Handel owocami – jakie są przewidywane trendy na rok 2022?

Ostatnie lata przyniosły znaczące zmiany w handlu detalicznym. Zmiany te nie ominęły też detalicznego handlu spożywczego, na którego rozwój niebagatelny wpływ miały liczne narzędzia cyfrowe. Także handel owocami korzysta z tych rozwiązań. Dzięki temu możliwy jest wzrost oferty produktów na rynkach.
Współczesny handel owocami i innymi produktami rolnymi stawia także nowe wyzwania związane z szybszym, niż w przeszłości, rozwojem sfrezowanego rynku. Skutkiem tego wielu jego uczestników nie jest przygotowanych do rozwiązania lub przezwyciężenia nowych wyzwań, co z kolei skutkuje większymi lukami w wydajności niż kiedyś. Dlatego warto poznać trendy które będą ważne dla detalistów i marek spożywczych w 2022 r.
Spis treści
Cyfryzacja jako ważne źródło przewagi konkurencyjnej
Cyfrowa analiza dużej ilości informacji (Big Data) oraz uczenie maszynowe ułatwiają analizę danych. Z kolei zastosowanie technik opartych na chmurach danych przyczynia się do szybszej i wydajniejszej komunikacji niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki temu handel owocami i innymi produktami spożywczymi może łatwiej nadążać za zmieniającymi się potrzebami klientów. Uniknie też skutków działań konkurencji.
Handel owocami a hiperlokalizacja napędzająca rozwój firm
Dobrze dobrane, do potrzeb firm działających w wielu lokalizacjach oraz ich franczyzobiorców, narzędzia cyfrowe skomunikowane z narzędziami analizy trendów wyszukiwania w internecie ułatwiają identyfikowanie małych i słabo obsługiwanych obszarów popytu. Pozwalają na to by dokładnie przyjrzeć się bliżej temu, czego klienci szukają, ale czego nie znajdują. Daje to fundamenty do oceny, czy ten niedostatecznie obsłużony popyt może być fundamentem przynoszącego zyski rozwoju firm. Istnieje także opcja, że handel owocami skorzysta na tym przez wprowadzanie nowych marek i produktów.
Inflacja jako motor zmian w strategiach cenowych i innych praktykach biznesowych
Inflacja uderzyła w rynki z siłą większą niż przewidywano, a jej wzrost jest dużo szybszy niż w ostatnich dziesięcioleciach. Tworzy to sytuację, w której wdrożenie innowacji organizacyjnych opartych na cyfryzacji może przynieść znaczące oszczędności i pozwolić bardziej elastycznym podmiotom na zyskanie przewagi nad innymi, o bardziej skostniałej strukturze.
Marki i produkty dostępne na wyłączność danego gracza rynkowego
Spowoduje to, że np. duże sieci handlowe zyskają przewagę konkurencyjną. Ostatecznie będą jedynym miejscem, w którym klienci mogą kupić pewne produkty. Np. istnieje ryzyko, że handel owocami zawęzi grupę sprzedawców odmian klubowych. Skutkiem tego inni detaliści będą szukać możliwości, aby zrównoważyć tę przewagę, oferując podobne produkty.
Handel owocami z dostawą do domu
Zaoferowanie dostawy artykułów spożywczych bezpośrednio do klientów staje się coraz bardziej powszechne. Dzięki temu sprzedawcy osiągają znaczne przyrosty sprzedaży.
Obecnie ta forma dostaw opiera się na pracy kurierów. Jednak w niedalekiej przyszłości zostanie ona uzupełniona za pomocą niedrogich, autonomicznych pojazdów, które są już testowane i wdrażane na różnych rynkach.
Handel owocami a nowe modele odbioru artykułów spożywczych
Handel owocami i innymi dobrami wykorzysta zautomatyzowane systemy obsługujące więcej etapów i transferów do realizacji zamówień online. Będzie je można łatwo odebrać bezpośrednio ze sklepu, maszyn vendingowych czy paczkomatów.
Rozwój sieci dyskontów
Sieci dyskontów intensywnie się rozwijają. Dlatego ich klienci mają duży wybór miejsc, gdzie będą mogli kupić atrakcyjne dla nich artykuły spożywcze. Ten rozwój będzie obejmował nie tylko zwiększanie liczby sklepów, ale też wdrażanie nowych sposobów zarządzania i poszerzenia sposobów docierania do klientów a tym samym generowania impulsów do wzrostu. Handel owocami może z jednej strony na tym skorzystać jeśli chodzi o dostępność towarów. Z drugiej jednak strony istnieje ryzyko że ucierpi, jeśli chodzi o ich różnorodność, ponieważ np. wypadną z oferty lokalne odmiany, których owoce produkowane są w małych ilościach.
Reasumując, motorem zmian będzie cyfryzacja, która objęła swoim wpływem współczesny handel. To ona usprawni przepływy środków i przyspieszy dystrybucję towarów. Ponadto ułatwi poznawanie potrzeb klientów oraz odpowiadanie na nie.
źródło: freshfruitportal.com
