Filtr powietrza w ciągniku – Co warto wiedzieć?

Filtr powietrza w ciągniku, to taki element w silniku, o którym często zapominamy. Nie zdajemy sobie sprawy, jak istotny to podzespół i jak ważną funkcję spełnia. Może dlatego, że rzadko się psuje. Jeśli jednak ulegnie awarii, jedno jest pewne: czeka nas remont silnika i spore wydatki.

Filtr powietrza w ciągniku pojawił się już w pierwszych konstrukcjach i jest ściśle związany z rozwojem całej motoryzacji. Na początku jego rozwoju składał się z metalowego sitka na wlocie powietrza.
Takie sitko trzeba było bardzo często czyścić z kurzu i zanieczyszczeń, bo zapchane uniemożliwiało rozruch silnika. Wzrost mocy ciągnikowych silników sprawił, że rosła także pojemność skokowa. Wraz z nią rosło zapotrzebowanie silnika na czyste powietrze.

Silniki ciągnikowe pierwszych generacji, jakie znamy chociażby z Ursusa C-45, nie były zbyt wybredne pod względem paliwa, jak i czystości samego powietrza. Pracujące na wolnych obrotach i niskim stopniu sprężania silniki nie posiadały wyrafinowanych systemów filtracji.

Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania konstrukcji wymagały już zupełnie innego podejścia. Pojawienie się w ciągnikach układów o wysokim sprężaniu wymusiło zmiany w filtrach powietrza.

Reklama

Filtr powietrza mokry

Zastosowanie w ciągnikach mokrego filtra powietrza zaczerpnięto oczywiście z motoryzacji, a więc spójrzmy teraz na rysunek poniżej, który przedstawia budowę takiego filtra.

filtr-powietrza-schemat, Filtr powietrza w ciągniku

Budowa filtra powietrza typ mokry w ciągniku MTZ

fot. MTZ Belarus

Filtr powietrza w ciągniku przedstawiony na rysunku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Jego wnętrze kryje zazwyczaj dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Zwieńczeniem mokrego filtra powietrza w ciągniku jest zawsze filtr wstępny, monocyklon.

Monocyklon filtra powietrza

monocyklon-zetor

Filtr powietrza w ciągniku i monocyklon stosowany w większych Ursusach

fot. Adam Ładowski

Niezależnie od wyglądu lub producenta ciągnika, monocyklon ma jedno zadanie: wychwycić i odrzucić grube frakcje zanieczyszczeń. Monocyklon z powyższego rysunku posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, co ułatwia odrzucanie piachu i cięższych zanieczyszczeń.

Mimo prostej budowy tego urządzenia wymaga ono od czasu do czasu naszej uwagi. Zdjęcie z rury ssącej, rozebranie i oczyszczenie ze zgromadzonego wewnątrz piachu zalecane jest szczególnie w konstrukcjach znanych nam wszystkim z produkcji Zetora czy Ursusa.

Co oznacza, że filtr powietrza jest mokry?

filtr-powietrza-schemat, Filtr powietrza w ciągniku

Przekrój mokrego filtra powietrza MTZ. Po prawej stronie budowa monocyklona

fot. Katalog MTZ Belarus

Oczywiście nie to, że polewamy go wodą. Mokry dlatego, że istotną części filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. I tu wróćmy do budowy takiego filtra. Jak widzicie na schemacie, od spodu znajduje się miska.

To właśnie do niej wlewamy oznaczoną na podziałce ilość oleju (najczęściej silnikowego). Zasysany przez pracujący silnik strumień powietrza rozbryzguje olej w misce. W ten sposób topią się w nim pomniejsze zanieczyszczenia zawarte w powietrzu.

Następnie strumień powietrza dociera do komory z wkładami filtrującymi. Dzięki zmianie średnicy powietrza jego masa zostaje gwałtownie rozprężona, co ułatwia osadzanie się oleju na wkładach filtrujących i jego powrót do dolnej misy.

W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, co jest związane z jego pojemnością skokową, wkładów filtra powietrza w ciągniku może być kilka. Ich gęstość i rodzaj wypełnienia także zależą od konstrukcji i specyfikacji silnika.

Tak oczyszczone w filtrze powietrze (monocyklon-kąpiel olejowa-wkłady filtracyjne) zasysane jest już bezpośrednio do komór spalania.

Filtr powietrza mokry. Wady

Filtr-powietrza-MTZ, Filtr powietrza w ciągniku

Filtr powietrza w ciągniku – mokry w MTZ. Wersja z monocyklonem stalowym

fot. Adam Ładowski

Opisany rodzaj filtrów powietrza w ciągnikach zwany „mokrym” doskonale znamy z naszego podwórka. Stosowany przez kilkadziesiąt lat w ciągnikach Zetor, Ursus, MTZ, Jumz i T-25 Władymirec nie jest obcy żadnemu mechanikowi.

Utrzymany w czystości i właściwie konserwowany układ ten zapewniał dość skuteczną filtrację powietrza. Trzeba był tylko pamiętać o okresowej wymianie wkładów filtrujących oraz samego oleju. Jego brak w szybkim tempie prowadził do zniszczenia samych wkładów i, co gorsza do awarii silnika.

Warto było także pamiętać, że odpalanie ciągnika za pomocą „kopciucha” przy takim układzie filtra powietrza w ciągniku absolutnie nie wchodzi w grę. Przytykanie żywego ognia do wlotu powietrza kończyło się zazwyczaj spaleniem samych wkładów filtrujących.

Filtr powietrza w ciągniku. Nadchodzi Euro -3

Wprowadzenie europejskich norm i regulacji dotyczących spalin w ciągniku zmusiło producentów do zaniechania stosowania takiego rodzaju filtracji. To przez to, że oczyszczone powietrze zawierało sporą ilość porwanego z filtra oleju, a ten spalając się w silniku, powodował dymienie.

Jak zawsze sięgnięto po zastosowania znane z motoryzacji: suche filtry powietrza. To właściwie nic innego jak wkłady papierowe o różnym stopniu przepustowości znane i stosowane od wielu lat. W przypadku ciągników wymagały one jednak pewnych zmian.

Na pewno większość w was zetknęła się z takimi filtrami powietrza w ciągniku. W większości zbudowane są tak, jak na rysunku poniżej. W plastikowej (rzadziej metalowej) tubie umieszczone są dwa papierowe walce umieszczone w siatkowej obudowie.

filtr-powietrza-suchy

Schemat budowy suchego filtra powietrza. Widoczne dwa wkłady filtrujące

fot. Katalog MTZ Belarus

Filtr powietrza suchy

Ta siatka i gumowane brzegi mają zabezpieczyć wkłady filtra przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Występują zazwyczaj w parach jako duży – wstępny i dokładny – mniejszy, zwany także czasem „bezpiecznikiem”.

Ich walcowaty kształt także nie jest dziełem przypadku. Dzięki temu powierzchnia filtracji jest do maksimum wykorzystana, co przekłada się na zwiększoną żywotność takich filtrów.

Takie suche filtry powietrza w ciągniku są łatwe w utrzymaniu. Wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry. Można je trzepać i odkurzać, pamiętając jednak o ich wymianie w czasie określonym instrukcją użytkowania ciągnika.

Wskazane jest także odkurzenie wewnątrz samej obudowy filtra, ponieważ w odróżnieniu od swoich poprzedników zwykle nie posiadają one monocyklona. Zasysane powietrze wiruje w obudowie razem z zanieczyszczeniami osadzającymi się wewnątrz tubusu filtra suchego.

Niezależnie od tego, jaki macie filtr powietrza w ciągniku, warto poznać jego budowę i zasadę działania. Trzeba też pamiętać o jego właściwym czyszczeniu i wymianie samych wkładów (jak i oleju). Czysty filtr to czyste powietrze, a takie silnik lubi najbardziej.

Filtry powietrza do ciągników Kubota kupisz w markecie rolniczym Aldomarket.pl

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4.6 / 5. Liczba głosów 54

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarze
  1. Tomasz pisze:

    Bardzo przydatny artykuł. Jeżeli ktoś potrzebuję filtrów to zapraszamy e-skladnica