Michał Poźniak: „Miejsce na podium zobowiązuje. Kubota to więcej niż ciągnik, to paleta korzystnych rozwiązań”.
Michał Poźniak, Dyrektor Zarządzający Kubota (Deutschland) GmbH Sp. z o. o. Oddział w Polsce w rozmowie z agrofakt.pl na temat sukcesów Kuboty w Polsce. – Kubota po raz kolejny udowadnia, że jest partnerem, który przygotowuje rozwiązania pozytywnie wpływające na rozwój gospodarstw i innych biznesów swoich klientów – mówi w wywiadzie Michał Poźniak. Przeczytaj, jakie możliwości w 2024 roku zyskują rolnicy i przedsiębiorcy dzięki japońskiej marce Kubota.
Kubota zalicza rok 2023 do udanych. Jak pokazują statystyki AgriTrac w 2023 roku Kubota osiągnęła trzecie miejsce wśród marek najczęściej rejestrowanych nowych ciągników w Polsce. Ponadto w segmencie ciągników do 49KM japońska marka po raz ósmy z rzędu znalazła się na pozycji lidera. Jakie są źródła tych sukcesów? Co Kubota przygotowała dla swoich obecnych i przyszłych klientów na rok 2024? Odpowiedzi na te pytania poznamy poniżej. Zapraszamy do przeczytania wywiadu z dyrektorem zarządzającym firmą Kubota w Polsce, Michałem Poźniakiem.
Miniony rok był udany dla marki Kubota w Polsce. Co dla Pana osobiście było najważniejszym wydarzeniem 2023 roku?
Było to rok, w którym przejąłem stery Kubota w Polsce – w styczniu powierzono mi funkcję dyrektora zarządzającego. Był to czas pełen wyzwań dla marki. Zapewne wszyscy pamiętają, że branża borykała się wówczas jeszcze z postpandemicznymi problemami związanymi z dostępnością maszyn. W pierwszej kolejności do moich zadań należało więc jak najszybsze poprawienie sytuacji. Miniony rok stał zatem pod znakiem zapewniania dostępności ciągników i maszyn, tak aby klienci w Polsce mieli możliwość ich zakupu i sprawnej dostawy. Było to nie lada wyzwanie, ale wspólnie z naszymi partnerami i dilerami osiągnęliśmy ten cel.
To nie jedyny sukces. Według danych AgriTrac Polska w 2023 roku Kubota po raz ósmy z rzędu była liderem segmentu ciągników do 49 KM. Jak Kubota utrzymuje najwyższą pozycję przez tak długi czas?
Nie ma co ukrywać, że Kubota w tym segmencie ma bardzo dobrze zbudowane linie produktowe, co oznacza, że maszyny, które oferujemy, doskonale spełniają oczekiwania polskich rolników i przedsiębiorstw. Należy dodać, że mówimy tu o ciągnikach kompaktowych, również tych do 60KM, które są wielozadaniowymi maszynami, sprawdzającymi się zarówno w rolnictwie, przy utrzymaniu terenów zielonych oraz przestrzeni miejskich, a także jako ciągniki sadownicze. Ich zastosowanie jest bardzo szerokie, zwłaszcza że możliwości ciągników Kubota można dodatkowo rozszerzyć dzięki szerokiej gamie implementów.
W sytuacji, w której na rynku bardzo często brakuje rąk do pracy, taki ciągnik jest niezwykle cennym narzędziem. Trwały sukces Kubota to efekt działania w myśl filozofii kaizen, której ideą jest ciągłe doskonalenie produktów i usług, dlatego Kubota nieustannie ulepsza swoje ciągniki idąc krok w krok za szybkimi zamianami na rynku i zmieniającymi się wraz z nimi oczekiwaniami klientów. Dodam tylko, że Kubota w tym segmencie jest nie tylko liderem w Polsce, ale jest również liderem w Europie i na świecie.
A jak ocenia Pan wynik w 2023 roku nowości w ofercie Kuboty, czyli ciągników kompaktowych Kubota EK1?
Oceniam go bardzo dobrze. Jest to zasługa naszej ciężkiej pracy oraz przedsięwzięć zrealizowanych razem z naszymi partnerami i dilerami Kubota. EK1 miał bardzo dobry strat między innymi dlatego, że we wrześniu przeprowadziliśmy serię spotkań w różnych lokalizacjach w Polsce w ramach Kubota Demo Tour 2023. Tam model EK1 był jednym z głównych aktorów i cieszył się dużym zainteresowaniem. Do tego razem z naszym partnerem Santander Leasing Polska wprowadziliśmy specjalne promocyjne finansowanie, które obejmowało również ciągnik EK1, co sprawiło, że stał się on jeszcze bardziej dostępny.
W sumie według danych AgriTrac w 2023 roku Kubota zajęła trzecie miejsce wśród marek najczęściej rejestrowanych nowych ciągników w Polsce. Co było kluczowe w osiągnięciu tego sukcesu?
Złożyło się na to wiele czynników. Wspominałem już o doskonale przygotowanej ofercie maszyn dopasowanej do potrzeb polskich rolników i przedsiębiorstw. To kluczowa kwestia, by móc zaoferować dobre, niezawodne i wydajne ciągniki. Niezwykle ważna jest też nieustanna praca nad rozwojem sieci dilerskiej. W ubiegłym roku dołączyło do nas dwóch nowych dilerów HBT Roltrac i APH Group Polska, którzy mają dostęp do całej linii produktowej Kubota – od kosiarek, przez ciągniki kompaktowe, po duże i mocne ciągniki rolnicze serii M7003.
Pracujemy więc cały czas, aby być jeszcze bliżej klientów i żeby oferować im świetne maszyny. Robimy to nie tylko poprzez rozbudowę sieci dilerskiej, ale także poprzez poszerzanie wiedzy i umiejętności zespołów naszych dilerów. Dlatego stawiamy na szkolenia praktyczne i serwisowe. Działa nasz Kubota University, który dba o wiedzę mechaników z Autoryzowanych Punktów Serwisowych, a zdobytą wiedzę sprawdzamy od kilku lat w czasie „Testów Wiedzy Mechanika”. Dzięki tym wszystkim inicjatywom marka Kubota jest coraz lepiej znana w Polsce.
Wiemy, że marka Kubota znakomicie radzi sobie w segmencie maszyn kompaktowych. Jest bezsprzecznym liderem tego segmentu. Wiemy też o legendarnej japońskiej niezawodności innych ciągników – potwierdzają to opinie użytkowników. Kubota cały czas poszukuje stabilnej pozycji w segmencie powyżej 140KM ze swoim flagowym modelem M7003. Co wyróżnia M7003? Dlaczego warto rozważyć zakup ciągnika z tej serii?
Myślę, że to jest jeden z nielicznych ciągników, który jest tak mocny i wydajny, a przy tym oszczędny. Ciągniki serii M7003 są skonstruowane, aby zaspokajać potrzeby europejskiego rolnika. Nie tylko jeśli chodzi o moc i niezawodność, ale także w przypadku kosztów eksploatacji takiego ciągnika. Ciągnik serii M7003 może pracować w ciężkich warunkach, może być ciągnikiem głównym w gospodarstwie, a przy tym jego zużycie paliwa jest relatywnie niskie, co pozwala rolnikowi lepiej kontrolować koszty. A to wszystko dlatego, że jego moc jest zamknięta w czterech cylindrach. Ponadto, dzięki zaawansowanej technologii SCR, ciągniki serii M7003 są nie tylko mocne, ale także przyjazne dla środowiska. Wszystko to sprawia, że ciągnik Kubota M7003 jest doskonałym ciągnikiem na aktualne czasy.
Jesteśmy tuż po ogłoszeniu wyników „Testu Wiedzy Mechanika”, który wyłania najlepszych serwisantów z Autoryzowanych Punktów Serwisowych. Jak na pozycję Kuboty na rynku wpływa sieć Autoryzowanych Punktów Serwisowych i usługi przez nie świadczone?
Dbałość o wysoką jakość serwisu jest jednym z priorytetów Kubota. Dlatego od lat stawiamy na nieustanne poszerzanie wiedzy i umiejętności zespołów Autoryzowanych Punktów Serwisowych, bo to one gwarantują najlepszą opiekę dla maszyn Kubota. Regularnie prowadzimy szkolenia dla mechaników, zarówno w formie szkoleń stacjonarnych, jak i online.
Jak już wcześniej wspomniałem stworzyliśmy platformę szkoleniową Kubota University, gdzie serwisanci mogą na bieżąco zdobywać wiedzę. Dlatego jesteśmy pewni, że ekipy z Autoryzowanych Punktów Serwisowych, są doskonale przygotowane, by dbać o ciągniki i maszyny Kubota. Nie tylko potwierdza to „Test wiedzy mechanika”, ale także opinie użytkowników. Wiedza serwisantów jest duża i praktyczna, co niezmiernie nas cieszy, bo to oznacza, że właściciele maszyn Kubota otrzymują profesjonalne wsparcie i doradztwo dla swoich maszyn, a co najważniejsze szybkość i niezawodność działania.
W 2023 roku Kubota wróciła do organizowania Demo Touru. Jak ocenia Pan jego efekt?
Demo Tour to dla nas bardzo ważne wydarzenie. Muszę przyznać, że ten zorganizowany w 2023 roku przewyższył moje oczekiwania. Skupiliśmy się na przedstawieniu maszyn i ciągników ważnym klientom końcowym i ta strategia odniosła bardzo duży sukces, zarówno marketingowy, jak i sprzedażowy.
Z efektów Demo Tour zadowoleni byli także dilerzy zaangażowani bezpośrednio w jego organizację. To również nas cieszy. Ale przede wszystkim cieszy nas to, że przyszli nabywcy Kuboty mogli w praktyce przetestować działanie poszczególnych ciągników i maszyn, a także mieli możliwość porozmawiania z fachowcami, zarówno z tymi zajmującymi się produktami, jak i serwisantami oraz dilerami. Te spotkania wśród wielu uczestników ugruntowały przekonanie o potrzebie nabycia właśnie maszyn Kubota. Dlatego zachęcam wszystkim do korzystania z takich inicjatyw, bo jest to jedno z niewielu wydarzeń, które jednocześnie pozwala zweryfikować w praktyce efektywność maszyn, zasięgnąć opinii fachowców, a także wymienić się opiniami z innymi użytkownikami.
W ubiegłym roku we współpracy z Fede Kubota wprowadziła serię specjalistycznych opryskiwaczy. Pokazywano je w akcji w czasie Demo Tour. W tym roku po raz pierwszy opryskiwacze są w finansowaniu fabrycznym Kubota Finance. Na jakie element wskazałby Pan rekomendując rozważenie zakupu takiego opryskiwacza?
To bardzo istotne i chciałbym to mocno podkreślić, że Kubota od dawna oferuje pełnowymiarowe rozwiązania. Nie tylko daje możliwość zakupu jedynie samego ciągnika, czy samego opryskiwacza. Kiedy przychodzi do nas profesjonalny sadownik dzięki Kubota Finance mamy dla niego jeszcze atrakcyjniejszą propozycję, ponieważ taka osoba może u nas kupić ciągnik do pracy oraz opryskiwacz i sfinansować oba te zakupy w jednym promocyjnym finansowaniu Kubota Finance. To jest bardzo duże ułatwienie, ponieważ rolnik nie musi niczego robić podwójnie, a zatem proces zakupu i finansowania jest szybszy. Dostępność takiego rozwiązania jest z pewnością dużą zaletą w ofercie Kubota
Kubota zaczęła bardzo dobrze 2024 rok. Według danych AgriTrac w styczniu zajęła drugie miejsce wśród marek najczęściej rejestrowanych nowych ciągników w Polsce. Jest dobrze, ale czy na horyzoncie widzi Pan jakieś szczególne wyzwania?
