Pomidory z Turcji podbijają Europę

Pomidory z Turcji stają się realną konkurencją na europejskim rynku dla producentów z Hiszpanii czy Maroka. Choć eksport stanowi zaledwie 5% tureckiej produkcji, jego skala dorównuje rynkowym liderom. Taka sytuacja może wpłynąć na przyszłość europejskiego sektora pomidorowego. 

Pomidory z Turcji zmieniają układ sił na rynku europejskim. Choć kraj ten eksportuje tylko niewielką część swojej produkcji, skala i jakość dostaw stanowią wyzwanie dla tradycyjnych liderów, takich jak Hiszpania. O przyszłości europejskiego sektora pomidorowego dyskutowano na kongresie Tomeet, zorganizowanym przez firmę Rijk Zwaan w Almerii.

Reklama

Pomidory z Turcji w liczbach

Carmen Cabrera z Fundacji Cajamar przedstawiła dane dotyczące produkcji pomidorów w regionie śródziemnomorskim i jej rozwoju na przestrzeni ostatnich 50 lat. Jak podkreśliła, Turcja jest obecnie największym producentem pomidorów w rejonie Morza Śródziemnego:

Niekwestionowanym liderem w produkcji pomidorów w krajach środziemnomorskich jest Turcja, z prawie 13 milionami ton rocznie.

Dodatkowo, pomimo ogromnego rynku wewnętrznego, turecki eksport sięga skali porównywalnej do Hiszpanii i Maroka.

Jeszcze do 2015 roku ponad 60% tureckiego eksportu trafiało do Rosji, lecz po zmianach politycznych Turcja zaczęła dywersyfikować rynki zbytu. Wprawdzie ten kraj ma duży rynek wewnętrzny, ale biorąc pod uwagę obecną sytuację geopolityczną, może coraz bardziej preferować eksport do Europy — zauważyła ekspertka podczas kongresu w Almerii.

Niekwestionowanym liderem w produkcji pomidorów w krajach środziemnomorskich jest Turcja, z prawie 13 milionami ton rocznie

Turcja z produkcją na poziomie niemal 13 mln ton rocznie jest największym producentem pomidorów w rejonie śródziemnomorskim.

fot. Anna Maciejuk

Spadek pozycji Hiszpanii

Turecka ekspansja zbiega się w czasie z malejącą powierzchnią upraw pomidorów w Almerii. Jeszcze 50 lat temu pomidory zajmowały 50% tamtejszych szklarni, dziś jest to zaledwie 20%. Jak wyjaśnia Carmen Cabrera, jednym z najważniejszych powodów zmniejszenia powierzchni uprawy pomidorów w hiszpańskiej Almerii są rosnące koszty pracy oraz konieczność zatrudniania dużej liczby pracowników.

Hiszpania, choć nadal ważna w UE, zmaga się obecnie z rosnącą konkurencją nie tylko ze strony Turcji, ale również Maroka. Jak poinformowała ekspertka, wolumen eksportu pomidorów z Maroka wzrósł pięciokrotnie od 1986 r. W kontekście tych zmian, Hiszpania będzie musiała szukać nowych strategii, aby utrzymać swoją konkurencyjność.

Przyszłość sektora pomidorowego

Pomidory z Turcji stawiają przed europejskimi rolnikami konieczność zmian i nowe wyzwania. Dotyczy to również polskich producentów pomidorów szklarniowych, zwłaszcza tych ukierunkowanych na uprawę z przeznaczeniem na eksport.

Bardziej efektywne zarządzanie może pomóc zminimalizować koszty, a automatyzacja może zmniejszyć zapotrzebowanie na siłę roboczą — powiedziała Carmen Cabrera, dodając, że pracownicy mogliby skupić się na zadaniach o wyższej wartości dodanej.

Ekspertka zwróciła ponadto uwagę, że przyszłość branży pomidorowej będzie zależeć od trzech kluczowych czynników. Mianowicie, niezbędne będą: szkolenia, inwestycje i innowacje. Zatem europejscy producenci muszą nie tylko szukać oszczędności, ale także rozwijać nowe produkty i otwierać się na zmieniające się potrzeby rynku.

Źródło: www.freshplaza.com

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *