Dlaczego warto jeść ziemniaki?

Dlaczego warto jeść ziemniaki?

Jak ważne są ziemniaki w zdrowym żywieniu? Na temat tego warzywa specjalnie dla agroFaktu wypowiada się dietetyczka z IŻiŻ.

Jak ważne są ziemniaki w zdrowym żywieniu? Czy polska kuchnia mogłaby istnieć bez tego warzywa? Na ten temat specjalnie dla agroFaktu wypowiada się dietetyczka z Instytutu Żywienia i Żywności.

Paulina Wołosiewska, dietetyk Instytutu Żywności i Żywienia: Ziemniaki w diecie Polaków stanowią bardzo istotne, bardzo duże źródło witaminy C. Pomimo tego, że same w sobie nie zawierają bardzo dużo tej witaminy, w związku z tym, że spożywane są często, stanowią rzeczywiście cenne źródło tejże witaminy. Pamiętajmy, że ziemniaki w porównaniu do innych produktów, które jadane są często do obiadów, będą działały zasadotwórczo, czyli nie będą dodatkowo zakwaszały naszych organizmów, tak jak np. mogą to robić kasze czy inne produkty, zwłaszcza mięsne. Więc to jest kolejna zaleta ziemniaków. Do następnych zalet zalicza się również to, że są cennym źródłem potasu, który ma działanie obniżające ciśnienie tętnicze krwi. Badania wykazują również ich korzystne działanie w prewencji wybranych chorób nowotworowych, również korzystnie wpływają na łagodzenie objawów choroby wrzodowej żołądka. W związku z tym wiele korzyści.

Należy zwrócić uwagę, że niestety jako społeczeństwo spożywamy znacznie mniej ziemniaków niż kiedyś. W 2005 r. na jedną osobę przypadało ok. 126 kg rocznie. W roku 2014 jest to już 101 kg, czyli zaznacza się wyraźny spadek spożycia ziemniaków.

Nie należy ich się bać, jeśli chodzi o kaloryczność, jeśli chodzi o dbanie o szczupłą sylwetkę i o zdrowie, z tego względu, że nie są one kalorycznym produktem. W 100 g ziemniaków jest ok. 77 kalorii, więc nie jest to jakoś wysoka wartość. Należy unikać przede wszystkim ziemniaków smażonych, czyli frytki smażone to już nie jest 77 kalorii w 100 g, tak jak mamy w przypadku ziemniaków gotowanych, tylko jest to już powyżej 300 kalorii. Frytki takie pieczone, karbowane, w piekarniku, to jest ok. 200 kalorii, a np. chipsy ziemniaczane to jest 500 plus. W związku z tym należy również zwrócić uwagę na formę, w jakiej spożywamy ziemniaki. Ziemniaki w postaci talarków, ziemniaki w formie purée z masłem, czy ziemniaki z jakimiś odpowiednimi sosami nie są odpowiednim wyborem. Ale ziemniaki gotowane w wodzie czy na parze, czy pieczone z dodatkiem ulubionych ziół, myślę, że jak najbardziej mogą się znaleźć w naszej codziennej diecie. Tyle o ziemniakach, więc jeszcze raz bardzo zachęcamy do ich spożycia i nie ma co się obawiać, jeśli chodzi o ich wysoką kaloryczność, bo absolutnie taką nie jest.

 

Więcej w artykule: Symbol kuchni polskiej, czyli niedoceniany ziemniak!

100 dni KOWR – jakie sprawy można w nim załatwić?

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zapowiada projekty podnoszące jakość życia na wsi i zaprasza do terenowych oddziałów. Jakie wsparcie można otrzymać?

13 grudnia 2017

Serwis maszyn rolniczych po sezonie – to podstawa

Zima to doskonały czas na serwis maszyn rolniczych. Sprawdź, na co zwrócić uwagę, by w następnym sezonie cieszyć się sprawnym sprzętem.

5 grudnia 2017

Płatności bezpośrednie dla rolników – zaliczki zostały wypłacone

Od 1 grudnia 2017 r. rozpoczęły się wypłaty płatności końcowych, które potrwają do 30 czerwca 2018 r.

8 grudnia 2017

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij