Od kiedy ułatwienia w poruszaniu się kombajnów po drogach?

Ułatwienia w poruszaniu się kombajnów to postulat środowisk rolniczych, które wysłały do ministerstwa infrastruktury wniosek o dostosowanie przepisów. Dotyczy on możliwości przemieszczania się po drogach publicznych kombajnów z podłączonym zespołem pożniwnym o szerokości do 5 m.
Ułatwienia w poruszaniu się kombajnów z zamontowanym hederem usprawniłyby wszelkie prace polowe. Są one wskazane szczególnie tam, gdzie z uwagi na duże rozdrobnienie pól uprawnych kombajny muszą dokonywać częstych przejazdów pomiędzy działkami. A obecne przepisy wymagają od użytkowników pojazdów szerszych niż 5 metrów uzyskania specjalnych zgód, których udziela GDDKiA lub Urzędy Miast na prawach powiatu.
Spis treści
Jaki obecnie jest stan prawny dotyczący poruszania się kombajnem po drodze?
Z jakiej szerokości hederem można jeździć po drodze?
Obecnie zezwolenie na przejazd jako pojazd nienormatywny mogą uzyskać pojazdy wolnobieżne, ciągniki rolnicze lub zespoły pojazdów, które składają się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego i przyczepy specjalnej, jeśli jego szerokość przekracza 3 m, ale nie przekracza 3,5 m. Przykładem takiego zestawu jest kombajn zbożowy ze zdemontowanym hederem.
Co grozi za jazdę kombajnem z hederem zamontowanym ?
Jeżeli pojazd lub zespół pojazdów przekracza tę szerokość, to musi posiadać zezwolenie kategorii V. A te wydają Urzędy Miast na prawach powiatu lub Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednak w przypadku kolizji drogowej, ubezpieczyciel może zakwestionować wypłatę odszkodowania. Szczególnie wtedy, kiedy kombajn nie spełniał warunków, które umożliwiałyby jego poruszanie się po drodze publicznej.
Dlaczego rolnicy wnioskują o ułatwienia w poruszaniu się kombajnów?
Dostosowanie przepisów jest konieczne, ponieważ obecnie stosowany sprzęt rolniczy jest duży i ciężki. Dlatego wymagane są zmiany, które umożliwią spełnienie warunków. Ponadto muszą one dać rolnikom uprawnienia do przejazdu po drogach publicznych bez narażania ich na kary za naruszenie przepisów. A te zazwyczaj wiążą się z dotkliwymi konsekwencjami finansowymi.
Problem jest o tyle ważny, że w czasie intensywnych prac konieczne jest szybkie przemieszczanie się pomiędzy polami. Dlatego umożliwienie poruszania się kombajnów z hederem o szerokości do 5 m bez demontażu po drogach publicznych ułatwiłoby pracę rolników i operatorów kombajnów. Ułatwienia w poruszaniu się kombajnów przyspieszyłyby proces zbiorów, szczególnie w warunkach niestabilnej pogody wymuszającej prace w wąskich oknach pogodowych. Ponadto ograniczyłoby liczbę wypadków z udziałem kombajnów w trakcie żniw.
Proponowane warunki zakładają oczywiście posiadanie i stosowanie odpowiedniego oświetlenia ostrzegawczego. Alternatywą byłoby eskortowanie przez pojazd wyposażony w oświetlenie ostrzegawcze.
Wezwanie do zmian w przepisach
Mając na uwadze powyższe argumenty Zarząd KRIR wezwał ministra infrastruktury do zainicjowania zmian w obowiązujących przepisach w celu ułatwienia w poruszaniu się kombajnów. Umożliwiłyby one bezpieczne poruszanie się po drogach publicznych kombajnów z podłączonym zespołem pożniwnym o szerokości do 5 m.
Wiele wskazuje na to, że zmiany w przepisach nastąpią odgórnie. Oto propozycje regulacji przygotowane przez KE: Maszyny rolnicze na drodze — przepisy jednolite w całej UE
Czytaj również: Pożary zbóż w Wielkopolsce. Ponad 120 hektarów spłonęło
Źródło: KRIR

W czym problem poruszam się kombajnem zbożowym po terenie 3powiatow ZLOZENIE i ROZLOZENIE kombajnu do pracy dla średnio ogarniętego operatora to kwestia 5 minut
Piszę na temat .Kto to wymyślił przejazd z chederem do 5m szer 'którym nie wolno przejechać z 1 pola na drugie w bliskiej odległości. Człowiek z 0 pomysłu .Dlaczego ten naukowiec beznadzieiny nie pomyślał o drzewach 'usunąć 'tam dopiero kierowcy giną. Dno Polskie.
Gdzieniegdzie drogi są na 5 m a ludzie za zakrętów osobówkami wyjeżdżają środkiem drogi ja chcę to wyobrażacie żeby takim potworem wyjechać już chyba dość osobówek w żniwa wpakowany jest w hydry pod kombajny
więcej zajmuje zejście i wejście
Tak pod warunkiem że masz nowoczesny kombajn a po drugie ciekawe czy tak byś mówił jak bys mial dzialki po dwa hektary oddalone od siebie po kilometrze i trzeba by wyjeżdżać na drogę publiczną
jako rolnik mówię, załadowanie hedera na wózek przez dobrego operatora trwa mniej niż zapalenie papierosa, rozładunek tak samo
W okresie zbiorów plonów kombajnem TO ON POWINIEN MIEĆ PRIORYTET ale dla naszych wwwwwladz i idiotycznych przepisów terrorystycznej ue to niemozliwe
CHCA ZAGŁODZIĆ POŁOWĘ MIESZKAŃCÓW EUROPY IZASTAPIC ICH CZARNUCHAMI
UE TO POTOLOGIA KIERIWANA PRZEZ putina
Pomsta to zamalo
czy będzie miał cheder czy nie to i tak pod kombajn się wpakuje no nie oszukujmy się dziś duże kombajny typu ideal 8 lexiony 8700 mają oo 3.5metra szerokości same i zajmują cała drogę jak ktoś z za krzaka wyleci 120kmh to czy będzie cheder czy nie to i tak się nie minie. no i gorszy problem jest z kombajnami typu bizon bo oświetlenie robocze i ostrzegawcze w nowych sprzętach no nie pozwala go nie zauważyć
Bardzo dobry pomysł. Nie każdy rolnik posiada nowy kombajn. Zazwyczaj są to często 30 letnie złomy. W których odczepienie i zaczepienie hedera to mordęga. A co najważniejsze strata cennego czasu którego jest niewiele na skoszenie zboza. Na tą czynność. Jeśli rolnik wykonuje wszystko sam i nie ma z nikad pomocy
ale ****** burza, nie rozumiem tego, jak pozwolą rolnikowi jechać z jestem do 5m to zaraz u nas się zacznie że z 6 czy tam 6,5 też można a jak policja zacznie mierzyć heder to rolnik powie że heder ma 5 metrów ale kosy i wychodzi że jest więcej i będzie się tłumaczył że on nie wiedział o co w przepisie chodzi. jeśli pojazd 3 m i więcej potrzebuje zezwolenia to sprawa jasna a który rolnik załatwia pozwolenie na sam kombajn bo sam bez hedra kombajn ma 3m. Nigdy nie widziałem żeby przed kombajnem jechał rolnik osobówka i ostrzegał, a zawsze jest tłumaczenie że on tylko kawałek a potem jedzie nie wiadomo ile km.