Utrzymywanie zjazdów z drogi na pole obowiązkiem rolnika? Absurd!

Download PDF

Utrzymywanie zjazdów z drogi publicznej, wg ustawy o drogach publicznych, należy do właściciela nieruchomości do niej przyległych. Jeszcze przed świętami KRIR zwróciła się do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka o zmianę tych przepisów. Absurdem wydaje się nałożenie na rolnika obowiązku, do wykonania którego niezbędna jest wiedza fachowa i profesjonalny sprzęt budowlany.
To, że rolnik dużo potrafi wiedzą wszyscy, ale żeby wyręczał na swój koszt w realizacji zadań drogowców zakrawa na kpinę.

Utrzymywanie zjazdów wg ustawy

Jak już wspomniano rolnik zobowiązany jest do ponoszenia nakładów finansowych na konserwację zjazdów do pól. Bez wątpienia jest to rażący przykład „spychologii” polegający na obciążeniu producentów rolnych dodatkowymi kosztami. Na dodatek nikt się chyba nie zastanowił , że zjazd nie jest kładką przez rów lecz elementem infrastruktury drogowej. Żeby nie być gołosłownym wystarczy zapoznać się ze stosownym zapisem ustawy.

Art. 30. Obowiązek utrzymywania zjazdów
Utrzymywanie zjazdów, łącznie ze znajdującymi się pod nimi przepustami, należy do właścicieli lub użytkowników gruntów przyległych do drogi.

Art. 29. Budowa i przebudowa zjazdu
Budowa lub przebudowa zjazdu należy do właściciela lub użytkownika nieruchomości przyległych do drogi, po uzyskaniu, w drodze decyzji administracyjnej, zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację zjazdu lub przebudowę zjazdu…

Co zapis ten oznacza dla rolnika?

Krótko mówiąc: bierz się chłopie do roboty! Przepis ma dwa aspekty. Po pierwsze, wg ministerstwa infrastruktury Czyszczenie lub wymiana rur przepustu w celu zapewnienia drożności należy do właściciela posesji. Poza tym minimalna średnica rury/ kręgu betonowego pod zjazdem powinna zostać uzgodniona z właściwym zarządcą drogi). Po drugie: Rowy przydrożne są przeznaczone tylko i wyłącznie do odprowadzania wód opadowych z pasa drogowego. Zgodnie z art. 39 ust. 1 pkt 9) ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych zabrania się odprowadzania wody i ścieków z urządzeń melioracyjnych, gospodarskich lub zakładowych do rowów przydrożnych lub na jezdnię drogi. O ile drugi zapis ma sens, to pierwszy jest nie do przyjęcia. Ogólnie rzecz ujmując ta ustawa jest do poprawy. W każdym razie utrzymywanie zjazdów nie powinno obciążać rolnika.

Utrzymywanie zjazdów a samowolka

Przypuśćmy jednak, że rolnik, ponosząc niemałe koszty, zostanie zmuszony sytuacją do budowy lub naprawy zjazdu na pole. Czy to załatwia sprawę? Nic bardziej mylnego! Wystarczy zapoznać się z poniższymi przepisami.

Art. 29a. Kara pieniężna za naruszenia prawa przy budowie lub przebudowie zjazdu
1. Za wybudowanie lub przebudowę zjazdu:
1) bez zezwolenia zarządcy drogi,
2) o parametrach innych niż określone w zezwoleniu zarządcy drogi
– zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, karę pieniężną w wysokości 10-krotności opłaty ustalanej zgodnie z art. 40 zezwolenie na zajęcie pasa drogowego ust. 4.
2. Karę, o której mowa w ust. 1, zarządca drogi wymierza również za użytkowanie zjazdu po terminie określonym w zezwoleniu zarządcy drogi.

Rolniku, ucz się budowlanki, bo jak się okazuje, dobre chęci nie wystarczą. Można też inaczej. Mówiąc krótko – płać i płacz!

W piśmie KRIR skierowanym do Ministra Infrastruktury czytamy – „Jeżeli zjazdy, które są w pasie drogowym, nie będą utrzymane w należytym stanie przez właścicieli lub użytkowników działek, zostanie nałożona na nich kara lub zostaną one rozebrane.”

Utrzymywanie zjazdów – ciąg dalszy atrakcji

Na wypadek gdyby zabrakło komuś wrażeń, warto zapoznać się z jeszcze jednym interesującym zapisem. Jeżeli zjazdy, które są w pasie drogowym, oraz znajdującymi się pod nimi przepustami, nie będą utrzymane w należytym stanie przez właścicieli lub użytkowników działek, zostanie nałożona na nich kara lub zostaną one rozebrane.

Prawdę powiedziawszy oglądając przydrożne rowy a zwłaszcza przepusty pod zjazdami trudno zauważyć egzekwowanie przepisów. Wygląda to raczej na to, że utrzymywanie zjazdów nie jest niczyją powinnością. Bądź co bądź mamy do czynienia z prawem.

Bez wątpienia inicjatywa KRIR – Utrzymanie zjazdów z dróg publicznych – wniosek w sprawie zmian do ustawy o drogach publicznych – jest jak najbardziej racjonalna i zasługuje na poparcie.

Tymczasem jest nadzieja, że nowy rok będzie trochę łaskawszy dla rolników i utrzymywanie zjazdów nie będzie obciążać ich budżetu! O kontrowersyjnych opłatach nałożonych na rolników można przeczytać również w innych materiałach agrofaktu – Podatek za drogi w gospodarstwach rolnych.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 4.3 / 5. Liczba głosów 142

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

4
Dodaj komentarz

avatar
2 Tematy w komentarzach
2 Odpowiedzi na temat
0 Obserwujący
 
Najczęściej komentowany komentarz
Najgorętszy wątek komentarza
4 Komentuj autorów
MarekIooooooMarcinPrzemysław Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Przemysław
Gość
Przemysław

Do rowu przydrożnego nie wolno mi odprowadzić wód opadowych z mojej działki- to wcale nie jest tak jednoznaznie sensowne, bo później ten przydrożny rów wpada do rowu melioracyjnego, który jest na mojej działce, płacę za niego podatek i płacę na jego utrzymanie, więc defacto zarządca drogi na krzywy ryj korzysta z mojej własności, a ja z jego nie mogę

Marcin
Gość
Marcin

I ma pan Przemku racje!

Ioooooo
Gość
Ioooooo

A jak ma być ?! W mieście każdy jest odpowiedzialny za chodnik. Za jego ośnieżanie zima , latem sprzątanie. Więc o swój zjazd z pola niech sobie rolnik dba! Skorzystaj nawozi z pola różnego rodzaju brud. Powinni jeszcze płacić mandaty za brudzenie dróg błotem z pół!

Marek
Gość
Marek

Chyba mylisz pojęcia miasto a wieś chodnik a zjazd i czytaj ze zrozumieniem
Art. 29a. Kara pieniężna za naruszenia prawa przy budowie lub przebudowie zjazdu
1. Za wybudowanie lub przebudowę zjazdu:
1) bez zezwolenia zarządcy drogi,
2) o parametrach innych niż określone w zezwoleniu zarządcy drogi
– zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, karę pieniężną w wysokości 10-krotności opłaty ustalanej zgodnie z art. 40 zezwolenie na zajęcie pasa drogowego ust. 4.
2. Karę, o której mowa w ust. 1, zarządca drogi wymierza również za użytkowanie zjazdu po terminie określonym w zezwoleniu zarządcy drogi.