Sprzedaż gruntów rolnych – gdzie ziemia jest najdroższa?

Download PDF

Ceny ziemi rosną wolniej niż jeszcze kilka lat temu, a sprzedaż gruntów rolnych w nierynkowym obrocie zyskuje na popularności. O czym jeszcze mówi raport IERiGŻ – PIB z grudnia 2017 r.?

Ceny ziemi rolnej w Polsce

Ceny ziemi rosną wolniej niż jeszcze kilka lat temu. Pomiędzy 2015, a 2016 r. grunty na rynku prywatnym podrożały tylko o 3%. Dla porównania, w dwóch poprzednich latach średnie roczne tempo takiego wzrostu wynosiło 23%.

Według danych z 2016 r., najwięcej za ziemię od ANR trzeba było zapłacić w województwach śląskim, łódzkim i wielkopolskim, a najmniej na Podlasiu i Lubelszczyźnie. Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku obiegu prywatnego. Rekordowe okazują się tu województwa: wielkopolskie i kujawsko-pomorskie. Najtańsza ziemia znajduje się natomiast na Podkarpaciu i w Świętokrzyskiem.

Priorytetem dzierżawa

Większość gruntów z Zasobu Skarbu Państwa było już zagospodarowanych w 2015 r. Wolne ziemie (ok. 300 tys. ha) miały na ogół małą przydatność rolniczą. W związku z tym, jako priorytetową formę gospodarowania gruntami uznano dzierżawę, wprowadzając pięcioletnią karencję na zakup ziemi Zasobu. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w największej od 2008 r. powierzchni gruntów wydzierżawionej w okresie rocznym – w 2016 r. wyniosła ona ponad 59 tys. ha.

Zgodnie z prawem UE, przywilej pierwokupu ziemi można przyznać rolnikom dzierżawiącym grunty rolne, sąsiadom, współwłaścicielom gruntów i skarbowi państwa

Sprzedaż gruntów rolnych a pierwokup

W październiku ubiegłego roku Komisja Europejska opublikowała istotny dla rynku ziemi rolniczej komunikat. Zamieściła w nim informacje mające ułatwić państwom członkowskim ochronę przed spekulacją cenową i koncentracją własności. Na ich podstawie przywilej pierwokupu przyznać można rolnikom dzierżawiącym grunty rolne, sąsiadom, współwłaścicielom gruntów oraz skarbowi państwa. KE dopuszcza także interwencję cenową państwa na rynku rolnym.

Na co nie pozwala UE?

Prawo Unii Europejskiej nie zezwala m.in. na ograniczenia o charakterze dyskryminującym. Niedopuszczalne jest np. uzależnienie zakupu gruntów od miejsca zamieszkania ich nabywcy. Komisja za niezgodne z prawem uznaje także nakładanie na nabywcę wymogu posiadania kwalifikacji rolniczych lub obowiązku samodzielnego prowadzenia gospodarstwa rolnego. Nie wolno również zakazywać zakupu gruntów rolnych spółkom.

Aby dowiedzieć się więcej o rynku ziemi rolniczej w Polsce, zajrzyj do poniższej galerii!

01 sprzedaż gruntów Zasobu
12
01 sprzedaż gruntów Zasobu 02 grunty zasobu w dzierżawie 03 grunty zasobu do rozdysponowania 04 umowy dzierżawa i sprzedaż zasobu 05 transakcje w obrocie ziemią rolną

Artykuł opracowany na podstawie raportu „Rynek ziemi rolniczej. Stan i perspektywy”, nr 20/2017, IERiGŻ – PIB, Warszawa 2017.

Czy artykuł był przydatny?

Kliknij na gwiazdkę, by zagłosować

Ocena 0 / 5. Liczba głosów 0

Na razie brak głosów. Możesz być pierwszy!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o