Ciągniki z Ciechanowca – kolekcja, którą warto poznać

Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu gromadzi zabytki związane z kulturą materialną polskiej wsi. Jedną z atrakcji tej placówki są kolekcje Działu Techniki Rolniczej. Na szczególną uwagę zasługują zabytkowe ciągniki z Ciechanowca.

Reklama

Perła Podlasia

-Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu jest pionierem w kolekcjonowaniu zabytków techniki rolniczej w północno-wschodniej Polsce – informuje z dumą Marek Wiśniewski, kustosz, kierownik Działu Techniki Rolniczej. – Do chwili obecnej w całym muzeum zgromadzono prawie 32 tys. muzealiów z różnych dziedzin. Głównym kierunkiem działań muzeum jest doskonalenie wizerunku placówki jako atrakcyjnego produktu turystycznego. Szczególny nacisk, obok estetyki terenu, kładzie się na rozwój oferty ekspozycyjnej i programowej. Działania muzeum zmierzają do jak najszerszego zaprezentowania tematyki związanej z wsią, rolnictwem i historią lokalną. O Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu pisaliśmy w materiale https://www.agrofakt.pl/muzeum-rolnictwa-ciechanowcu-trzeba-zobaczyc/

Dział Techniki Rolniczej

Jednym z wyznaczników atrakcyjności tej placówki są techniczne kolekcje Działu Techniki Rolniczej, który oficjalnie istnieje w strukturach ciechanowieckiego muzeum od 1 sierpnia 1971 r. Dział Techniki na co dzień zajmuje się przede wszystkim gromadzeniem, konserwacją i upowszechnianiem zbiorów z zakresu szeroko pojętej techniki rolniczej, czyli maszyn i narzędzi rolniczych produkcji polskich fabryk oraz mniejszych wytwórni, jak również napływających do nas z krajów sąsiednich. Dział zbiera wszelkie dokumenty dotyczące historii fabryk oraz wytwórni maszyn i narzędzi rolniczych na ziemiach Polskich, a także pamiątki po ich właścicielach i ludziach nauki związanych z tą dziedziną wytwórczości. Przez wiele lat istnienia zgromadzono  tu ponad 900 muzealiów, z czego ponad 650 stanowią maszyny i narzędzia rolnicze. Do głównych kolekcji Działu należą obecnie unikatowe w skali kraju zbiory ciągników rolniczych, lokomobil parowych i silników stacjonarnych. Od 01.10.1990 roku o powiększanie zbiorów, ich konserwację i ekspozycję dba Marek Wiśniewski, kustosz, kierownik Działu Techniki Rolniczej.

ciągniki z Ciechanowca

Marek Wiśniewski – lipiec 2018 przyjazd Farmalla F 20

fot. Muzeum w Ciechanowcu

Marek Wiśniewski – rolnik, pedagog, muzealnik

Naszym przewodnikiem po kolekcji jest Marek Wiśniewski, absolwent Wyższej Szkoły Rolniczo-Pedagogicznej w Siedlcach i Podyplomowego Studium Muzeologicznego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka pracuje od 1990 r. a jego kariera zawodowa ściśle związana jest z Działem Techniki Rolniczej. Od tego czasu powiększył zbiory o 664 muzealia, głównie maszyny i narzędzia rolnicze. W chwili obecnej zbiory Działu Techniki Rolniczej należą do jednych z największych w Polsce. Marek Wiśniewski to również organizator i współorganizator wielu muzealnych wystaw, animator zajęć tematycznych z dziećmi i młodzieżą, autor wielu projektów pozwalających pozyskać fundusze na zakup i renowację eksponatów. Jest także autorem artykułów naukowych oraz książki o kolekcjach w dziale techniki rolniczej. Książka  pt. „Unikatowe – największe w Polsce- kolekcje zabytkowych lokomobil, ciągówek i ciągników w zbiorach Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu” , opisująca stan wymienionych w tytule kolekcji ukazała się w 2016 r.

https://www.agrofakt.pl/wp-content/uploads/2018/12/11.-Lanz-HR7-D8500-Acker-Bulldog-z-1936-r._1_foto-Artur-Warchala.jpg
>
Ciągniki z Ciechanowca – kolekcja, którą warto poznać

6. Ciągnik LANZ HR 7 D 8500 ACKER-BULLDOG z 1936 r.
Seria ciągników HR 7, oznaczana również jako D 85xx, pojawiła się w firmie LANZ w 1934 r. Ciągniki tej serii były udoskonaleniem konstrukcji modeli HR 5 i HR 6. W przeciwieństwie do tych modeli posiadały regulator oraz napęd wentylatora przeniesione na lewą stronę silnika (tzw. stronę wydechową). Pompa wtryskowa pozostawała jak poprzednio po prawej stronie. Uproszczone smarowanie Boscha zamontowano poniżej wału korbowego silnika.

W latach 1934-1936 produkowano ciągnik HR 7 Acker-Bulldog o mocy 30 KM. Następnie zwiększono jego moc do 35 KM. Ciągnik był budowany w kilku wersjach, np. D 8531 jako Eil-Bulldog z 8-przekładniową skrzynią biegów (6+2) dającą maksymalną prędkość do 22 km/h, pneumatycznym ogumieniem, ręcznym i nożnym gazem, ręcznym i nożnym hamulcem, resorowaną przednią osią, całościowymi błotnikami, tapicerowaną ławką do siedzenia, rozruchowym układem zapłonowym i instalacją elektryczną, produkowany w latach 1934-1939 i 1940-1944;

6 / 16

Ciągniki z Ciechanowca – historia powstania kolekcji

Muzeum rozpoczęło budowę kolekcji ciągników w 1969 r. Wtedy jako pierwszy do zbiorów trafił polski ciągnik Ursus C-451 z 1956 r. Obecna kolekcja składa się z 51 ciągników wyprodukowanych w latach 1917-1990 – opowiada Marek Wiśniewski. – Muzeum dąży do tego, aby wszystkie ciągniki były starannie odrestaurowane i w pełni sprawne technicznie – dodaje. Na obecną chwilę 49 ciągników jest odrestaurowanych i sprawnych. W swoich zbiorach muzeum posiada najstarsze ciągniki w Polsce. Są to amerykański ciągnik Titan 10-20 z 1917 r. oraz amerykański ciągnik Fordson F z 1918 r.Na szczególną uwagę zasługuje także podgrupa 10 ciągników niemieckiej firmy „Heinrich Lanz” z Mannhheim. Wśród nich znajduje się unikat na skalę światową – ciągówka Lanz HM 8 Mops z 1923 r. Wyprodukowano ich tylko 250 szt. w latach 1923-1925. Jest to jedyna oryginalna ciągówka tego typu w Polsce i jedna z nielicznych na świecie. I choćby dlatego warto poznać ciągniki z Ciechanowca.

 

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *