Poziome wozy paszowe – czy można na nich zaoszczędzić?
W dniach 6 i 7 marca 2018 roku na Podlasiu odbywała się XIX konferencja Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Jest ona organizowana cyklicznie przez firmę Blattin Polska. Zaprezentowano tam również poziome wozy paszowe. Szkolenie cieszyło się dużym zainteresowaniem hodowców bydła mlecznego. Dlaczego?
Spotkanie było podzielone na część teoretyczną i praktyczną. Po konferencji zostały zaprezentowane poziome wozy paszowe podczas pracy.
Zapraszamy na relację wideo Daniela Biernata:
Panele tematyczne w trakcie szkolenia poruszały zagadnienia dotyczące żywienia krów i sposobu przyrządzania mieszanki TMR z wykorzystaniem poziomych wozów paszowych Blattin King.
Spis treści
Energia w lizawkach
Wykład dotyczący maksymalizacji pobrania mieszanki TMR oraz jej wpływu na uzyskanie wysokowydajnych i zdrowych krów mlecznych poprowadził Gerald Krabbe z Niemiec, manager produktów Crystalyx. Przedstawił on produkt zwiększający strawność włókna i skrobi, stymulujący jednocześnie odpowiednie pobieranie pasz objętościowych.
Głównymi składnikami wysokoenergetycznej lizawki jest odwodniona melasa, tłuszcz roślinny, estry cukrowe i minerały. Wszystkie te elementy mają pozytywny wpływ na stymulację żwacza. Buforują one kwasy wytworzone w nim przez drobnoustroje. Już pobranie 200 gramów produktu dziennie zwiększa wydajność mleka o pół kilograma. Ten dodatek paszowy ma również pozytywny wpływ na przyszłe rozrody krów i ich płodność.
Klucz do opłacalności produkcji mleka
Najważniejsze podczas odpowiedniego karmienia przeżuwaczy jest znalezienie równowagi między podażą odpowiedniej ilości energii, a zabezpieczeniem mieszanki TMR w odpowiednią strukturę.
Podczas konferencji, rolnicy uzyskali informacje, jak z sukcesem zwiększyć pobieranie pasz objętościowych przez krowy. Dowiedzieli się też, jaką technikę żywienia zastosować, by docelowo uzyskać większe wydajności.
Problemy hodowców krów dotyczą zazwyczaj okresu okołoporodowego. Krowa walczy wtedy z deficytem energetycznym, prowadzącym do chorób metabolicznych. Najczęstszym powodem brakowania stada jest niepłodność, choroby wymienia, nóg i racic. Są one skutkiem symptomu niedoboru energetycznego.
– Najważniejsze podczas odpowiedniego karmienia przeżuwaczy jest znalezienie równowagi między podażą odpowiedniej ilości energii, a zabezpieczeniem mieszanki TMR w odpowiednią strukturę – tłumaczył Gerald Krabbe. – Oczywiście niebagatelna jest opłacalność produkcji mleka poprzez żywienie zbilansowane i zrównoważone. Możemy pomóc krowie, zachęcając ją do pobierania paszy, to jedyne źródło energii, które ona ma. Im większe pobranie energii w pierwszych tygodniach po wycieleniu tym mniejsze są problemy w dalszej laktacji. Na czynniki środowiskowe mamy bezpośredni wpływ. Jakość pasz objętościowych, a zwłaszcza zawartość w nich energii jest bardzo ważna – podkreślał.
Istotnym przekazem konferencji był fakt, że świadomy hodowca powinien zwracać baczną uwagę na strukturę mieszanki. Ważne jest, jaką długość mają pojedyncze cząstki TMR-u, które będą miały wpływ na dobrą strawność. Dlatego warto sprawdzić na sitach, jaki jest udział poszczególnych części w mieszance, wykorzystywanych optymalnie przez krowy. Najważniejsze jest przeżuwanie. To, co krowa pobierze przy stole paszowym, musi przeżuć, strawić i dopiero wtedy ponownie pobierze kolejną porcję paszy. Warto zadbać również o dostęp do świeżej i czystej wody. Jak krowa nie będzie piła, nie będzie również jadła.
Poziome wozy paszowe to oszczędność?
Dariusz Szopa, dyrektor działu Blattin Technika, szeroko omówił kwestię zysku hodowcy stawiającego na prawidłowy dobór systemu mieszania. Podjął próbę odpowiedzi na pytanie: dlaczego warto zamienić pionowy wóz paszowy na system poziomy? Wykazał, jak czas wykonania bardzo dobrej mieszanki TMR wpływa na generowanie kosztów w gospodarstwie.
W dwóch gospodarstwach rolnych goście konferencji mieli okazję uczestniczyć w praktycznym teście porównawczym. Wzięły w nim udział poziome wozy paszowe: ciągany 4-ślimakowy Blattin King 17 NT i samojezdny z takim samym zestawem ślimaków oraz frezem załadunkowym: Blattin Lion 150. Uwzględniono tu jakość pocięcia i wymieszania TMR-u, równomierne wysypanie na stole paszowym, analizę ekonomiczną opartą na czasie przygotowania TMR-u oraz zużycia paliwa.
Jeden z pokazów został zorganizowany w gospodarstwie Pana Bogumiła Ciupińskiego w Smorczewie. Jak on ocenia poziomy wóz paszowy Blattin?
Hodowcy mogli sami odpowiedzieć na pytanie, jak dokonać odpowiedniego wyboru wozu paszowego, który wyprodukuje pełnowartościową mieszankę, pozwoli znaleźć oszczędności i doprowadzi do znacznego zwrotu poniesionych kosztów.
Dla niektórych rolników, pokaz poziomych wozów paszowych Blattin był pomocny przy podjęciu decyzji dotyczących kupna nowej maszyny do gospodarstwa. Relacja Daniela Biernata:
Czas to pieniądz
Wóz paszowy z systemem poziomym jest w początkowym rozrachunku droższy od pionowego w granicach 30 tys. złotych. Warto jednak zaznaczyć, że czas przygotowania TMR-u w wozie poziomym jest o połowę krótszy i trwa około pół godziny. Dzięki temu jego żywotność wydłuża się.
Poziome wozy paszowe są w początkowym rozrachunku droższe od pionowych w granicach 30 tys. złotych, ale po 10 latach oszczędności wynoszą ok. 100 tys. złotych.
Niebagatelnym argumentem na rzecz wozu poziomego jest oszczędność paliwa. Wóz poziomy podczas jednorazowego przygotowania mieszanki zużyje około trzech litrów oleju napędowego, relatywnie wóz pionowy będzie potrzebował aż osiem litrów.
– Podsumowując koszty zakupu i eksploatacji wozu poziomego i pionowego wynika jasno, że koszty ulegną zrównaniu między drugim, a trzecim rokiem użytkowania tych maszyn. Patrząc dalej w przyszłość, po 10 latach hodowca posiadający wóz z systemem poziomym zaoszczędzi w granicach 100 tys. zł porównując z rolnikiem, który ma w gospodarstwie wóz pionowy – stwierdził Dariusz Szopa.
Użytkownicy wozów paszowych z systemem poziomym obecni na konferencji doceniali oszczędność czasu, którego w gospodarstwie, zwłaszcza mlecznym, za dużo nie ma. Pasza jest dużo szybciej wymieszana, struktura TMR-u bardzo dobra. Hodowcy stwierdzali jednoznacznie, że podniosła się wydajność mleczna, nastąpiło większe pobranie paszy przez krowy dojne.
Realizacja/nagranie: Daniel Biernat
Więcej na temat poziomych wozów paszowych Blattin można przeczytać tutaj.
Obserwuj nas w Google News. Bądź na bieżąco!