Każdy zdaje sobie sprawę z obecnie występujących zagrożeń. Nadal rozgrywa się konflikt za naszą wschodnią granicą, który również destabilizuje sytuację na rynku. To powoduje, że z jeszcze większym zaangażowaniem Kubota wsłuchuje się w głosy rolników i przedsiębiorców, w jeszcze w większym stopniu wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom. Jednym z dowodów jest fakt, że Kubota razem z Santander Leasing Polska przygotowała aż sześć nowych, wyjątkowych promocyjnych programów finansowania fabrycznego, w tym pięć z oprocentowaniem 0 procent. Kubota po raz kolejny udowadnia, że jest partnerem, który dostarcza rozwiązania pozytywnie wpływające na rozwój gospodarstw i innych biznesów swoich klientów. Propozycje i szczegóły finansowania fabrycznego KUBOTA Finance na rok 2024 prezentujemy na naszej stronie internetowej. Zainteresowani klienci znajdą tam promocyjne finansowanie m.in. na ciągniki rolnicze, ciągniki komunalne właśnie w modelu zero procent.
Świetnie, że przypomniał pan o KUBOTA Finance. Marka Kubota słynie z bardzo atrakcyjnych programów finansowania fabrycznego, które od lat przygotowywane są z partnerem firmą Santander Leasing Polska. Widać, że ta współpraca układa się znakomicie. Jakie rozwiązania w zakresie finansowania Kubota wprowadziła w bieżącym sezonie? Czy są jakieś szczególne rozwiązania KUBOTA Finance, na które rolnicy powinni zwrócić uwagę?
Wspominałem, jak ważne jest dla nas dostosowanie oferty ciągników do potrzeb i oczekiwań polskich użytkowników. Podobnie jest w przypadku Kubota Finance. Cały czas wsłuchujemy się w potrzeby polskich rolników oraz innych użytkowników Kubota i tworzymy takie rozwiązania, by jak najlepiej odpowiedzieć na bieżące oczekiwania.
Sytuacja na rynku się zmienia, dlatego nieustannie wraz z naszym partnerem firmą Santander Leasing Polska opracowujemy nowe programy finansowania, by odpowiadać na te zmiany. Dlatego, po pierwsze, w naszej ofercie cały czas znajdują się stałe, standardowe programy finansowania – aktualnie są cztery takie programy. Po drugie zaś, na bieżąco wprowadzamy nowe, promocyjne programy, które jeszcze lepiej odpowiadają na potrzeby rolników. Dziś jest ich sześć. W sumie mamy więc dziesięć elastycznych i bardzo atrakcyjnych rozwiązań. To wyjątkowo szeroka paleta, z której mogą wybierać nasi klienci.
Kończąc naszą rozmowę chciałbym zapytać, jak widzi pan bieżący rok? Wspomnieliśmy już, że po pierwszych tygodniach 2024 roku Kubota jest w czołówce marek. Jednak, co dalej?
To będzie rok, który w jeszcze większym stopniu umocni rzeczywiste partnerstwo Kuboty z rolnikami i przedsiębiorcami. Świetnie rozumiemy potrzeby naszych klientów oraz aktualną sytuację na stale zmieniającym się rynku.
Dlatego chcemy jeszcze bardziej wspierać rozwój rodzimych biznesów – zarówno tych rolniczych, jak i z branży komunalnej czy ogrodniczej. Dowodem takiego podejścia są już uruchomione nowe programy promocyjne Kubota Finance, z których każdy może wybrać ten najlepiej pasujący do jego oczekiwań. W ciągu 2024 roku Kubota będzie oferowała wiele rozwiązań wspierających obecnych i przyszłych klientów.
Red. Dziękuję za rozmowę panie Michale.
Michał Poźniak: Ja też bardzo dziękuję i na koniec pragnę również podziękować za zaufanie jakim od wielu lat obdarzają nas użytkownicy maszyn i rozwiązań marki Kubota. Uprzejmie dziękuję.
Obserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!