Konkurencja na rynku borówki rośnie

Konkurencja na rynku borówki rośnie z roku na rok. Wzrasta nie tylko liczba producentów, ale także produkcja w poszczególnych krajach. Między innymi w Serbii, która w tym roku spodziewa się 15% wzrostu produkcji.

Konkurencja na rynku borówki wyraźnie wpływa na europejski rynek. Postępujące zmiany wymuszą na plantatorach nowelizację technologii produkcji i szukanie oszczędności. Jednakże zdecydowanie większe zagrożenie dla producentów stanowi sytuacja gospodarcza i jej wpływ na siłę nabywczą konsumentów.

Reklama

Serbia oczekuje 15% wzrostu produkcji w sezonie borówkowym 2023

Serbski przemysł borówkowy ma nadzieję na dobry sezon i oczekuje rozpoczęcia zbiorów w 2023 r. W tym kraju sezon rozpocznie się w początku czerwca. Producenci szacują, że produkcja wzrośnie o 15%. Jest to w dużej mierze zasługa łagodnej wiosny bez znaczących szkód mrozowych i przewidywanego normalnego nadchodzącego sezonu.

Według Julki Toskic ze stowarzyszenia Serbia Does Fruit:

Niektóre nieoficjalne szacunki mówią, że Serbia może osiągnąć wielkość produkcji na poziomie od 7000 do 7500 ton. Prognozuje się, że nasz sezon borówkowy rozpocznie się na początku czerwca. Daje to serbskim producentom borówek możliwość zaoferowania swojego towaru co najmniej dwa tygodnie przed innymi krajami w regionie.

Serbia stawia na nowoczesne rozwiązania

Julka mówi, że w Serbii jest około 2500 ha nowoczesnych plantacji borówki. W ubiegłym roku nastąpił znaczny wzrost wielkości produkcji świeżych borówek z produkcją na poziomie 6500 t.

Za naszą nowoczesną produkcją idą zdolności magazynowe z liniami do kalibracji i pakowania owoców. Również coraz większy procent produkcji borówek jest objęty standardami jakości. W związku z tym wartość eksportu rośnie z roku na rok. W 2022 r. wartość naszego eksportu wzrosła do 27,19 mln euro z zaledwie 3,58 mln euro w 2018 r. Serbscy producenci borówek eksportują swoje produkty na 23 rynki. W pierwszej piątce znajdują się: Holandia, Rosja, Niemcy, Polska i Wielka Brytania. Wszystko to pokazuje, że Serbia jest jednym wśród większych europejskich producentów borówki — stwierdza Toskic.

Konkurencja na rynku borówki i inne wyzwania

Jednak serbscy producenci borówki stoją przed tymi samymi wyzwaniami co producenci w innych krajach. Głównymi wyzwaniami są wzrost kosztów produkcji, inflacja i umiarkowana konsumpcja jagód na świecie. Mimo to jest to obiecująca branża i przynajmniej w ciągu najbliższych pięciu lat globalna produkcja borówek nadal będzie niższa w porównaniu z globalnym popytem. Poprzez planowane działania Stowarzyszenie Serbia Does Fruit wierzy, że w nadchodzącym okresie serbscy producenci borówek będą dobrze usytuowani na światowej mapie dostawców borówek i znacznie bardziej rozpoznawalni.

Źródło: Freshplaza.com


Czytaj również: Eksporterzy świeżych malin. Czy to aby pewne?

Google NewsObserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *