

Kolejnym etapem prac nad dalszymi losami promocji mięsa będą konsultacje publiczne trwające od 31 marca do 23 czerwca br. Natomiast przestawienie przez KE wniosków w sprawie możliwych zmian w polityce promocyjnej zaplanowano na pierwszy kwartał 2022 r.

Czytaj również: To nie stek – organizacje rolnicze przyłączają się do kampanii

Źródło: KRIR

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 5 / 5. Liczba głosów 4

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o