Ziemniaki: jak wiedza wpływa na konsumpcję?

Download PDF

Niegdyś były podstawą każdego obiadu, dziś jemy ich coraz mniej. Ziemniaki coraz trudniej znajdują miejsce w naszych kuchniach. Dlaczego tak się dzieje? Może po prostu jako konsumenci zbyt mało wiemy o ziemniakach?

Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przestrzega, że ziemniaków będziemy spożywać coraz mniej. Zbliżamy się bowiem do granicy 80 kg rocznie na osobę, podczas gdy jeszcze w 2013 r. spożycie wynosiło ok. 107 kg/osobę rocznie.

W ciągu kilkunastu lat spożycie ziemniaków spadło w Polsce o połowę – powiedział nam dr Wojciech Nowacki, kierownik Oddziału w Jadwisinie Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin – Państwowy Instytut Badawczy w Radzikowie i jednocześnie wiceprezes Stowarzyszenia Polski Ziemniak. – Jemy więcej ryżu i makaronów, jemy więcej też innych warzyw i ziemniaki przegrywają z nimi konkurencję o miejsce na naszym talerzu. Poza tym ziemniaki są stosunkowo drogie. Gdy kupujemy kilogram, po obraniu zostaje ich ok. 70 dag. Ziemniaki trzeba obrać i ugotować, a makaron wystarczy wrzucić do gorącej wody. Dlatego ziemniaki w tej konkurencji przegrywają.

ziemniaki

Spożycie ziemniaków w Polsce od dłuższego czasu spada.

To, co konsumenci wiedzą o ziemniakach, zależy od tego, co jest w sklepach. W dużych miastach wielkie sieci sklepów oferują ziemniaki „do wyboru, do koloru”: do sałatki, na frytki, na kluski… Co kto lubi! A mimo to spożycie spada.

Lubię ziemniaki, ale jem ich znacznie mniej niż kiedyś, w domu rodziców – mówi Kamila Leśniewska z Warszawy. – Wracam z pracy koło godziny 18, jeśli przygotowuję wieczorny obiad lub kolację dla rodziny najczęściej przygotowuję coś na 2–3 dni, a nie po pracy. Ziemniaki ugotowane poprzedniego dnia źle smakują. Mąż i dzieci lubią frytki, ale staramy się jeść je rzadko, żeby uniknąć nadwagi. Najczęściej gotuję ziemniaki na niedzielny wspólny obiad lub młode, z dodatkiem koperku, bo takie są najsmaczniejsze. 

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o